آموزش ساخت آمپلیفایر و سیستمهای صوتی های فای

ایمیل نویسنده وبلاگ : Arefff@gmail.com

علاقمندان های فای ؟!
نویسنده : عارف - ساعت ۸:٤٢ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٤ خرداد ۱۳٩۱
 

دنیای HI FI هم مثل سایر زمینه های Intertainment دارای کشش ها و جذبه های خاص خودش هست . افراد به دلایل مختلف جذب این مقوله میشن و تو این مسیر میافتن . منتها اون چیزی که علاقمندان های فای به دنبالش هستند غالبا با هم متفاوت هست .

تصور میکنم افرادی که علاقمند به های فای هستند رو میشه به 3 دسته اصلی تقسیم کرد !!

1: کسانی که دنبال داشتن یک سیستم خوب هستند .80% های فای دوستان در این گروه قرار دارند !!

2: کسانی که دنبال صدای مورد نظر خودشون هستند 19% علاقمندان های فای هم در این گروه هستند 

3: کسانی که دنبال داشتن صدای خوب ورفرنس هستند حداکثر 1% علاقمندان های فای در این گرو ه قرار میگیرند

گروه 1 :

اکثرعلاقمندان های فای چندان اطلاعات کافی در مورد شاخص های یک سیستم صوتی خوب  وصدای خوب ندارند و حتی نمیخوان هم داشته باشن . این اکثریت 80 درصدی به سخت افزار علاقه نشون میدن 

اگر به این افراد دقت کنید مدام در حال تغییر سیستم های صوتی خودشون هستند بدون اینکه بدوند دنبال چه چیزی هستند . بیشتر از ظاهر سیستم های صوتی خودشون لذت میبرند وبه این دلیل مدام دنبال تنوع هستند و دستگاه های گوناگون با ظواهر شیک و ... مدام جای همدیگه رو میگیرند .

در جمع دوستان از مارک و برند و کشور سازنده سیستم و اینکه این دستگاه کمیاب هست و یا قیمت بالایی داره صحبت میکنند . و اگر سیستم ساخت یک کشور معتبر باشه و قیمت بالایی هم داشته باشه کافیه تا از صداش لذت ببرند !!!

شاید به نظر خنده دار بیاد و لی کاملا واقعیت داره !!

همه ما نظیر این افراد رو سراغ داریم ! این افراد در مورد های فای میتونن سخنوری هم بکنند و اغلب به دلیل سابقه داشتن برند های گوناگون وصرف هزینه های زیاد مدعی هم هستند . صدای خوب از نظر این افراد یک تعریف ساده داره :  بیس های عمیق و تریبل های شفاف و واضح .

این گروه معمولا عاشق صدای HPM100 هستند. واز اون به عنوان شاهکار تکرار نشدنی یاد میکنند.

اگر یک قطعه موسیقی کلاسیک با یک سیستم صوتی رفرنس برای این افراد پخش کنید سریع حوصله شان سر میرود . 

این علاقمندان برای تست سیستم های صوتی هیچگاه نمیتوانند از قطعات تکنوازی پیانو /ساکسیفون / ویولون و کلاسیک استفاده کنند و بیشتر از قطعات پاپ و معمولا تکنو استفاده کرده ولذت میبرند

در واقع این گروه با قسمت مید موسیقی نمیتونند ارتباط خوبی برقرار بکنند 

میدونیم که قسمت اعظم صدای یک اجرائ موسیقی در محدوده میدرنج قرار داره و بیشترین قابلیت یک سیستم در باز پردازی اجرائ موسیقی به این محدوده مربوط میشه . بیشترین شاخص های اصلی صدا مثل : ساند استیج / ترنسپرنسی/ وضوح /دقت / سرعت و... مربوط به این ناحیه فرکانسی از صداست . با این حساب افراد دسته اول چندان درکی از این شاخص ها ندارند و نمیتونند صدای خوب رو تحلیل بکنند.

شاید تعجب کنید اگر بدانید که حتی خیلی از دست اندر کاران های فای و DIYer ها فروشندگان و پیشکسوتان های فای هم در همین گروه اول هستند !!

گروه اول معمولا متعصب هم هستند . متعصب به برند خاص / به یک کشور تولید کننده خاص / متعصب به یک المان ویا قطعه خاص و...

در اینترنت هم نظیر این افراد به چشم میخوره افرادی که به لامپ تعصب نشون میدن !!

البته داریم افرادی رو در این گروه که با ذکر عبارت میدرنج سعی در اثبات درک صحیح خودشون از صدا دارند ولی درکی از میدرنج صدا ندارند .

این گروه با برند لامپ / کشور تولید کننده / نایاب و یا کمیاب بودن اون /گرون بودنش بیشتر حال میکنند. 

وافعیت امر اینه که ذهنیت و بک گراند ذهنی روی ادراکات ما از حواس پنچگانه بشدت تاثیر میزاره . میتونید امتحان کنید . از دوست خودتون بخواهید که وقتی شما ولوم تریبل رو دارید باز میکنید تاثیرش رو روی صدا براتون توضیح بده .بهش تلقین کنید که دارید ولوم رو باز میکنید اما این کار رونکنید . اگر با مهارت این عمل رو انجام بدید دوستتون از بیشتر شدن تریبل ها بهتون خبر میده بدون اینکه اتفاقی افتاده باشه !!

این مطلب عقیده شخصی من نیست و از نظر روانشناسی واقعیت و پایه و اساس داره !!

داشتن ذهنیت خوب از یک سیستم صوتی مثل برند / قیمت و لامپی بودن و... میتونه صدارو برای ما لذت بخش بکنه و ما انونو به ذات صدا ربط بدیم !!

این گروه رو به راحتی میشه به چالش کشید و زیر سوال برد با وسیله ساده ای به نام ABX 

ABX چیست ؟ این وسیله برای تست و مقایسه دو سیستم صوتی / دو اسپیکر / دو آمپلی فایر  و.... مورد استفاده قرار میگیره .

نحوه مقایسه به این ترتیب هست که سیستم های مورد مقایسه پشت یک پرده تیره رنگ قرار گرفته و افراد حاضر بدون اینکه بدونند صدا مربوط به کدام سیستم هست به مقایسه و تحلیل اون میپردازند. این دستگاه بصورت رندوم و  یا انتخابی سیستم هارو برای پخش صدا انتخاب کرده و حضار در مورد صدا نظر میدن .

علاقمندان های فای در رسته اول در این تست ها دچار سرگردانی میشوند !!

بهتون قول میدم خیلی از افرادی که ادعای تشخیص ودرک صدای درست و حتی تفاوت دو لامپ با یک شماره از دو کمپانی متفاوت رو دارند در این مرحله دچار دستپاچگی میشن.

وصد البته بهتره که تست ها و مقایسه ها به این روش انجام بگیره حتی برای افراد حرفه ای چرا که تاثیر ذهنیت در این افراد اگرچه کم هست ولی به هرحال وجود داره .

این کامنت رو هم دوست خوبی گذاشته بود دیدم جالبه و تاییدی براین مطالب گفتم خوبه شما هم بخونید :

"چند سال پیش تستی در مورد تاثیر روانی برند  گوشی موبایل در اروپا انجام گرفته بود یک بار با روئیت گوشیها وبا استفاده از یک هدفون استاندارد ثابت برای همه گوشیهای تست شونده وبار دوم با گذاشتن گوشی در یک جعبه . خیلی جالبه بار اول نزدیک به 80درصد به نوکیا رای دادند و بار دوم که گوشیها را نمیدیدند نوکیا چهارم شد"

آقای اکبری در وبسایت خودش hifi.ir در مورد سطح شنیداری های فای دوستان مطالب خوبی داره که خوندنش رو توصیه میکنم

گروه 2 :

این گروه هم خصوصیات گرو ه اول رو تاحد زیادی دارند ولی در یک پله بالاتر میتونند با صدا و موسیقی ارتباط برقرار یکنند . در منزل آلبوم ها و آرشیوی از موسیقی های مورد علاقه خودشون رو دارند . این گروه بصورت سلیقه ای با صدا برخورد میکنند .

این دسته معمولا صداهای هیجانی رو بیشتر میپسندند صدایی با داینامیک بالا .

وضوح صدا / داینامیک  وخصوصیات ماکرو در صدا برای این گروه قابل لمس هست 

اما به شاخص هایی مانند tranparency /sondstage و Airy بودن صدا /رنگ صدا چندان احاطه ای نداشته و نمیتونند ارتباط برقرار کنند .نه اینکه نخوان ارتباط برقرار بکنند. 

معمولا بیشتر بحث و جدل روی صدا بین افراد گروه دوم اتفاق میافته وهرکس خودش رو رفرنس فرض کرده و سلیقه دیگری رو رد میکنه . 

داشتن تعصب به برند و المان و... دراین افراد وجود داره اما کم رنگ تر از دسته اول هست .

اما به هرحال این دسته هم بعد از اینکه مدتی با یک سیستم صدا گوش کردند از اون خسته شدا و دنبال تنوع هستند

این گروه رو هم میشه تا حد زیادی با ABX زیر سوال برد

گروه سوم :

گروه سوم افرادی هستند که در درجه اول عاشق موسیقی هستند . منزل این افراد کلکسیونی از اجراهای مختلف موسیقی / آلبوم ها و آرشیو کامل از خوانندگان و نوازندگان معتبر و معروف مورد علاقه شان هست. 

حاضرند برای یک سی دی ویا وینیل اورجینال ازیک قطعه یا آلبوم مورد علاقه شون ولخرجی بکنند

درحین گوش دادن به موسیقی سیستم رو فراموش میکنند و روی ظرافت های موسیقی مربوط به نوازندگی / تنظیم و... متمرکز میشن

این افراد درک کاملی از رنگ صدا دارند و حتی صدای دوساز هم نوع و هم مارک رو از هم تشخیص میدن.

بازپردازی دوباره اجرای یک ارکسترسمفونی و یا یک اجرای زنده اون در منزل بالاترین آرزو وانتظار این افراد ازسیستم صوتی هست.

سیستم رو به عنوان وسیله ای برای لذت بردن از موسیقی میدونند . 

صرفا دنبال صدای خوب هستند بدون توجه به مارک و برند و قیمت  و لامپی یا ترانزیستوری بودن سیستم . 

این گروه رو نمیشه به راحتی با ABX زیر سوال برد . چرا که با دقت گوش میکنند و با ماهیت صدا کار دارند و بی توجه به سخت افزار هستند.

این افراد با شاخص هایی از قبیل  tranparency /sondstage و Airy بودن صدا /رنگ صدا به راحتی ارتباط برقرار میکنند و لذت میبرند . عاشق صدای Flat هستند ودر تعریف یک صدای خوب هیچگاه به میدهای درخشان و تریبل های واضح و بیس های عمیق اشاره نمیکنند .

صدای خوب از نظر این افراد صدایی است که اثر سیستم در اون معلوم نباشه .

به این دسته اصطلاحا آئودیوفیل میگویند !!

این افراد معمولا هیچ تعصبی رو سیستم خودشون ندارند و از هیچ فرصتی برای داشتن صدای بهتر غفلت نمیکنند . اهل تست و مقایسه و مشورت با سایر دوستان هستند . و در بحث های های فای و تحلیل صدا بیشتر روی میکرو متمرکز هستند و براحتی تفاوت های  دو صدای نزدیک به هم رو تشخیص میدن 

و از همه مهمتر درک درستی از یک رفرنس برای صدا دارند و دنبال صدای رفرنس هستند.

 


 
 
لامپهای ویژه !!
نویسنده : عارف - ساعت ۸:۳٦ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٤ خرداد ۱۳٩۱
 

..

..

..

..


 
 
دو مدل بلندگوی مورد پیشنهاد پرای پروژه اسپیکر
نویسنده : عارف - ساعت ۱٢:٥٠ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٢ خرداد ۱۳٩۱
 

قبلا چند مورد بلندگو برای ساخت پروژه های اسپیکر معرفی شد .

این بلندگوها ضمن داشتن قیمت معقول و منطقی ،قابل دسترس در بازار ایران (تهران) بوده و  در صورت استفاده در حالت های پیشنهاد داده شده نتیجه در خور تحسین ارائه خواهند داد. 

قبلا یک مدل از فول رنج بسیارخوب سونی و یک ووفر حرفه ای از پیرلس معرفی شدند

این بار دو مدل بلندگوی 6" که امتحان پس داده هستند و قیمت منطقی تر و نتیجه واقعا خوبی دارند در این پست معرفی میشن . یکی ووفر 6 اینچ سونی و یکی هم ساب ووفر 6 اینچ JVC هست .

ابتدا بپردازیم به ووفر 6" سونی !

این ووفر ساخت سونی (اندونزی) بوده جنس دیافراگمش از نوع کاغذی فشرده هست .

دقت کنید که ووفر ها معمولا به 3 صورت ساخته شده و در بازار ارائه میشوند 

1: مید ووفر که علاوه از فرکانسهای پایین (بم) قستی از محدوده مید رو حتی تا حدود 5کیلو هرتز میتونن پوشش بدن.

2: ووفر  که معمولا حداکثر تا فرکانس 1000 هرتز رو پوشش میده و صرفا برای فرکانسهای پایین طراحی شده و برای داشتن رنج کامل فرکانسی حتما باید همراه یک مید یا یک میدتوییتر مرغوب استفاده بشه 

3: ساب ووفر . که برای پوشش دادن پایین ترین قسمت های فرکانسهای بم  استفاده میشه و معمولا زیر 200 هرتز رو پوشش میدن

رنجهای فرکانسی ذکر شده حدودی بوده و تولید کارخانه ها با توجه به نوع سفارش و طراحی نسبت به هم تا حدودی تفاوت خواهند داشت.

این ووفر برای ساخت اسپیکر های سه راهه انتخاب خوبی هست چرا که هم نسبت به پیرلس قیمت منطقی تری داشته وهم توانایی تحمل توانی در حد مید ووفر پیرلس رو داراست .

تا فرکانسهای 1 کیلوهرتز توسط این بلندگو پوشش داده میشه و میتونید Split point کراس اور خودتونو براحتی روی 1 کیلوهرتز تنظیم بکنید.

کویل این ووفر بصورت 4 لایه ای روی فویل فنری آلومینیوم هست و بنابراین ضمن توانایی ایجاد بیس های بسیار قوی وکوبنده وسریع !! میتونه حرارت بالای ایجاد شده در کویل رو تا توان 100 وات به خوبی تحمل کنه که برای یک ووفر 6 اینچی قابل توجه هست .

دارای امپدانس 8 اهم بوده و بنابراین در پرژه هایی که نیاز به استفاده از 2 ووفر هست براحتی میتونید دوعدد از این ووفر رو باهم موازی کرده و بیس های قوی تحویل بگیرید.

داشتن مگنت قوی / بزرگ و دابل . باعث ایجاد میدان مغناطیسی قوی برای کویل و بیس های جا افتاده وسریع میشه .

در محدوده فرکانسی خودش پاسخگویی خطی خیلی خوبی داره و درصورت استفاده از دو ووفر دریک باکس با باس رفلکس استاندارد و جعبه با ابعاد حساب شده میتونید فرکانسهای پایین تا 37 هرتز رو پوشش بدید !!!

کورس حرکتی بالا (نزدیک به ووفر پیرلس) با دیستورشن بسیارپایین میتونه این ووفر رو قادر به ایجاد بیس های عالی در ماکسیمم توان بکنه.

لازم به ذکر هست که فقط بلندگوهایی در این وبلاگ معرفی میشه که توسط نویسنده وبلاگ شخصا مورد آزمایش و تست و ومقایسه  قرار گرفته شده باشه و به نوعی امتحان پس داده باشه .

ترکیب دوعدد از این ووفر به همراه فول رنج سونی و یک توییتر دام مرغوب درباکس استاندارد و کراس اوور مخصوص این مجموعه نتیجه ای قابل قیاس با نمونه های گران خواهد داشت.

ساب ووفر JVC

 

او اما ساب ووفر 6 اینچ JVC چرا انتخاب شده ؟

این ساب ووفر مشخصات کم نظیری رو داراست که حتما میبایست مطرح می شد

توان خیلی بالای این ساب (بیشتر از ووفر پیرلس) تعجب برانگیز خواهد بود اگر در یک باکس مناسب با پورت باس رفلکس استفاده بشه .

کویل این ووفر هم روی فویل فنری آلومنیوم بصورت چهار لایه سیم پیچی شده و یک تفاوت مهم با سایر ووفرهای مطرح شده !!

برای سیم پیچی این بلندگو از سیم نواری با مقطع مستطیل به جای سیم مفتولی با مقطع گرد استفاده شده . به این ترتیب از فضای سیم پیچی بیشترین استفاده شده بنابراین بلندگو با توجه به جثه خودش توان بالایی میتونه ایجاد بکنه .

داشتن بیس های واقعا کوبنده و قابلیت ارتجاعی سریع دیافراگم از قابلیت های ویژه این ساب ووفر هست . 

اما توجه کنید که برای فرکانسهای زیر 150 هرتز میتونید روی این ساب حساب کنید.

پشت مگنت این ساب ووفر سوراخی برای تهویه هوای داخل مگنت تعبیه شده که ضمن سرد کردن کویل بلندگو میتونه برای ایجاد بیس های سریع و با دقت با کمترین دیستورشن کمکم زیادی بکنه

اسپایدر این ووفر حالت فنری بالای داشته و درکل سیستم تعلیق عالی این ووفر اونو به یک ساب قدرتمند بدون توجه به جثه کوچکش تبدیل کرده

کورس حرکتی این ساب هم بسیار خوب بوده میتونه حجم هوای زیادی رو جابجا بکنه

میتونید برای این ساب ووفر باکس جداگانه بسازید و برای تقویت بیس های سیستم صوتی خودتون و افزایش پهنای دامنه پاسخگویی بیس های نرم بهره ببرید


 
 
روش ابتکاری ساخت باکس اسپیکر
نویسنده : عارف - ساعت ۱٢:٢۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٩ خرداد ۱۳٩۱
 

DIYer های با ذوق در سراسر دنیا با توجه به امکانات و توانمندی های خود از روش های مختلف متنوع و حدود نو آوری های بخصوص  برای ساخت پروژه های مورد نظرشون استفاده میکنند. 

برش CNC توسط لیزر یا سایر ابزارها میتونه باعث بالا رفتن دقت وسرعت کارها و حتی امکان عملی شدن بسیاری از طرح های پیچیده بشه .

تصاویر زیر مراحل ساخت باکس اسپیکر فول رنج هست . طراح لبه های برش رو به نوعی ساخته که اجزائ باکس درهم کوپل شده و اتصال مطمئن ودقیقی رو بوجود بیارن.

این تصاویر میتونه برای ساخت سایر باکس ها هم الهام بخش باشه 

ضمن اینکه بعد از یک وکیوم پرس خوب با یک روکش مرغوب نمایی کلی کار نیز درخور تحسین خواهد بود


 
 
نکات ایمنی و استاندارد ترانس های برق ولتاژ بالا
نویسنده : عارف - ساعت ۱٠:۱۳ ‎ق.ظ روز شنبه ٦ خرداد ۱۳٩۱
 

 

ساخت ترانس برق برای آمپلیفایر های لامپی بدلیل بالا بودن ولتاژ که در برخی موارد از 1000 ولت هم تجاوز میکنه و اونا رو در رده ترانس های های ولتاژ قرار میده . باید طبق شرایط و استانداردهای لازم اون انجام بشه و قاعدتا اصول مرسوم برای ترانس پیچی در بازار به هیچ وجه نه کارآیی لازم رو برای این کار خواهد داشت و نه ایمنی لازم رو .!

متاسفانه اونطور که به اهمیت ترانس خروجی در آمپلیفایر لامپی پرداخته شده . ترانس برق از نظر مسائل کیفی چندان مورد توجه نبوده . البته انتظاری هم جز این نیست چرا که DIYer ها یاسازندگان خارجی اونو بصورت آماده از کمپانی های معتبر و با استاندارد های لازم تهیه میکنند . و در داخل ایران هم که خودتون بهتر شاهد هستید که چه ترانس هایی پیچیده میشه !؟ وبالاترین درجه هنر یک ترانس پیچ این خواهد بود که از عایق آلمانی به جای کاغذ روزنامه استفاده بکنه و بعد از اتمام کار ترانس رو تو شارلاک فرو ببره تا خوب لاک بخوره .

نه محاسبات کافی و لازم و نه شرایط استاندارد سیم پیچی . متاسفانه هیچکدوم رعایت نمیشن .

خیلی خیلی جای تعجب هست که در شرایطی که  در داخل حتی ترانس پیچی (ترانس برق) هم بصورت استاندارد صورت نمیپذیره دوستان DIYer های اندی ما سفارش چوک بلندگوهاشونو به ترانس پیچها میدن و نتیجه های اند میگیرن !!!!!!

در مورد محاسبات و سیم پیچی یک ترانس برق موارد خیلی مهمی هست که باید مد نظر قرار بگیره !

1 : اینکه این ترانس موقت کارهست یا دائم کار

2: چه مقدار توانی مجموعا از این ترانس تحویل گرفته خواهد شد

3: میزان افت توانی ترانس 

4: محاسبه مقاومت DC سیم ها

5:میزان نشتی کل مغناطیسی هسته

6. محاسبه ضخامت کامل عایق ها و جنس عایق ها

7:استفاده از چسب های صنعتی مخصوص 

8: ترسیم مدل سیم پیچی کامل قبل از سیم پیچی 

9: مشخص کردن محل خروجی و تعداد خروجی سرهای اولیه و ثانویه

10: سربندی اصولی سیم ها با توجه به ولتاز و جریان اون واستفاده از عایق های مناسب

11:سیم پیچی با حوصله  و کاملا ردیفی بدون کشش اضافی در سیم یا شل بودن سیم

12 . استفاده نکردن از قسمتی از سیم که گره خورده یا لاکش مشکل داره یا کشیده شده .( تصور نمیکنم یک ترانس پیچ این کارو واسه کسی انجام بده )

13: جا اندازی اصولی و عایق کاری مناسب هسته ها با توجه به لبه پانچ شده  هسته

14 : استفاده از قرقره مناسب 

15: خشک کردن لاک و یا چسب مخصوص در شرایط ویژه ( کوره / تدریجی / لایه ای)

و استفاده از سیم های مرغوب و...

با این حساب ببینید که سیم پیچی یک چوک ترانس بلندگو چه حساسیت ویژه ای باید اشته باشه . 

قبلا هم گفتم که با وجود مشغله زیاد کاری ساخت ترانس های بلندگو وحتی ترانس برق علی رغم زمان بر بودن ساختشون همه رو شخصا انجام میدم تا از دقت و صحت تمام مراحل اون اطمینان کافی پیدا بکنم . شما تصور کنید که اولیه یک چوک 211 که حدود 6000 دور سیم  هست و بصورت سری پیچیده میشه اگر در یک نقطه یک گره مختصر داشته باشه وسیم دچار شکستگی بشه کل سیم پیچی حداقل یک یا دو ردیف باید از نو شروع بشه و با توجه به انرژی که این کار میگیره تصور نمیکنم کسی این لطف رو برای آدم انجام بده ( توجه داشته باشید که امکان اتفاق چنین حالتی در سیم پیچی زیاد هست) 

بنابراین توصیه میکنم در ادامه مطالبی که در پست آموزش پروژه لامپی خواهد آمد تمام مراحل ترانس پیچی رو خودتون با وسواس زیاد انجام بدید چرا که های اند با در نظر گرفتن چنین مواردی میتونه واقعا های اند باشه و فقط یک اشتباه کوچیک و یا یک بی حوصلگی مختصر میتونه کل کار رو خراب بکنه.

 

یک ترانس یرق باید در سکوت کامل کار بکنه / تلفات حرارتی استاندارد داشته باشه/ بتونه با در نظر گرفتن افت ولتاز در نقطه کاری مناسب توان لازم رو ارائه بده / ایمن باشه / کمترین نشتی الکتریکی و مغناطیسی رو داشته باشه .


 
 
لامپی که 110 سال یکسره روشن بوده است ! bulb + 110 years
نویسنده : عارف - ساعت ٩:۱٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱ خرداد ۱۳٩۱
 

به این لینک بروید و ببینید یک لامپ چطور 110 سال مداوم روشن بوده

http://www.aparat.com/v/de08656a2cc7193539c979a0a486a9ee133740

 

 


 
 
تاثیر رکتیفایر لامپی
نویسنده : عارف - ساعت ۸:٢۳ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱ خرداد ۱۳٩۱
 

در مورد تاثیر رکتیفایر لامپی و لزوم استفاده از اون قبلا مطالبی در این وبلاگ نوشته شد .بهتره که توضیحات واضح تری در این مورد ارائه بشه.

همونطور که میدونید که رکتیفایر لامپی در داخل خودش از دو المان اصلی یعنی یک کاتد و یک آند ساخته شده . 

 

یک رکتیفایر سیلیکونی به طور ثابت افت ولتاژ حدود 0.7 ولت رو تقریبا در تمام شرایط باری حفظ میکنه 

اما یک رکتیفایر لامپی مانند یک مقاومت یک طرفه عمل میکنه . 

اصلی ترین علت استفاده از رکتیفایر لامپی در آمپلی فایر های لامپی مخصوصا با لامپهای DHT اینه که این لامپ های حین روشن شدن دستگاه ضمن گرم شدن دستگاه کم کم ولتاژ بالا رو روی لامپ هدایت میکنند و از وارد شدن شوک الکتریکی و کاهش عمر لامپ جلگیری میکنند

علت دیگه استفاده از لامپ ضمن SOFT START کردن آمپلی فایر بهره بردن از مقاومت داخلی اون برای رگوله کردن / تنظیم ولتاژ  منبع تغذیه و از بین بردن هوم تغذیه با استفاده از خازنهای کم ظرفیت هست

اما بحث های هیجانی در مورد اینکه فلان لامپ ساند استیج صدارو افزایش میده فلان بیس هارو و... درست نیست . درسته که با آزمایش و جابجایی چند لامپ رکتیفایر روی یک دستگاه شاهد تجربه اختلاف جزئی در صدا باشیم و از نظر یک آماتور کم تجربه این به عنوان شناسنامه صوتی لامپ تلقی خواهد شد .

اما واقعیتش اینه که منبع تغذیه باید بتونه حالت خطی خودش رو در تمام فرکانسها و دامنه ها حفظ بکنه تا نهایتا آمپلی فایر بتونه دارای ترانسپرنسی و بالانس فرکانسی عالی در خروجی باشه . 

بیاد داشته باشید  نقش منبع تغذیه در گرفتن صدای خوب از یک آمپلی فایر حرفه ای کاملا در خورتامل هست چراکه بعضی از طراحان با ایجاد تغییر در منبع تغذیه یک آمپلی فایر تونستند صدای اون رو متحول بکنند. 

اما مهم استفاده از المان های گرون و کمیاب نیست و توپولوژی و طراحی مدار نقش به مراتب بیشتری داره چرا که منبع تغذیه باید با در نظر گرفتن مشخصات و رفتار تک تک المانها طراحی بشه تا بتونه دارای مشخصات ایده ال برای راه اندازی یک آمپلی فایر باشه.

به این ترتیب منبع تغذیه ای که برای استفاده با یک لامپ بخصوص به صورت استادانه طراحی شده مطمئن باشید درصورت استفاده از یک شماره دیگه و حتی ده برابر گرون تر هم نتیجه قبلی رو نخواهید گرفت

نتیجه اصلی از این پست این هست که لامپهای رکتیفایر دارای شخصیت مستقل صوتی نیستند و این طراحی منبع تغذیه هست که مشخص میکنه لامپ  رکتیفایر چه رفتاری از خودش نشون بده .


 
 
آموزش ساخت پروژه لامپی سینگل مونو
نویسنده : عارف - ساعت ٧:٢٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱ خرداد ۱۳٩۱
 

قبلا بهتون قول داده بودم که با آموزش ساخت یک پروژه لامپی با توضیحات مفصل در خدمت علاقمندان باشم . منتها بدلیل کثرت کاری . فرصت کافی رو نداشتم چرا که نباید این مطلب بصورت سرسری و خلاصه نوشته بشه. 

دوست داشتم با یک پروژه جدی که نتیجه درخور تحسین داشته باشه در خدمت شما باشم . این پروژه میبایست چند خصوصیات ویژه رو میداشت :

1: باید از سادگی کافی برای امکان ساخت اون توسط علاقمندان کم تجربه هم برخوردار باشه 

2:امکان نصب و آزمایش لامپهای مختلف روی این پروژه جهت امکان دادن به علاقمند جهت مقایسه صداهای مختلف از لامپهای مختلف رو داشته باشه

3:بصورت سینگل اند باشه چرا قرار بود هم پوش پول و هم پروژه در لیست مطالب آموزشی قرار بگیرند 

4: زیاد هزینه بر نباشه تا امکان ساخت اون برای بیشتر عزیزان فراهم بشه

5: دارای برد مدارچاپی برای سهولت در نصب و مونتاژ و مهمتر ازهمه دارای ایمنی کافی باشه

6:بصورت مونو باشه تا ضمن کم هزینه بودن در صورت ساخت بصورت استریو برای یک پروژه جدی دست سازنده رو در طراحی جعبه باز بذاره .

بعد از بررسی طرحهای مختلف سرانجام تصمیم گرفتم  به چند دلیل لامپ پاور رو پنتود انتخاب کنم 

لامپهای مانند 6V6- 6L6 -EL34- 6550-KT88-6Y6- دارای یک استاندارد برای پایه بندی سوکت هستند بنابراین برای تعویض لامپ نیازی به تغییر طراحی پشت فیبر خواهد بود

در این پروژه خواهید توانست لامپ پنتود رو در سه حالت پنتود . اولترالاینر و تریود  استفاده کرده و شاهد نتایج مختلف و رفتار مختلف از یک لامپ مشخص در سه حالت متفاوت باشید.

ولتاژ تغذیه مدار بالای 300 ولت خواهد بود بنابراین از دوستان آماتور و مبتدی خواهشمندیم فعلا اقدام به ساخت اون نکنند و یا از یک فرد با تجربه کمک بگیرند

در این پروژه آمپلیفایر سینگل مونو از یک لامپ پاور پنتود و ازیک لامپ مینیاتوری برای درایو لامپ پاور استفاده شده

تصویر زیر نمایی از پروتل این سینگل هست که میتونید شخصا برای ساخت اون اقدام کنید و اگر هم عجله نداشته باشید بعد از چاپ و اماده شدن برد میتونید اونو از ما تحویل بگیرید.

ترانس برق و ترانس خروجی رو هم خودتون خواهید ساخت