آموزش ساخت آمپلیفایر و سیستمهای صوتی های فای

ایمیل نویسنده وبلاگ : Arefff@gmail.com

100th سینگل برنده 2010
نویسنده : عارف - ساعت ۱٢:۳٩ ‎ب.ظ روز جمعه ٤ شهریور ۱۳٩٠
 

در پست های قبلی اشاره ای شد به دو لامپ 250th و 450th این دو لامپ پرقدرت از کمپانی Eimac توان بالایی رو در سینگل ها میتونند ایجاد بکنند. 

تصور غلطی در بین آدیوفیل های کم تجربه در مورد آمپلی فایرهای توان بالا وجود داره .

" اگر شما چند وات صدا رو از یک آمپلی فایر پرقدرت (مثلا 100 وات) بگیرید صدا خیلی بهتر از حالتی خواهد بود  که این چند وات رو مثلا از یک آمپلیفایر 10 وات بگیرید"

ریشه این تصور از جایی شروع میشه که بیشترین تمرکز در طراحی آمپلی فایرها و بیشترین تبلیفات برند ها در مورد کیفیت آمپلیفایر مربوط میشد به پایین بودن مقدار دیستورشن . 

درسته پایین بودن دیستورشن نشانه خیلی خوبیه و گرفتن چند وات صدا از یک آمپلی فایر پرقدرت قاعدتا دیستورشن کمتری خواهد داشت . اما به خاطر محدودیت های طراحی برای پایین آوردن مقدار دیستورشن در آمپلی فایرهای ترانزیستوری وحتی آمپلی فایر های لامپی مدار پیچیده تر شده و از المانهای بیشتری استفاده میشه بهره حلقه فیدبک منفی افزایش پیدا میکنه . و نهایتا دیستورشن به حداقل میرسه و کمپانی ها میان تو مجلات وتبلیغات حسابی سروصدا راه میندازن که دیستورشن رسیده مثلا زیر 0.0001 درصد

اما !! اما برای پایین آوردن دیستورشن خیلی چیزا باید فدای اون بشه . چرا؟ چون :

برای پایین آوردن دیستورشن مدار پیچیده تر میشه و سیگنال مسیر طولانی تری رو طی میکنه و این به معنی انحراف سیگنال و تغییر شکل موج سیگنال ورودی هست 

بالا بردن بهره حلقه فیدبک منفی دیستورشن را پایین میاره و باعث ثبات تقویت کنندگی میشه اما وضوح / تفکیک / شفافیت/ ساند استیج رو خیلی پایین میاره و صدا حالت خشک و بی روح پیدا میکنه واز زنده بودن میافته .

. و اما نکته مهمتر !!

در مورد موتور اتومبیل اگه مطالعه ای داشته باشید .می بینید که بالاترین گشتاور موتور در دور موتور خاصی برای موتور تعریف شده . برای دستیابی به این گشتاور مفید باید دور موتور در اون مقدار تعریف  شده قرار بگیره . این گشتاور معمولا در دور متوسط یا دورهای بالا ایجاد میشه ( بسته به نوع طراحی موتور).

در مورد آمپلی فایر هم به نوعی شبیه این قاعده صادق هست . یعنی برای گرفتن یک صدای خوب که در اون جزئیات سیگنال با تمام وضوح و دقت تقویت شده باشه باید آمپلی فایر در حالت کار کامل باشه  

به این ترتیب که اگر آمپلی فایر شما 100 وات هست باید توان خروجی حداقل چند ده واتی  رو طی کنه  و بالا بیاد تا در حالت اپتیمم وایده آل تقویت کنندگی و بهترین حالت خطی قرار بگیره تا بتونید از موسیقی لذت ببرید

نتیجه گیری کلی این میشه گرفتن توان خیلی کمتر از وات واقعی آمپلیفایرباعث مبشه قسمت اعظم سیگنال در کامپوننت های داخل آمپلی فایر /درکابل ها/ اتصالات/ کراس اورها تلف وله بشه و دچار تغییر شکل بشه . وبالا بودن توان خروجی بیشتر از حد نرمال به دیستورشن واعوجاج و بهم ریختگی سیگنال ختم میشه

پس با توجه به توان نرمالی که از آمپلی فایر خواهید گرفت و با توجه به حساسیت بلندگوهاتون  آمپلیفایر و یا لامپ خودتونو انتخاب کنید.

اینها مقدمه بود بر آمپلی فایر سینگل با لامپ 100th  .

این آمپلی فایر که آپ گرید شده قبلی اون (مربوط به سال 2003) هست در سال 2010 در هجدهمین نمایشگاه سیستمهای صوتی در شهر تویاما به نمایش و دمو گذاشته شد. 

دمو و نمایش این آمپلی فایرها باحضور 80 نفر از آدیوفیل های مجرب انجام میشد  وزمان دمو برای هر آمپلی فایر حدود 30 دقیقه بود . و موسیقی پخش شده برای تمامی آمپلی فایرها مشترک و از آهنگ های معروف بود.

پس از اتمام این دمو آمپلی فایر سینگل ساخته شده با لامپ 100th به عنوان بهترین سینگل انتخاب شد .

نگاهی به این آمپلی فایر داشته باشید.:

این لامپ کم وات تر از برادر های بزرگتر خود 250th , 450th هست اما در سینگل تونسته نظر 80 نفر صاحب نظرو جلب بکنه .

 

 بلندگویی که تمامی این آمپلیفایر های لامپی با اون تست و آزمایش شدند میدونید چی بود ؟

Altec-620A

 و اما در آخر یک سوال ؟!؟! چرا با وجود لامپ های معروفی مانند  845 -211- 2A3-300B-805 - این لامپ و آمپلیفایر لامپی مربوط به اون برنده این همایش شد !؟!؟