آموزش ساخت آمپلیفایر و سیستمهای صوتی های فای

ایمیل نویسنده وبلاگ : Arefff@gmail.com

لامپ خوب چه مشخصه ای دارد ؟!
نویسنده : عارف - ساعت ۱۱:۱٤ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٠ اسفند ۱۳۸٩
 

What Makes A Good Tube?
The musical detail or ability to reproduce the sound of the instrument is a key factor in assessing a tube for guitar amplifiers. There is no perfect tube available. Each one has strengths, weaknesses and certain factors that contribute to its overall ratings. Usually a compromise is arrived at in the search for premium tone. 

All tubes will exhibit some degree of microphonics. Microphonics do not mean that a tube is unusable. You just have to screen them a little closer and determine where they are best suited for use. Input pre-amps are the most sensitive areas of the amplifier. When used in this application most tubes will generate some noise if you tap on them with a pencil during operation. Keep in mind that doing so can actually damage the tube and make it more microphonic or cause it to fail if you hit it real hard. Although they are screened prior to shipment a tube is an electromechanical device and can be damaged during shipment. A microphonic tube will ring, howl or produce general feedback problems. It will be more noticeable at louder volumes or when used in close proximity to a speaker, typically in combo amps. If the tube has good tone at lower volumes and is free from unwanted noise, you use it in a less sensitive part of the circuit, such as tone recovery or phase inverter applications.

Noise is more of a problem than microphonics. A noisy tube will make random popping noises, crackle occasionally or just hum. All tubes have a certain noise floor; this is the inherent background noise that the tube makes in operation. Typically, you will notice this as a soft hiss or "white noise". Tubes designed for high gain can exhibit more background noise. Other components can cause noise problems that may be blamed on a bad tube. Plate resistors are notorious for causing hiss and crackling as they age and begin to fail. A new tube may better amplify these defects, so try substituting another new tube to be sure of the source of the noise.

مهمترین دغدغه طرفداران آمپلی فایر های لامپی داشتن لامپ خوب یا جایگزین کردن یک لامپ بهتر بجای لامپ قبلی هست . اما سوال اینجاست :

تعریف لامپ خوب چی هست؟ و یک لامپ خوب در چه خصیصه ای باید توانمند تر باشه ؟

1 :لامپ خوب توانایی تقویت سیگنال مرکب موسیقی رو با بیشترین جزئیات رو داراست

2: لامپ خوب باید کم نویز هم باشه (منظور از نویز همان نویز سفیده که بصورت صدای هیس شنیده میشه)

3: لامپ خوب بایستی میکروفونیک کم داشته باشه 

این سه گزینه به ترتیب مهمترین پارامترهای بهتر بودن یک لامپ هستند

میکروفونیک در لامپ از معایب اون محسوب میشه و به این معنی هست که لامپ از ارتعاشات و ضربه تاثیر پذیرفته و اونو در خروجی خودش بصورت صوتی ظاهر میکنه

نویز سفید هم به معنی نویزی هست که طیف وسیعی از بازه فرکانسی قابل شنیدن رو شامل میشه و روی اسیلسکوپ بصورت یک نوار سفید ظاهر میشه . دلیل نامگذاری اون به نویز سفید اینه که همونطور که از ترکیب کلیه نورها نور سفید بدست میاد نویز سفید هم از ترکیب تمامی نویزها در طیف وسیع حاصل میشه علاوه بر اون نویزهای دیگری هم داریم به نام نویز صورتی --خاکستری و .. که هرکدام مربوط به یک بازه فرکانسی هستند

جدول زیر مقایسه ای از انواع لامپ 12AX7 هست . این لامپ با بهره بالا حدود100 در طبقاتی که نیاز به به تقویت سیگنال ضعیف هست مانند فونو  استفاده میشه بدلیل استفاده در بهره بالا نویز سفید و هوم و میکروفونیک پر رنگ تر جلوه میکنه بنابراین در این طبقات ضروریه که حتما از لامپ خوب استفاده بشه در این جدول مستقیما به همون سه پارامتر ذکرشده اشاره شده  .

12AX7 comparison at a glance
Rated 0 - 5 where 0 is Unacceptable and 5 is Excellent
Rows in gray are tubes used for reference

Manufacturer  Model  Microphonics  Noise(Hiss, Pop, Hum) Musical Detail and Dynamics
Tung-Sol 12AX7 5 4 5
Preferred Series 7025-S 5 5 5
Gold Lion ECC83 / B759 4 5 5
Mullard Reissue 12AX7 5 5 4
Svetlana 12AX7 5 5 4
Electro-Harmonix 12AX7 5 3 4
Sovtek 12AX7-WA 5 2 2
Sovtek 12AX7-WB 5 2 2
Sovtek 12AX7-LPS 3 4 5
Sovtek 5751 2 5 4
JAN-Philips 5751 5 5 4
JAN-Philips 12AX7-WA 4 4 5
Tesla / JJ 12AX7 / ECC83-S 3 4 4
Ei 12AX7 / ECC83 2 and 4 5 5