آموزش ساخت آمپلی فایر لامپی

با توجه به استقبالی که از طرف دوستان هست در مورد ساخت امپ لامپی .

و با توجه به فلسفه اصلی DIY  تصمیم گرفتم این مطلب رو شروع کنم

DIY به معنی لغوی" خودت بسازش  "هست و تنها شامل ساخت دستگاههای الکترونیکی نیست و حیطه بسیار گسترده تری داره .

مردم در سراسر دنیا به دلایل مختلف به این رشته رو میارن . ایجاد سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت / افزایش خلاقیت ومهارت فنی /ساخت دستگاه  و ابزار مورد نیاز با هزینه پایین تر/ ساخت وسیله مورد نظر براساس طراحی های شخصی/ ساخت دستگاهی که دسترسی به ان مقدور نمیباشد و....

اکثراوقات برند مشوق اصلی DIY هست و گاهی حتی برند سازها از کارهای شایسته DIYer ها تاثیر میپذیرند .

به هرحال بستگی به دیدگاه خود شما داره که این رشته رو فقط به عنوان سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت نگاه کنید و دستگاهی ساده بسازید و مدت کوتاهی ازش بهره و لذت ببرید و بعد راهی انباری یا زیر زمین منزلتان بکنید یا اینکه !

این رشته رو جدی گرفته و با داشتن پشتکار و جدیت یک کار در خور تحسین ارائه بدهید که یک عمر بتوانید از این کار بهره و لذت ببرید.

آمپلی فایری که برای شما در نظر گرفته ایم یک آمپ Single end هست .

امپهای سینگل اند در خروجی قدرت خود برای تقویت دو نیم سیکل سیگنال از یک المان  استفاده میکنند . این اساس کار بهترین آمپلی فایرهای لامپی و ترانزیستوری دنیا هست

ساختار مدار بگونه طراحی شده که شامل دولامپ بوده و طیف وسیعی از لامپهارو میتونید فقط با تغییر جزئی در مقادیر المانها استفاده کنید

اگر دوست دارید صدای گرم و مخملی لامپ رو تجربه بکنید توصیه میکنم که حتما با حوصله و پشتکار پیش برید چرا که در پست های بعدی که به ساخت ترانس خروجی خواهیم پرداخت نتیجه خروجی دقیقا به کیفیت ساخت بستگی خواهد داشت

برای سادگی کار شما طرح مدار چاپی این امپ رو براتون آماده کرده ایم 

قسمت های آبی رنگ مسیرهای مسی فیبر هست و قسمت های زرد رنگ محل جای گیری قطعات هست

دقت کنید که برای ساخت برد مدارچاپی این امپ باید این تصویر رو  وارونه روی فیبر رسم کنید 

لامپ V1 یا همان لامپ ورودی : ECC82 /12AU7 /ECC83/12AX7

لامپ v2 یا همان لامپ اوت پوت یا قدرت : 6V6/6L6/EL34/6550/KT88

 

ادامه دارد...

/ 15 نظر / 566 بازدید
نمایش نظرات قبلی
سیاووش

سلام دو باره...23 سالی که طراح سیستم های الکترونیک تو ضمینه کاری صنعت بودم.هیچوقت ندیده بودم که مهندسان و طراحان به صورت احساسی نه از روی مستندات علمی حرف هایی بزنند و بعد روی آن تاکید زیاد هم بکنند.اما تو بعضی از توپیک های آمپلی فایر و های اند دیدم! عارف جان میپرسم از شما چطوری میشه یک ترانس با هسته بدون شکاف آن هم از جنس آهن و آن هم بدون فیدبک منفی رفتار خطی داشته باشه؟ میخواهم توجه شما رو جلب کنم به قابلیت های یه آی سی معمولی صوتی مثل tda7294 که بر پایه dmos ساخته شده.با چه آمپ لامپی که حتی به صورت پوش پول بسته شده مقایسش میکنی مثلا el50 یا el51 آیا واقعا میشه مقایسه بشند!؟دیستورشن در حد هزارم درصدی tda7294 رو چگونه بیخیالش بشیم! میپرسم از دوستان و شما آیا حتی یک مدار صوتی توی بچه های های اند طرح شده که از مقاومت های متال فیلم استفاده بشه؟ شما می دونید که به ازائ افزایش هر 1کیلو اهم تو مقاومت های فیلم گرافیتی حدود 1.2nv/رادیکال هرتز سطح نویز سفید تو سیستم افزایش پیدا میکنه! مگه تو مدار های مبتنی بر لامپ مقاومت ها بخصوص توی مدار گرید از مرتبه 100 کیلو اهم نیست...عارف جان من عاشق لامپم و باش کار هایی عجیب

سیاووش

بعله لامپ و مدار لامپی دوست داشتنیه اما بیشتر به خاطر حس نوستالژِیی که ایجاد میکنه.منکر کار آیی لامپ نیستم اما معتقدم برای این که مدار آمپ لامپی بتواند با رقیب سلیکنی رقابت کندباید از روش های مدرن تر مثلا استفاده از چوک های c core و مقاومت های متال فیلم خازن های سالید و منابع تغذیه شیلد شده smps و پلت فرم های جدید مثلا توتم پل و با استفاده از توتم پل توسعه فرم فول بریج ها و... رو طی کنه تا بشود صدایی متناسب با بلند گو های ضمخت و بسیار کند موجود تولید کرد و بشود گفت تعغیرات امپدانس بلند گو در محدوده صدا با عث به هم ریختگی در شکل موج خروجی نشه...درسته که c core ها سخته ساختش و ماده با نفوذ پذیری مغناطیسی بسیار بالایی مثل فر آلوی بسیار سخت میشه در ورقه های آهنی آلیاژ کرد اما من معتقد هستم میتوانیم توی ایران هسته های c core رو توسعه بدیم و مدل کنیم و بسازیم!!!

سیاووش

دوست گرامی متاسفانه هنوز نظرتون رو در باره گفته های بنده پیرامون توپولوژی توتم پل با استفاده از لامپ..(منظورم استفاده از لامپ بالایی به عنوان منبع جریان نیست بلکه لامپ بالایی در این فرم کاملا اکتیو و روی گرید سیگنال با اختلاف 180 درجه و..) استفاده از هسته های شکاف دار C مقاوت های متال فیلم//فیلتر های RIAA و شیوه استفاده در مدارات لامپی//مورد دیستورشن متقاطع در لامپ ها/ /سطح نویز فلت بالا تر از 50 نانو ولت بر رادیکال هرتز در مدارات لامپ//داینامیک رنج ورودی خیلی کمتر از ترانزیستور های خوب فت//اجبار در استفاده از ترانس مبدل امپدانس مثلUP2473M از شرکت PIKATRON برای تبدیل 600 اهم میک ها به بالاتر از 20 کیلو اهم//عدم توانایی لامپ ها برای استفاده در توپولوژی فول بریج.//غیر خطی بودن رفتار بلندگو ها در پهنای باند صدا// نز دیک بودن فرکانس تشدید یا رزو نانس ترانس اوت پوت به حد نهایی شنیداری که به علت ظرفیت خازنی بین حلقه های سیم های چوک عملا غیر قابل اجتناب است//و حرف بی ارزش استفاده از نقره که اگر در جریان روش های محاسبه عمق اثر پوستی در ;های فرکانس; باشید بیشتر شبیه جوک میمونه// ده ها چالش دیگه که ذهن بنده رو اشغال..

سیاووش

ونظرتون رو راجع به این چالش های ذهن بنده پیرامون پذیرفتن این که آمپلی فایر های لامپی از نظر فنی واقعا برتر هستند از مشابه های سلیکنی آنها نگفتید! و من علارغم دوست داشتن پروژه های لامپی هنوز جوابی برای این سوالات پیدا نکردم!! اما پرسشی جامعه شناختی هم در ذهنم هست این که آیا آمپ لامپی یک اثر گرانقیمت هنر مندانه است یا یک کار فنی سطح بالا //آیا ساخت آمپ لامپی مثل ساخت ساز ی چون عود یا تار و...خواهد بود یا یک کار صنعتی.به شخصه آمپ های لامپی که شما ساختید آنقدر زیبا بودند که من به عنوان ساخته ای هنرمندانه بشون نگاه کردم....آیا واقعا لامپ ها دوباره بر میگردند!!!؟؟؟؟

سیاووش

متاسفانه من سعادت حضور در شهرمرند رو نداشتم اما بنظر می آید آدم های فو قلعاده ای داشته باشه.من دانشگاه تهران تحصیل کردم و بهبهان زندگی میکنم.کار اصلی من برنامه نویسی روی پردازنده های پیشرفته دی اس پی هستش//در واقع خودم رو قایم کردم!!! پرسشهای من در باره لامپ بی پایان هست! و شما هم حوصله پاسخ رو نمی کنید...در گذشته فکر می کردم تریود ها به دلیل پدیده secondary emission فرکانس قطع پایین تری از پنتود ها دارند.اما شما توصیه کردید از پنتود هایی که به فرم تریود بسته شدند استفاده بشه...لطفا پاسخ دادن به سوالات بنده رو مهم ندونید من توی مسائل علمی خیلی کنجکاوم.شخصا پاسخ ها رو با کاوش تو کتب قدیمی پیدا خواهم کرد.اما دنیای عجیبی دارید شما هنر و علم با هم...پیشنهاد میدم برخورد های غیر علمی رو جدی نگیرید و کار علمی رو توسعه بدید.بنده پیشنهاد هایی در باره چوک هی Cدارم اگر تمایل داشتید با هم مکاتبه خواهیم کرد.سیاووش غلامحسین پور

سیاووش

متاسفانه من سعادت حضور در شهرمرند رو نداشتم اما بنظر می آید آدم های فو قلعاده ای داشته باشه.من دانشگاه تهران تحصیل کردم و بهبهان زندگی میکنم.کار اصلی من برنامه نویسی روی پردازنده های پیشرفته دی اس پی هستش//در واقع خودم رو قایم کردم!!! پرسشهای من در باره لامپ بی پایان هست! و شما هم حوصله پاسخ رو نمی کنید...در گذشته فکر می کردم تریود ها به دلیل پدیده secondary emission فرکانس قطع پایین تری از پنتود ها دارند.اما شما توصیه کردید از پنتود هایی که به فرم تریود بسته شدند استفاده بشه...لطفا پاسخ دادن به سوالات بنده رو مهم ندونید من توی مسائل علمی خیلی کنجکاوم.شخصا پاسخ ها رو با کاوش تو کتب قدیمی پیدا خواهم کرد.اما دنیای عجیبی دارید شما هنر و علم با هم...پیشنهاد میدم برخورد های غیر علمی رو جدی نگیرید و کار علمی رو توسعه بدید.بنده پیشنهاد هایی در باره چوک هی Cدارم اگر تمایل داشتید با هم مکاتبه خواهیم کرد.سیاووش غلامحسین پور

mahdi.7

سلام جناب عارف اموزش پیچیدن ترانس رو کی شروع میکنید؟ قیمت و مارک لامپ ها رو هم لطف میکنید بگید؟

mahdi.7

جناب عارف من کل مطالب رو خوندم بسیار مفید و کامل بود چند بار قبلا هم پست برای اموزش ساخت گذاشته بودید و همین PCB هم گذاشته شده بود اما ادامه نداده بودید دلیلش چی هست؟ این دفعه ادامه میدید و اموزش ترانس پیچی رو میگذارید؟ منتظرتون هستیم درباره این مدار و ترانسش مطلب بگذارید سپاس