آموزش ساخت آمپلیفایر و سیستمهای صوتی های فای

ایمیل نویسنده وبلاگ : Arefff@gmail.com

پنتود یا تریود ؟
نویسنده : عارف - ساعت ۱٢:۱۸ ‎ب.ظ روز جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳٩۱
 

آقای Lukasz Fikus طراح لهستانی Lampizator در مورد طراحی آمپلی فایرهای لامپی راهکارهایی ارائه داده برای اجتناب از مواردی که باعث فاصله گرفتن از صدای های اند میشه و وپیشنهادهایی برای ارتقائ کیفیت یک آمپلی فایر لامپی ایده آل.

1. In pentode tube amps ALLWAYS make a triode mode conversion (unless there is a switch to change the modes). This applies to ultralinear circuits etc.
Triode mode pentodes sound great, but in pentode mode – they sound really BAD. Bad bad bad. The mod is easy and costs nothing.

2. In the input section – remove and short all series resistors – we don’t need any of them. Tubes are happy when coupled to each other directly.

3. sometimes there is too many paralell resistors which form – together with series resistors – some signal attenuators. Get rid of all of them except the resistor which goes from tube grid to ground. Every small tube needs grid grounding resistor, value between 200K to 1 M.
The first input tube may use the volume pot as a resistor – so the paralell R can go out.

4. I like triodes without the cathode capacitor. Most amps use an electrolytic cap across the cathode resistor. Remove it and maybe you can decrease the cathode resistor by half. This sounds much cleaner.

5. Coupling caps: all tubes connect to the next tube by a series cap. Use sizes like 0,47 uF or more in the first stage, and over 1 uF in driver stage. use the RADIAL wound, round type not the box type and not the oval. Radial is the way to wind a good cap.
The best type is paper in oil (PIO) type, copper foil is the best electrode material. (jensen or audionote) or any decent MKP.

6. I routinely remove the global feedback loop and never I found it to be a problem. Without feedback EVERY amp that I know – performed better – more open, louder, with deeper bass, more magic, more what I like.

Thats basically all we need to do. The improvement depends on the circuit but usually the mods open up the sound a great deal. Triode mode is most important of them all. Theoretically we “loose power” but subjectively the sound is louder, more spacious and free. Wery well worth doing.

 

 توصیه اولش این هست که  آمپلی فایرهای لامپی ساخته شده برا اساس لامپ  پاور پنتودحتما این لامپ در حالت تریود قرار بگیره  چرا که پنتودها در حالت تریود صدای فوق العاده خوبی ایجاد میکنند  اما همین لامپها در حالت پنتود صداشون خیلی بد هست .

جالبه که در اینترنت فارسی گاهی مطالبی نوشته میشه که اگر واقعا نوشته نشه خیلی سنگین تر خواهد بود

. کل اینترنت رو سرچ کنید و حتی مطالعه روی گراف های پاسخگویی پنتود ها داشته باشید میبینید که لامپهای پنتود  حالت چندان خطی ندارند اما یک پنتود در آرایش تریود واقعا عالی پاسخ میده.  ما در آمپلی فایر 211 از لامپ پنتود در آرایش تریود برای درایو 211 بهره بردیم ونتیجه صدایی درخشان و بالانس فرکانسی فوق العاده عالی بود.

توصیه دوم :عدم استفاده از مقاومتهای سری در مسیر سیگنال هست . لامپها خوشحال خواهند بود اگر مستقیم به هم وصل بشوند .

توصیه سوم: عدم استفاده از مقاومتهای موازی و سری باهم در مسیر گرید لامپ ورودی و ادغام و خلاصه سازی اونها دریک مقاومت موازی با گرید به زمین . حتی به جای استفاده از مقاومت موازی با گرید در لامپ ورودی پیشنهاد میکنه از ولوم اصلی بهره ببرید. !!

  توصیه چهارم :  حذف خازنهای الکترولیت موازی با مقاومت کاتد هست دراین صورت شاید بتونید مقاومت کاتد رو تا نصف هم کاهش بدید. وصدا واضح تر و صاف تر خواهد شد.

توصیه پنجم: استفاده از خازنهای مرغوب اویل که بصورت گردو استوانه ای ساخته شده اند هست و خازنهای بیضی و مکعبی چندان توصیه نمیشه.

توصیه ششم : عدم استفاده از فیدبک برای داشتن صدای پر طنین تر وبا تصویر سازی وسیع تر  ساند استیج بهتر و بیس های عمیق تر و جزئیات بیشترهست

 

این مطالب از سایت

www.hifi.ir

کپی شده است.