آموزش ساخت آمپلیفایر و سیستمهای صوتی های فای

ایمیل نویسنده وبلاگ : Arefff@gmail.com

بلندگوی خوب !!
نویسنده : عارف - ساعت ۱۱:٤٩ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱ خرداد ۱۳٩٠
 

به نظر شما بلندگوی خوب چقدر در کل سیستم اهمیت داره 20 درصد ؟ 50 درصد؟

یک اصل رو همیشه به یاد داشته باشید !!

واقعیت اینه که بلندگوی خوب اهمیتی بسیار بالاتر از آمپلی فایر خوب داره . اگر شما بهترین آمپلی فایر دنیارو داشته باشید اما بلندگوی خوبی نداشته باشید بد ترین صدارو خواهید گرفت اما با یک جفت باند عالی میتونید صدایی فوق العاده از یک آمپلی فایر معمولی بگیرید !!

بنابراین یک سفارش دوستانه :

بیشترین سرمایه گذاری و هزینه رو حتما اول روی بلندگوی خوب داشته باشید سپس به فکر یک آمپلی فایر مناسب بیافتید !!!

بلندگوی خوب چه مشخصاتی داره ؟ بهتره اول نگاهی به شماتیک ساختمان یک بلندگو داشته باشیم .

 

شماتیک مربوط به یک بلندگوی فول رنج هست . ساختمان بلندگو تشکیل شده از 

1: فریم (بدنه فلزی )بلندگو

2: مگنت

3: دمپر یا همان اسپایدر  

4:دیافراگم ( صفحه اصلی بلندگو)

5: فوم ( لبه های ارتجاعی کناره بلندگو)

6: بوبین (سیم پیچ) بلندگو

7: پوشش سر سیم پیچ ( دام)

بوبین بلندگو داخل شیار مگنت باید بصورت کاملا معلق بدون هیچ گونه برخورد واصطکاکی  بتونه حرکت طولی (کورس )داشته باشه .

مهمترین وظیفه دمپر ضمن دادن حالت ارتجاعی به دیافراگم  سنتر نگه داشتن بوبین در حین حرکت دیافراگم هست  

وظیفه فوم هم یکی دادن امکان  حرکت به دافراگم بلندگو هست ویکی هم  کمک به سنتر نگه داشتن بوبین در طول حرکتش داخل مگنت هست

بوبین بلندگو ها معمولا بصورت 2 لایه یا چهار لایه سیم پیچی میشه . میدان مغناطیسی بسیار قوی داخل شیار مگنت باعث میشه که با اندک اعمال ولتاژ به بوبین  این ولتاز به نیروی مکانیکی تبدیل بشه . و اگر این ولتاژ بصورت متناوب باشه نتیجه اون در بوبین ارتعاشات متناسب با فرکانس اون ولتاژ خواهد بود

با چسباندن صفحه دیافراگم به بوبین همزمان با ارتعاش بوبین دیافراگم نیز مرتعش خواهد شد.و اگر این فرکانس در محدوده شنوایی انسان باشه این ارتعاشات میتونه به امواج صوتی  قابل شنیدن تبدیل بشه .

در حالت ایده آل بلندگو هر سیگنالی که به بوبین اعمال میشه اونو دقیقا به ارتعاشات مکانیکی تبدیل کرده و بوبین صفحه دیافراگم رو باخودش به ارتعاش در میاره و بسته به فرکانس و دامنه اون صفحه دافراگم هم همزمان با اون مرتعش میشه .

اما در حالت واقعی دو مشکل اساسی پیش میاد 

1: برخلاف حالت ایده آل حتی بلندگوهای بسیار خوب هم پاسخگویی فرکانسی کاملا خطی ندارن،! با توجه به پارامترهای موثر مختلفی از جمله جنس دیافراگم .ضخامت دیافراگم .و وزن اون ،جنس و فنریت دمپر . قطر سیم پیچی و ضخامت سیم وتعداد دور اون واندازه دهانه بلندگو . بلندگوها در فرکانس های مختلف بازده های غیر یکسان نشان خواهند داد به این معنی که بلندگو بعضی از نواحی فرکانسی رو تضعیف کرده وبعضی رو تشدید خواهد نمود. و هر چه بلندگو عالی تر بشه این پاسخگویی به خطی نزدیک تر خواهد شد.

2: اساسی ترین مشکل مربوط به زمان پاسخگویی میشه که خیلی مهمتر از پاسخگویی فرکانسی هست چرا که بیشتر شدن این زمان باعث از دست رفتن عمق و بعد (ساند استیج) و شفافیت و تفکیک خواهد شد 

دقت کنید !!!

حتی اگر بلندگوی یا باند شما پاسخگویی خطی داشته باشه اما زمان پاسخگویی  زیاد باشه شما از موسیقی لذت نخواهید برد و تفکیک وبعد در صدا از دست خواهد رفت و موسیقی حالت خشک پیدا خواهد کرد.

. اما این زمان از کجا ناشی میشه ؟

با توجه به اینرسی دیافراگم از نظر فیزیکی درست لحظه ای که بوبین توسط جریان الکتریکی تحریک میشه دیافراگم همان لحظه حرکت نمیکنه !! بلکه با اندکی تاخیر (زمان مربوط به غلبه به اینرسی سکون دیافراگم) دیافراگم مرتعش خواهد شد.

و این زمان تاخیر (زمان پاسخگویی ) هر چه کمتر باشه به معنی اینه که بلندگو سریعتر به جریان واکنش نشون میده  بنابراین این بلندگو قادر خواهد بود ارتعاشات سریع فرکانسی رو با بیشترین وضوح و دقت هم از نظر طول موج وهم دامنه تولید بکنه .

طراحان برای پایین آوردن این زمان معمولا دو راه کار در نظر میگیرند 

1: طراحی دیافراگم های سبک وسخت . سبک بدلیل پایین آوردن اینرسی سکون وسخت بدلیل اینکه فرکانسهای میانی وبالا بتونند در طول صفحه انتقال پیدا کنند

2: استفاده از مگنت های بزرگ وقوی وبوبین های قدرتمند ( هرچه بوبین قوی تر باشه نیروی محرکه بیشتری برای حرکت صفحه دیافراگم خواهد داشت و زمان واکنش پایین خواهد آمد)