آموزش ساخت آمپلیفایر و سیستمهای صوتی های فای

ایمیل نویسنده وبلاگ : Arefff@gmail.com

آمپلی فایر لامپی (سینگل 211) SE Tube Amplifier With Interstage transformers
نویسنده : عارف - ساعت ٧:۱٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢ فروردین ۱۳٩٠
 

نقشه زیر یک مونو بلوک طراحی شده با لامپ معروف 211 هست !

چندین نکته مهم و آموزنده در این نقشه هست .یکی استفاده از پل دیود سیلیکونی قبل از رکتیفایر لامپی هست ؟ 

چرا ؟ بخاطر اینکه اگه در مورد تئوری منابع تغذیه مطالعه ای داشته باشید میبینیدکه ماکسیمم ولتاژ معکوسی که دیود میتونه تحمل کنه باید دو برابر ولتاژ AC باشه در این طراحی بخاطر اینکه رکتیفایر لامپی ولتاژ 1800 ولت رو بصورت معکوس تحمل نکنه قبل از اون ولتاژ  DC شده !! و وجود دیود سیلیکونی قبل از اون هیچ گونه اثر منفی بر تاثیر ظاهر سازی بیشتر جزئیات توسط رکتیفایر لامپی نخواهد داشت .

اگه یادتون بیاد در مورد قطعات خوب قبلا هم گفتم که منکر استفاده از قطعات مرغوب نیستم اما طرح ونقشه خوب مهمتر از قطعه خوب هست چرا که با نقشه بد از قطعات عالی هم نتیجه نخواهید گرفت 

به عنوان مثال میدونیم که خازنهای خوب مخصوص مصارف صوتی (های اند) از نظر کیفیت باید ویژگیهای خاصی را دارا باشند و قیمت این خازنها در بعضی مواقع به چند صد هزار تومان هم میرسه خازنهایی که از ورقه های نقره هم استفاده میکنند!!

کسی نمیتونه منکر کیفیت و تاثیر فوق العاده این خازنها بشه . اما بازمیگم نقشه خوب مهمتر از این قطعات خوب هست.

اگه به نقشه زیر نگاه اجمالی داشته باشید . طراح میتونست جهت بایاسینگ لامپها از مقاومت سری با کاتد استفاده کنه که در این صورت لزوم استفاده از یک خازن بسیار مرغوب در کاتد الزامی میشد . اما از بایاس فیکس استفاده کرده که هم لزوم استفاده از خازن های گرونو حذف کرده هم اینکه پاسخگویی فرکانسی مدارو خیلی برده بالا .

حالا این خازنها هرچقدر هم عالی باشند این نقشه بدون نیاز به این خازنها در کوپل صوتی و بای پس کاتد نتیجه بهتر میده !!

پس میبینیم که نقشه خوب از قطعات خوب در گرفتن نتیجه عالی بسیار مهمتره !!

استفاده از چکهای اینتر استیج و بایاس فیکس لامپها واستفاده از سلف جداگانه در مسیر تغذیه  تک تک لامپها (که هم باعث حذف اثرات متقابل لامپها به همدیگه و هم حذف نویز وپارازیت های خط تغذیه میشه). حذف ریپل تغذیه فیلامان 211 با استفاده از 8 عدد خازن 4700میکروفارادی موازی وترانزیستور ماس فت در خط  ولتاژ فیلامان 211  وخصوصا درایو کردن 211 توسط لامپ 6l6 که درحالت تریود بسته شده نهایتا این نقشه رو به یک طرح فوق العاده و استثنایی تبدیل کرده.

درصورت تمایل به ساخت اینگونه مدارات چکهای اینتر استیج و خروجی به سفارش شما آماده خواهد شد.

ساخت چک های اینتر استیج درمدارات آمپلی فایر لامپی دشوارتر و پیچیده تر از ساخت چکهای خروجیه ونیاز به محاسبات دقیق و از همه مهمتر نیاز به سیم پیچی با دقت خیلی زیاد داره . در این صورت آمپلی فایر لامپی شما بدون نگرانی از پاسخ غیر خطی و تاخیر فاز خازنها بصورت خطی و با شفافیت تمام سیگنال ورودی رو با حداکثر وضوح و جزئیاتش تقویت خواهد کرد.

یکی از بزرگترین محاسن لامپ در ساخت آمپلی فایر لامپی اینه که بدون نیاز به فیدبک میشه سیگنال رو بصورت خطی تقویت کرد و عمده مشکلات آمپلی فایرها چه آمپلی فایر ترانزییستوری  وچه آمپلی فایر لامپی  استفاده از فید بک منفی جهت ثابت نگه داشتن بهره تقویت و پایین آوردن میزان دیستوریشن و ایجاد پاسخگویی خطی بویژه در آمپلی فایرهای ترانزیستوری هست. 

اما وجود این فیدبک منفی باعث کمتر شدن وضوح وجزئیات در صدا میشه و به دنبال اون ساند استیج و طنین وشفافیت وضوح صدا کمتر میشه. 

امروزه آدیوفیل های مشکل پسند و دقیق بدنبال آمپلی فایر های لامپی بدون فیدبک و از نوع DHT هستند. چر اکه خطی ترین پاسخگویی وکمترین هارمونی متقاطع و بیشترین دقت در تقویت جزئیات سیگنال و کمترین انحراف سیگنال و هارمونی های مزاحم با استفاده از این آمپلی فایر لامپی امکان پذیر می باشد.