آموزش ساخت آمپلیفایر و سیستمهای صوتی های فای

ایمیل نویسنده وبلاگ : Arefff@gmail.com

آمپلی فایر خوب رو چطور بشناسیم ؟
نویسنده : عارف - ساعت ٩:٢٥ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٩ دی ۱۳٩۱
 

آمپلی فایر !! این همه سرو صدا !! اینهمه تفاوت ظاهر ... تفاوت قیمت !! واین همه طرفداران متنوع برای محصولات متنوع . و اینهمه اختلاف سلیقه در مورد آمپلی فایر .

راستی واقعیت چیه ؟ یک آمپلی فایر خوب یا به اصطلاح ایده آل چی هست که اگر اون باشه ما نیازی به هیچ آمپلی فایر دیگه ای نخواهیم داشت ؟

ویک سوال بسیار نادرست ؟ آمپلیفایر لامپی یا آمپلی فایر ترانزیستوری ؟

باید پرسید کجا آمپلی فایر لامپی و کجا آمپلیفایر ترانزیستوری و کجا هایبرید ؟

از نظر تئوری یک آمپلیفایر ایده ال باید سیگنال ورودی رو بدون کمترین دستخوردگی و تغییر .فقط و فقط از نظر دامنه و جریان تقویت بکنه . 

دقت کنید که یک آمپلی فایر خوب هیچ گاه صدارو بهتر نمیکنه . یک آمپلی فایر  خوب صدارو رویایی نمیکنه . یک آمپلیفایر ایده آل صدارو گرم/سرد/تاریک/خشن/ سیال/داینامیک/پرجزئیات/مخملی/پرفضا و... نمیکنه .

یک آمپلی فایر ایده ال وقتی در حال تقویت سیگنال هست اگر با یک اسپیکر خوب همراه شده باشه . اگر لذتی از صدا و موسیقی نصیبمان میشود بخاطر این نیست که این امپ این زیبایی رو ساخته بلکه فقط و فقط تونسته به بهترین نحو اونو تقویت  ومنتقل بکنه چون این مشخصات توصیفی از صدا مربوط به رکوردو وسورس هست نه امپ !!!!

میدونیم که ازنظر عملی ساخت یک آمپلی فایر ایده آل تقریبا ناممکن هست ولی میشه تا حد زیادی به این ایده آل نزدیک شد.

ولی مساله مهمتر اینه که :

پاسخگویی یک آمپلی فایر باید در تعامل با اسپیکر سنجیده بشه 

خیلی از آمپلی فایر ها طراحی های خیلی عالی دارند و در تستهای آزمایشگاهی کاملا سربلند اما در انتقال صدا به بلندگو وداشتن حالت پایدار در حلقه بلندگو و امپ دچار مشکل هستند.

یک آمپلی فایر هیچگاه نباید مانند یک پری تست و آزمایش و تحلیل بشه چرا که یک پری هیچگاه مشکلی از بابت این حلقه نداره . و معمولا اونچه که در تئوری انتظار میره در عمل هم بدست میاد.

آمپلی فایر های لامپی ( فقط سینگل اندد های بدون فیدبک یا با فیدبک کم) بدلیل این که کمترین تاثیر رو روی سیگنال میزارن بسیار مورد توجه ائودیوفایل های با تجربه هستند. 

اما همیشه نمیشه از این امپ ها استفاده کرد و باید اسپیکر مناسب با امپدانس خطی و دقت بالا و همینطور حساسیت بالا داشته باشید .

در عوض :

امپ های ترانزیستوری طیف وسیعی از اسپیکر ها رو میتونند براحتی درایو بکنند  

 رفتاری مستقل از اسپیکر دارند و بالانس فرکانسی خیلی خوبی رو حقظ میکنند


 
 
مچ شدن بلندگو با آمپلی فایر
نویسنده : عارف - ساعت ۱۱:۳٤ ‎ب.ظ روز شنبه ٢۳ دی ۱۳٩۱
 

هر از چند گاهی ایمیل هایی مبنی بر سوال در مورد تفاوت رفتار آمپلی فایر لامپی با ترانزیستوری دریافت میکنم .

هرچند در پست های قبلی به این مطلب پرداخته ایم اما باز یک تکرار خلاصه از مطالب خالی از لطف نخواهد بود.

یک نکته بسیار مهم !!

برخلاف تصور برخی از دوستان ،

آمپلی فایر ترانزیستوری به مراتب بهتر و راحت تر از یک امپ لامپی  قابلیت درایو اسپیکرهای متنوع رو داره 

آمپلی فایر لامپی در این مورد با مشکلاتی روبرو هست . همونطور که همیشه تاکید داریم برای گرفتن صدای در خور از یک آمپلی فایر لامپی خوب باید اسپیکر مناسب اون تهیه بشه .

اما اسپیکر مناسب امپ لامپی چه اسپیکری هست ؟

بازهم برخلاف تصور غلط رایج شده 

اسپیکر مناسب آمپلیفایر لامپی اسپیکری نیست که فقط دی بی و حساسیت بالا داشته باشه . بلکه در درجه اول باید امپدانس خطی داشته باشه . سریع و دقیق باشه حساسیت هم بالا باشه چه بهتر مناسب سینگل های کم توان هم خواهد بود

یک آمپلی فایر لامپی به دو دلیل رفتارش تابع بلندگو هست 

1: بدلیل پایین بودن جریان خروجی کم و امپدانس خروجی بیشتر از یک امپ ترانزیستوری (دمپینگ فاکتور کم)

2: بدلیل تاثیر پذیری بهره تقویت آمپلیفایر از امپدانس چوک .

در عوض یک آمپلی فایر ترانزیستوری اولا امپدانس خروجی بسیار کم تری داره ثانیا طبقه خروجی یک  آمپلی فایر ترانزیستوری بصورت کلکتور مشترک تقویت کننده جریان هست و بهره تقویت اون با امپدانس بلندگو تغییر پیدا نمیکنه .

 

داشتن کراس اوور پیچیده و مرکب در سیستم های چند راهه یکی از مشکلات مچ شدن بلندگو با آمپلی فایر لامپی هست

اما خب به هرحال برای گرفتن صدای لامپ باید دردسرهاشو هم متحمل شد

بهترین لامپهای پاور برای یک آمپلی فایر لامپی لامپهای باامپدانس پلیت کم تر / ضریب انتقالی بالاتر و بهره تقویت کم تر هستند. این لامپها خطی تر عمل نموده و دمپینگ بالاتری رو به ارمغان میارن ضمن ایکنه بهره تقویتشون هم کم از بلندگو تاثیر میپذیره .

لامپهایی مانند gm70 / 845/6c33c

استفاده از یک لامپ پنتود به عنوان لامپ قدرت یک سینگل در حالت پنتود بدون فیدبک ناشیانه ترین کارو اشتباهی  هست که سازنده های مبتدی معمولا دچار اون میشن

چر اکه دمپینگ بدلیل امپدانس بالای پلیت و نبود فیدبک بشدت پایین میاد هرچند قدرت بیشتر از حالت تریود هست اما پایداری تقویت کننده به طرز فاحشی کم خواهد شد.

این نوع امپ ها صدای خروجی و بالانس فرکانسیشون بشدت متاثر از امپدانس بلندگو هست .

یکی از عوامل مهم در بالا بردن دمپینگ یک آمپلی فایر سینگل اندد بدون فیدبک درست محاسبه کردن فرمول های سیم پیچی و آرایش سیم پیچی هست که اگر رعایت نشه ترانسفورمر خروجی نیز به نوبه  خودش باعث پایین اومدن دمپینگ خواهد شد

در پست بعدی ناگفته هایی از چوک پیچی رو خواهید خوند که رعایت اون صدا رو به طرز باور نکردنی متحول میکنه و برای ساختن یک چوک های اند حتما باید این نکات رعایت بشن

موفق باشید


 
 
منبع تغذیه پری آمپلی فایر لامپی
نویسنده : عارف - ساعت ٢:٢٧ ‎ب.ظ روز جمعه ۸ دی ۱۳٩۱
 

منبع تغذیه زیر مناسب برای ساخت پری آمپلی فایر لامپی با لامپ 6sn7 هست. 

برای هردو مدار پست قبلی میتونید این منبع تغذیه رو استفاده بکنید.

شامل دوبخش هست یکی برای ولتاژ 250 تا 300 ولت که به وسیله آخرین مقاومت منبع تغذیه قابل تنظیم هست . و بخش دیگه تغذیه رگوله شده فیلمان لامپهارو شامل میشه. 

میتونید از لامپ 12au7 هم به جای 6sn7 استفاده بکنید .

و اگر گین بالاتر مد نظرتون باشه میتونید از 12ax7 استفاده بکنید برای قرار گرفتن صحیح این لامپ به جای 6sn7/12au7 مقامتهای کاتد لامپهارو از 1.5 کیلو به 3.3 کیلو تغییر بدید.