آموزش ساخت آمپلیفایر و سیستمهای صوتی های فای

ایمیل نویسنده وبلاگ : Arefff@gmail.com

آمپلی فایر ترانزیستوری با پری آمپلی فایر لامپی HYBRID AMPLIFIER
نویسنده : عارف - ساعت ۸:٠۸ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٠ آبان ۱۳٩۱
 

آمپلی فایر های لامپی و آمپلی فایرهای ترانزیستوری هر کدام بدلیل مزیتهای و برتری هایی که دارند مورد توجه هستند . 

داشتن دمپینگ بالا یکی از امتیازات آمپلی فایرهای ترانزیستوری هست که باعث میشه یک آمپلی فایر ترانزیستوری بهتر از یک آمپلی فایر لامپی با طیف و سیعی از بلندگوها سازگار بشه .

و داشتن هارمونیک های زوج بیشتر نسبت به هارمونیک های فرد و صدای گرم ومخملی باعث جذب علاقمندان های فای به سمت آمپلی فایر لامپی میشه.

برای تلفیق ویژگی های برتر این دو سیستم معمولا از ترکیب این دو استفاده هم میشه 

یعنی صدای گرم لامپ با دمپینگ بالای ترانزیستور!!

برای این منظور طبقه تقویت قدرت که مستقیم با بلندگو در ارتباط هست ترانزیستوری و پری آمپلی فایر لامپی انتخاب میشه .

بایاس صحیح پری آمپلی فایر و طراحی اون در نحوه تقویت کنندگی و ایجاد هارمونیک های مطبوع نقش بسیار مهمی رو داره . مخصوصا اگر این پری قرار باشه یک سالید رو درایو بکنه .

اصولا نقش پری آمپلی فایر چی هست ؟

پری آمپلی فایر یا پیش تقویت کننده دستگاهی هست که مابین یک آمپلی فایر قدرت و سورس قرار میگیره . و جهت تطبیق امپدانس/کنترل گین/انشعاب ورودی و انتخاب ورودی ها/تبدیل تا تطبیق ورودی و خروجی های بالانس و آنبالانس به همدیگه استفاده میشه

و درضمن به عنوان بافر از اثرات متقابل آمپلی فایر و سورس به همدیگه جلوگیری به عمل میاره .

توصیه میکنم اگر یک سورس خیلی گران استفاده میکنید حتما از یک پری مابین امپ و سورس استفاده کنید . چرا که در صورت بروز اشکال فنی در امپ واحتمال عبور جریان و ولتاژ بالا در مسیر سیگنال قطعا سورس شما آسیب خواهد دید.

ساخت یک پری آمپلی فایر لامپی با توجه به اینکه در مسیر سیگنال ضعیف سورس قرار داره بسیار حساس هست. چرا که اولا سیگنال با دامنه و جریان کم به راحتی میتونه دستخوش تغییرات ودیستورشن قرار بگیره و از طرفی هر گونه نویز و دیستورشن ایجاد شده در این قسمت توسط آمپلی فایر چندین برابر تقویت خواهد شد.

پری آمپلی فایرها معمولا به دوشکل پسیو و اکتیو ساخته میشن.

در داخل یک پری آمپلی فایر پسیو هیچ تقویتی روی سیگنال انجام نمیشه و صرفا این پری ها برای تطبیق امپدانس و کنترل بهره تا ماکزیمم نزدیک به  1 کار برد دارند .

پری های پسیو بدلیل معایبی که دارند کمتر مورد توجه هستند 

نداشتن بهره تقویت / نداشتن بافر / عدم قابلیت تطبیق امپدانس ضمن حفظ گین/و تضعیف سیگنال . از معیب اصلی یک پری پسیو هست 

اما در هر صورت یک پری پسیو بهتر از پری اکتیوی خواهد بود که ناشیانه ساخته شود

کوتاه بودن مسیرهای سیگنال و ایزوله کردن اونها از میدان مغناطیسی ترانس و انتخاب ورودی ها توسط رله های مرغوب به جای استفاده از خود سلکتور از روش هایی هست که ما معمولا در ساخت تقویت کننده ها و پری ها استفاده میکنیم.

داشتن سکوت کامل ! مهمترین و اولین استاندارد در ساخت سیسمتهای صوتی های اند هست . 

حفظ خصوصیات اولیه سیگنال و تقویت سیگنال از نظر دامنه و جریان بدون دستخوردگی اون مهمترین وظیفه یک پری امپلی فایر هست .