آموزش ساخت آمپلیفایر و سیستمهای صوتی های فای

ایمیل نویسنده وبلاگ : Arefff@gmail.com

معرفی چند بلندگوی خوب موجود درایران جهت پروژه های اسپیکر
نویسنده : عارف - ساعت ٤:٢۱ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٧ آبان ۱۳٩٠
 

دوستان علاقمند به ساخت اسپیکر معمولا سوالاتی مطرح میکنند در مورد خرید بلندگوهایی که دربازار ایران موجود باشه و دارای شاخص های لازم برای گرفتن یک صدای خوب باشه .

یک موردی رو لازمه که در اول مطلب بهش اشاره کنم اینه که :

 همون طور که میدونید بازار پر از بلندگوهای متنوع شامل صدها نوع و برند متفاوت هست اینکه در این پست این نمونه ها  برای معرفی انتخاب شده اند . به دلیل کارآیی خیلی بهتر و متفاوت این بلندگو مخصوصا نسبت به قیمت مناسبشون هست . اگر دسترسی به بازار خارج از ایران داشته باشید مسلما حق انتخاب بیشتری خواهید داشت اما خوشبختانه در داخل هم دسترسی به چند مورد مناسب هست که مورد پیشنهاده. 

مورد های متنوعی از بلندگوها با ظاهر های چشمگیر در بازار موجود هست که متاسفانه با اطمینان میشه گفت بالای 95 درصد این بلندگوها هیچکدام از فاکتور های لازم برای صدای خوب رو ندارند چرا که طراحی فقط بر اساس ظاهر و براساس سلیقه عمومی و غیر حرفه ای ساخته و روانه بازار شده . شاهد بلندگوهایی هستیم با مگنت های بزرگ ( اما ضعیف و با تولرانس زیاد) و بوبین های معمولی  اما ظاهر خوب که معمولا فریبنده هست  . معمولا کمپانی ها از هر متریالی برای ساخت دیافراگم استفاده میکنند چرا که فقط ظاهر مد نظر هست . این بلندگوها معمولا با صدایی بدون مید و شفافیت وضوح لازم روانه بازار میشن که با همراهی یک توییتر نهایتا پاسخگویی V شکل رو بدست میده .صدایی بدون مید و فقط با بیس های ناهنجار و تربیل ها زننده  که شاید برای گوش تربیت نشده در چند دقیقه اول هیجان انگیز باشه اما این صدا حتی به سیستم شنوایی و روانی انسان هم لطمه میزنه .

اما وقتی پای مسائلی همچون وضوح درصدا/ سرعت پاسخگویی بالا / حساسیت زیاد/ فلت بودن پاسخگویی فرکانسی/ فلت بودن امپدانس AC ,... میبینیم بالای 95 درصد این بلندگوها حتی دارای 10 درصد این شاخص ها نیستند . 

خوشبختانه !

چند مورد خاص در بازار ( تهران) موجود هست که نتایج بسیار خوبی نسبت به قیمتشون دارند و دوستان در صورت نیاز براحتی میتونند از بازار تهیه کرده  و شروع به ساخت اسپیکر بکنند .

فول رنج 4 اینچ سونی  ساخت اندونزی:

 

این فول رنج جزو معدود بلندگوهای موجود در بازار هست که صدای بسیار شفاف و واضحی دارد .

شاید درنگاه اول ظاهرش ساده به نظر بیاد . اما مشخصات قابل توجهی داره که برای عنوان شدن در این پست انتخاب شد.

1:این بلندگو دارای بوبین بزرگ و پرقدرت و مگنت بزرگ و قوی بصورت دوبل هست که باعث شده هم حساسیت بلندگو بالا باشه هم سرعت پاسخگویی خیلی خوبی داشته باشه . قابل توجه هست که بوبین و مگنت این بلندگو نسبت به سطح دیافراگم واقعا بزرگه و کاملا مشخص هست که در  طراحی و ساخت اون از تکنولوژی مدرنی استفاده شده

2: دیافراگم کاغذی فشرده و سبک که نهایتا موجب شده این بلندگو پاسخگویی واقعا خطی داشته باشه . 

داشتن پاسخگویی خطی در کنار سرعت بالا نهایتا این فول رنج رو قادر ساخته تا بتونه موسیقی رو با حداکثر جزئیاتش  بصورتی گرم ودلنشین بازسازی بکنه .

نکته قابل توجه در مورد این فول رنج هم حساسیت بالای اون و هم قدرت قابل توجهش با توجه به جثه کوچکش هست .  درصورت استفاده از باکس استاندارد ( درصورت اقدام ایمیل بزنید)  شاهد صدایی واقعا پرقدرت وشفاف از این بلندگوها خواهید  صدایی که واقعا هیچ تناسبی با جثه این فول رنجها نخواهد داشت  و باعث تعجب شما خواهد بود برای تکمیل دامنه فرکانسی این فول رنجها میتونید از یک توییتر دام  با یک خازن کم ظرفیت و بدون هیچ کراس اووری  بهره ببرید. 

این فول رنجهای 4 اینچ دارای راندمان بالا و امپدانس AC بسیار مناسب برای آمپلی فایر های لامپی هستند . میتونند تا توان 30 وات رو بصورت استریو تحمل کنند 

بدلیل قدرتمند بودن بوبین با باکس رفلکس دار میشه استفاده کرد و بیسهای خیلی خوبی ایجاد کرد . امپدانس 6 اهم هست.

 

مید ووفر 6 اینچ اروپایی ساخت دانمارک محصول شرکت معروف  PEERLESS

این ووفر 6 اینچ هم مشخصات برجسته ای داره که به عنوان مطرح ترین ووفرها در در دنیا شناخته شده .

دارا بودن مشخصات زیر این ووفر رو میتونه به انتخاب اول تبدیل بکنه :

1: مگنت بسیار قوی وفشرده از جنس نئودیمیوم بصورت دابل  

2: بوبین با سیم پیچی دوبل با کورس مفید زیاد

3:دیافراگم  دولایه ای  یک لایه الیاف مخصوص و یک لایه پلیمری  با جلوه زیبا ( متالیک)

4: فوم از جنس سیلیکون ( به جای لاستیک در ووفرهای معمولی)

5: فریم فلزی زیبا برای نصب مستقیم روی پنل

6: گسترش دامنه فرکانسی تا فرکانسهای مید

براساس انجام تست هایی که با ووفرهای هم سایز این انجام دادیم این ووفر با فاصله زیاد در همه مشخصات از اونها سبقت گرفت .

بوبین منحصر به فرد این ووفر که بصورت دابل سیم پیچی شده باعث میشه برخلاف سایر ووفرهای موجود در بازار که  یک نقطه تشدید فرکانسی بخصوص دارند که اونهارو  از حالت خطی دور میکنه .این روش سیم پیچی پاسخگویی بلندگو رو تا حد امکان خطی نگه میداره . 

عرض سیم پیچی بوبین این ووفر نسبت به نمونه های مشابه از یک ونیم برابر بیشتر هست و میتونه کورس مفید یک ونیم برابری رو نسبت به نمونه های مشابه ایجاد بکنه واین نهایتا یعنی بیس های قدرتمند و سریع و جا افتاده .

استفاده از دیافراگم دو لایه ای برای داشتن پاسخگویی خطی تر نسبت به دیافراگم های تک لایه ای هست و برای گسترش پاسخگویی فرکانسی در محدوده مید

برخلاف اکثر ووفرهای موجود دربازار که از فوم های لاستیکی استفاده میکنند این ووفر از سیلیکون برای این منظور استفاده کرده که هم دوام بسیار بالاتری دارد و هم با مرور زمان تجزیه نشده و قابلیت الاستیسیته خودشو کاملا حفظ میکنه 

امپدانس این ووفر 4 اهم هست

برای استفاده از این ووفر دو پیشنهاد داریم 

 1: بصورت سه راهه  . ووفر پیرلس / فول رنج سونی به عنوان فول رنج / توییتر دام مرغوب 1 اینچی

2: بصورت دو راهه . ووفر پیرلس/ مید توییتر دام مرغوب 1 اینچی یا بیشتر

در صورتی که قصد استفاده به صورت سه راهه دارید با بلندگوهای ذکر شده نیاز به کراس اوور مخصوص اون خواهید داشت و کراس اوور های موجود در بازار مناسب این مجموعه نخواهند بود.

ساختار بلندگوی سه راهه ای که توسط این بلندگوها ساخته میشه با طرح کلاسیک و قدیمی اون متفاوت هست یعنی برخلاف طرح های رایج به شکل : ووفر /میدرنج/ توییتر

در این مجموعه  فول رنج سونی به عنوان هسته اصلی این اسپیکر به عنوان فول رنج و ووفر و توییتر به عنوان تکمیل کننده پهنای فرکانسی این فول رنج ایفای نقش میکنند . 

فرکانسهای زیر 130 هرتز وارد ووفر پیرلس

فرکانسهای بالای 8 کیلوهرتز روانه توییتر دام ونهایتا

فرکانسهای 130 هرتز تا 8 کیلوهرتز وارد فول رنج میشوند

کراس اوور این مجموعه ابتکاری بوده و برخلاف کراس اوورهای سه راهه موجود در بازار کمترین خطای فازی و کمترین افت و کمترین خطای امپدانس AC رو برای اسپیکر ایجاد میکنه 

برای استفاده حرفه ای و بهره بردن از حداکثر قابلیت های این بلندگوها حتما لازم و ضروری هست که با باکس استاندارد و کراس اوور مخصوص استفاده بشه

 ویک نکته مهم !!

بلندگوی سه راهه بیشتر مناسب آمپلی فایرهای ترانزیستوری هست . در صورت استفاده از یک آمپلی فایر ترانزیستوری خوب صدایی شایسته توجه از این مجموعه خواهید گرفت  اما  درصورت نیاز به قدرت بیشتر از این اسپیکر سه راهه هم میتونید برای آمپلی فایر لامپی خودتون بهره بگیرید چرا که امپدانس AC خیلی خوبی ومنظمی رو داراست

و درصورتی که قصد دارید از آمپلی فایر لامپی صدایی دلنشین و موزیکال  دریافت کنید . فول رنج سونی یا  بلندگوی دوراهه با ووفر پیرلس مورد پیشنهاد هست .

یک طرح مقرون به صرفه و فوق العاده خوب برای گرفتن صدای موزیکال از آمپلی فایر لامپی استفاده از  بلندگوی سونی در باکس استاندارد اون همراه با یک توییتر مرغوب هست که برای یک آمپلی فایر لامپی  15+15 watts میتونه گزینه خیلی خوبی باشه

و آمپلی فایر این اسپیکر هاهم میتونه یک آمپلی فایر پوش پول با لامپ 6v6 باشه 

مجموعه این اسپیکرها که به صورت بوک شلف ساخته میشن با آمپلی فایر لامپی پوش پول 6v6 یک ترکیب طلایی با قیمت بسیار مناسب برای گرفتن صدای خیلی خوب خواهد بود.

مواردی دیگر هم به این لیست اضافه خواهد شد . منتظر باشید...


 
 
گزارش تست و دمو مونو بلاک های ستسون در استودیو آوین آوا
نویسنده : عارف - ساعت ٢:۳۳ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٤ آبان ۱۳٩٠
 

 

 

 متشکرم از جناب آقای امیدوار وتمامی همکاران ایشان در استودیو آوین آوا که  فرصت و شرایط لازم رو برای گرفتن تست های مختلف صدا ( شنیداری) فراهم نمودند و با گشاده رویی ازاین تست استقبال نمودند.

 آوین آوا یک شرکت معتبر وکاملا فعال در زمینه سیستم های صوتی های اند (hi-end) هست و نمایندگی های خیلی از محصولات کمپانی های معتبر ومعروف  های اند رو اخذ کرده که خوشبختانه به علاقمندان این امکان رو میده که به محصولات شرکتهایی مانند

ASR / KR AUDIO / MANGER /SHANLING /RAYSONIC / OYAIDE / ACOUSTIC REVIVE / HIDIAMOND / AMAZON / MIYAJIMA /ACOUSTIC SIGNATURE

با قیمت مناسب در داخل کشور دسترسی داشته باشند .

اما چرا آوین آوا انتخاب شد :

برای گرفتن یک تست خوب و حرفه ای  که بتونه تمام قابلیت های سینگل اند 211 رو مشخص کنه نیاز بود به یک سورس دیجتال خوب  . کابلها و اتصالات مرغوب و معتبر و اسپیکر با قابلیت های بالا و نهایتا" یک محیط اکوستیک استاندارد . ودرکنار اینها وجود افرادی که تجربه کافی در زمینه های اند  وکار با برندهای مختلف دنیارو داشته باشند ضروری و مهم بود . تا مراحل تست به درستی و با دقت تمام پیش بره و تمام زوایای ناشناخته کار تا حد امکان معلوم وپیدا بشه . 

سینگل اند های 211 مراحل طراحی و ساخت و تست های آزمایشگاهی  از جمله تست پاسخگویی فرکانسی . / توان مفید / دیستورشن / نویز و... را پشت سر گذاشته بودند و نوبت به مراحل تست های شنیداری رسیده بود .

خوشبختانه آوین آوا برندهای متعدد و مختلفی در زمینه آمپلی فایرهای لامپی وارد کرده و تسلط واحاطه خوبی بر تولیدات روز و قدیمی در زمینه های اند از نظر کیفی و کمی داره . و داشتن این تجربه قطعا باعث قضاوت وارزیابی صحیح تر و مقایسه بهتر در این مورد می شد . چرا که ما با دونوع سنجش سروکار داشتیم یکی بر اساس ایده آل های های اند و دیگر برای ارزیابی موقعیت این ساخته در مقابل سایر برند ها .

بنابراین استودویو آوین آوا انتخاب خوبی بود برای این کار .

آشنایی ما با این شرکت برمیگرده به حدود یک سال قبل که جهت تامین قطعات (لامپ های تولید جدید)  و پیگیری یکسری مسائل فنی با این شرکت در ارتباط بودیم . طی ملاقات حضوری که با ایشان (سیروس امیدوار) داشتم  . و باتوجه به امکانات موجود در اونجا نهایتا پس از طی مراحل :  طراحی / آزمایش و ساخت نهایی آمپلی فایر . برای یک تست اساسی آوین آوا به نظر کاملا ایده آل بود .

به دلیل اینکه این اولین تست این آمپلی فایر در این شرکت بود تست فعلا به حضور خصوصی تیم آوین آوا و چند نفر از DIYer های اسپیکر  محدود بود

همونطور که میدونید گرفتن صدای خوب و درخور تحسین از یک آمپلیفایر لامپی مخصوصا !! سینگل اند شرایط ویژه ای رو میخواد

افزون بر رعایت مواردی مثل داشتن یک سورس دیجیتال یا آنالوگ  خوب . کابلهای استاندارد و های اند و.... شرط ویژه برای گرفتن صدای خوب از یک آمپلی فایر لامپی داشتن یک اسپیکر مناسب هست   !!

طبق هماهنگی هایی که قبل از تست  ( حدود دوهفته قبل از زمان تست) با آوین آوا داشتیم وطی تبادل نظرها در این مورد علی رغم وجود وامکان دسترسی به اسپیکرهای راندمان و حساسیت بالای 90 db   اسپیکر آلمانی منگر مدل 109 برای گرفتن صدا انتخاب شد 

چرا Manger ؟  

.منگر حساسیت  (حدود 89 db) داره  . و تست و ارزیابی آمپلیفایر میبایستی در سخت ترین شرایط  در محدوده تولرانس های مجاز برای این کار انجام میگرفت .تا قابلیت های آمپلی فایر بتونه آشکار بشه  وبه اصطلاح یه محک درست وحسابی گرفته بشه .

اگر یادتون باشه در مباحث بلندگوی خوب گفتیم که یک بلندگوی خوب علی رغم داشتن پاسخگویی خطی باید سرعت پاسخگویی بالایی هم داشته باشه چرا که اگر بلندگویی  پاسخگویی کاملا خطی  داشته باشه اما سرعت کافی نداشته باشه یعنی زمان پاسخگویی و غلبه بر اینرسی دیافراگم بالا باشه و با تاخیر همراه باشه بلندگو در رندر کردن فرکانسهای مرکب دچار مشکل میشه .شاید در تست سیگنال بصورت  mono signal   این بلندگو نتیجه عالی بده . اما  بدلیل سرعت پاسخگویی کم شما ساند استیج . عمق و بعد و موقعیت و وضوح وشفافیت و درخشندگی و جزئیات و روح موسیقی رو از دست  خواهید داد !!

شاید تعجب کنید که این همه خصوصیات فقط بسته به سرعت پاسخگویی اسپیکر هست !! پاسخ اینه  : دقیقا بله

منگر با داشتن سرعت پاسخگویی بسیار زیاد ( زمان پاسخگویی فقط 13 میکرو ثانیه) استثنایی ترین و سریع ترین بلندگوی جهان شناخته شده.

نکته ای که در مورد sensitivity یا حساسیت بلنگو باید اشاره کنم اینه که همونطور که در پست های قبلی هم اشاره کردم sensitivity با SPL نباید اشتباه گرفته بشه  مقدار sensitivity  اشاره داره به اینکه این بلندگو در ازای  یک وات توان دریافتی چه مقدار بلندی صدا در واحد دسی بل  میتونه در فاصله یک متری ایجاد بکنه .

اما SPL اشاره داره به حداکثر بلندی صدایی که این اسپیکر میتونه ایجاد بکنه  واین دو باهم رابطه چندان مستقیمی ندارند . 

به عنوان مثال manger zero box 109 حساسیت 89 db داره اما مقدار SPL اون 104 db هست که رقم بالایی هست . 

درسته برای استفاده و بهره بردن از سینگل های کم وات حتما به درایور های حساسیت بالا نیاز داریم  .اما !!  داشتن حساسیت بالا کافی نیست و خیلی از اسپیکرهای با حساسیت بسیار بالا وجود دارند که هیچ کدام از مشخصه های منگر رو ندارند پارامترهای مهمتری همچون  rise time  و frequency response هست که در اولویت قرار دارند.  اگه یادتون باشه در پست های قبلی مطلبی بود که توش یک توصیه دوستانه داشت :

" ابتدا در فکر تهیه یک اسپیکر عالی باشید و سپس یک آمپلی فایر مناسب تهیه کنید"

اهمیت اسپیکر خوب از یک آمپلی فایر خوب بیشتره چرا که نهایتا اسپیکر قابلیت های آمپلی فایر شمارو ظاهر خواهد کرد .

پس با این حساب حدالامکان اسپیکر شما باید تعیین کننده آمپلی فایر شما باشه نه برعکس .

برای گرفتن صدای 24 وات برای هر مونو بلاک 211 با توجه به حساسیت 89 دسی بل منگر و مینیمم توان ذکر شده 20 وات در نگاه اول این اسپیکر چندان گزینه مناسبی برای تست به نظر نمیومد اما مشخصات منحصر به فرد و سرعت بالا در رندر کردن فرکانسها مخصوصا مید و زیر اون رو به اولین گزینه تبدیل کرد چرا که قرار بود آمپلی فایر در شرایط سخت تست و دمو بشه و منگر میتونست تمام معایب و محاسن صدارو کاملا روشن بر ملا کنه.

البته در مورد منگر یک توضیح وبحث مفصلی در پست های آینده خواهیم داشت و فعلا از حوصله این گزارش خارج هست. چرا که فلسفه اصلی اختراع آقای ژوزف منگر خودش یک بحث جداگانه و خیلی مفصل هست.

 

زمان دمو وتست  آمپلی فایر نهایتا برای دو روز پنج شنبه و جمعه هفته قبل یعنی تاریخ 28 و 29 مهر  از ساعات 4 الی 6 بعد از ظهر تعیین شد.

روز اول تست : پنج شنبه :

استقبال و خوشرویی تیم آوین آوا شروع خوبی برای تست بود.

تست بر اساس ایده مینمیالیستی صورت میگرفت چون شخصا به این ایده اعتقاد فراوان  دارم . این ایده نه تنها در های اند بلکه در همه موضوعات علم و فن و هنر وادبیات و.... اساس پیشرفت و نتیجه گرفتن و تنها راه رهایی از پیچیدگی های بیخودی و سردرگمی است.

براساس  این ایده  سیگنال باید کوتاهترین مسیر و کمترین المانها ویونیت هارو طی بکنه . تا بتونه ماهیت اصلی خودشو  تا حد امکان حفظ کنه .

مینیمال ترین حالت: استفاده از یک سورس دیجتال و آمپلی فایر لامپی و نهایتا اسپیکر بود . از اونجایی که مونو بلاک ها  ولوم صدا ندارند و اصولا توسط پری یا ولوم سورس لول صدا کنترل میشه .

بنابراین تست با شرایط زیر شروع شد

1: سورس دیجتال : سی دی پلیر Shanling  مدل T2000 .. بدلیل اینکه هم در قسمت خروجی از تیوب استفاده کرده بود و هم ولوم کنترل صدا داشت

2: آمپلی فایرهای لامپی ستسون

3: اسپیکرهای منگر مدل  Zero Box 109

4: کابل های اسپیکر و سیگنال ساخت شرکت HiDiamond .

 

بدلیل طول کوتاه کابل ها حدود 2 متر ( لازم به ذکره که بهترین کابل کوتاه ترین نوع اون هست تا حد امکان) آمپلی فایرها  هرکدام نزدیک یکی از اسپیکرهای منگر گذاشته شد . سپس لامپها به ترتیب درون سوکتها قرار گرفتند  و اتصالات مربوط به کابل برق  و اسپیکر و وسیگنال (اینترکانکتها) همه وصل شدند .

غیر ازتیم شرکت آوین آوا که شامل آقایان امیدوار / صفوی زاده / تیموری بود  دو دوست عزیز DIYer  اسپیکر که به واسطه آوین آوا با ایشون آشنا شده بودم بصورت میهمان افتخاری حضور داشتند : جناب آقای سماوات و آقای نجفی که در مورد کارها وفعالیت هردو ایشون البته با اجازه هردو مطالبی انشاله خواهم نوشت تا بیشتر باهاشون آشنا بشید.

ظاهر و شکل وشمایل آمپلی فایر به قول آقای امیدوار بسیار شبیه  برند ساخته شده و از بابت دقت و کیفیت در طراحی و ساخت جعبه . استفاده از رنگ الکترواستاتیکی  وپانچ سی ان سی  و رعایت موارد استاندارد و زیبایی نهایی  مورد توجه و تحسین دوستان عزیز قرار گرفت.....

 

کلید پاور اصلی دستگاه روشن شد و حدود چند دقیقه طول کشید تا دستگاه آماده کار بشه . لامپها مخصوصا لامپ 211  نورافشانی میکردند . لامپ 211 علاوه بر زیبایی خاص خود موقع روشن شدن بدلیل نور بالای فیلمان جلوه خیلی جذابی پیدا میکنه .

بعد از گذشت چند دقیقه که لامپها زمان Warm up  رو طی کرده بودند یک نکته مهم توجه همه رو جلب میکرد و اونهم سکوت آمپلی فایر بود. آقای امیدوار اظهار داشت سکوت آمپلیفایر فوق العاده است . درحالیکه آمپلی فایرها روشن بودند هیچ صدایی نه از اسپیکرها ونه از خود آمپلیفایر شنیده نمی شد . نه هوم نه نویزهای ممتد یا تصادفی و... میحط کاملا در سکوت یود .

همونطور که میدونید مسائلی مانند هوم ونویز در آمپلی فایر های لامپی جزو دست وپاگیرترین موارد هست که خیلی از سازندگان به نوعی درگیر اون هستند مخصوصا در آمپلیفایرهای لامپی سینگل اند که این مشکل پر رنگ تر بروز میده .به طوری که به قول دوستان صاحب نظر حتی خیلی از برندها هم به نوعی درگیر اون هستند .. اما سکوت کامل این آمپلی فایر نشان بر این بود که در طراحی و ساخت این آمپلی فایر کوچکترین و ریزترین مسائل  حساس در های اند در نظر گرفته شده .

داشتن سکوت کامل که حاصل  نداشتن هوم و نویزو وپارازیت و داشتن نسبت سیگنال به نویز بالاست یکی از شرایط اساسی برای ایجاد یک صدای های اند هست . حتی ترانس برق این آمپلی فایرهم در شرایط ویژه  و با فرمول خاص خودش پیچیده شده تا در سکوت و ایمنی کامل کار بکنه . به طوریکه زمان صرف شده برای سیم پیچی اون معادل زمان سیم پیچی چوکهای خروجی بوده !!

حتی برای سکوت بیشتر کولرگازی نیز خاموش شد تا دقیق تر بتونیم به صدا بپردازیم .

تست صدا توسط سی دی های رفرنس انجام می شد

  . سی دی های تست شامل موارد زیر بودند :

1- XLO company / Reference recording CD (HDCD), Frequency test + Channel identification + Phase check and so on.

2- Manger company / Reference CD, Music and instruments test + Vocal and so on

3- Acoustic Revive / Reference CD, Voices and dimensions

 

 تراک های این سی دی ها شامل مواردی  برای  تست صحت کانال ها  / تست فرکانسی / ابعاد و ساند استیج و دقت و وضوح در پخش جزئبات سیگنال /چک و کنترل فاز و... بود.

در تراک های تست فرکانسی  که شامل Sweep  قرکانسی از فرکانسهای پایین تا بالا و تست white noise  و... بود  مونو بلاک ها به خوبی از عهده پخش پایین ترین فرکانسها و  بالاترین اون  تا حدی که خارج از محدوده شنوایی انسان بود  برآمدند .حتی در سایر تراک ها فرکانسهای پایین و بالا ومیدها بدون کم و کاستی پخش میشدند و نقصی از این بابت شنیده نشد. البته جز این هم انتظار نمیرفت چراکه در تست فرکانسی که بصورت آزمایشگاهی  با سیگنال ژنراتور و اسیلسکوپ گرفته شده بود آمپلی فایر ها قادر به پخش فرکانس 15 الی 45 کیلوهرتز بصورت خطی بودند .

مراحل تست های  چک هم فاز بودن اسپیکرها و نداشتن فاز شیفتینگ دوکانال نسبت به همدیگه و...به ترتیب انجام شد.

در یکی از تراکها که مربوط میشد به صدا و ابعاد و موقیعیت صدا  . ابعاد اتاقی که گوینده در اون حضور داشت و موقعیت فیزیکی اون سمت حرکت اون دراتاق ضبط صدا کاملا قابل لمس بود.

 روشن بود دستگاه در باز پردازی ساند استیج کاملا کار آمد بوده .

نهایتا نوبت به تراکهای Music test and instrumental  رسید . ظرف این مدت حدود نیم ساعت آمپلی فایرها خوب گرم شده بودند و آماده تست برای پخش این تراکهای موسیقی بودند .

نکته خیلی جالبی که توجه همه رو جلب کرد این بود که مونو بلاک های 211 به خوبی از پس درایو اسپیکرهای منگر بر آمدند و صدایی با لول خوب و تقریبا دور از انتظار تمام شو روم رو پر کرده بود هیچ نقصی در پخش هیچ منطقه فرکانسی مشاهده نمی شد.

در پست های قبلی در مورد امپدانس AC و پاسخگویی فرکانسی frequency response  توضیح داده شده . و میدونیم که ممکنه پاسخگویی اسپیکری خطی باشه اما امپدانس AC اون خطی نباشه . و این میتونه در ترکیب با آمپلی فایر لامپی صدای درستی نده .

اما منگر امپدانس AC  واقعا خطی داشت . یعنی در این تست منگرهم به نوعی امتحان خودش رو پس داد  و نشون داد که میتونه در ترکیب با یک آمپلی فایر لامپی درست وحسابی بشه صدای فوق العاده گرفت . شخصا به این مساله بسیار حساس بودم و تمرکزم برروی پاسخگویی منگر بود . خوشبختانه منگر تونست با دی بی نزدیک به 90 db از یک آمپلی فایر 24 واتی صدایی در خور تحسین ایجاد بکنه . هیچ مشکلی نه در بیس های عمیق و نه فرکانسهای مید و نه در بالاترین فرکانسها وجود نداشت . آمپلی فایر با منگر احساس راحتی میکرد  وبه راحتی قادر به درایو منگر شد با تمام قدرت . صدایی کاملا راحت و آزاد . بیس ها کاملا جا افتاده و راحت ایجاد میشد. مید درصدا واقعا عالی بود . صدای اینسترومنت  ها با حداکثر ضوح  و جزئیات پخش میشد . و صدای سنج  و شیکر و اینسترومنت های فرکانس بالا به ضوح رندر میشد . ساند استیج و موقعیت و فضای ایجاد شده در رکورد کاملا قابل لمس بودند .

گاهی این حس بوجود میومد که سیستم صوتی در کار نیست و درحال گوش کردن اجرای زنده  گروه ارکستر هستیم . تکنوازی و سولوی گیتار در این تراک ها واقعا فوق العاده شنیده میشد. واقعا خوشحال بودم از دو جهت یکی اینکه آمپلی فایر لامپی 211 تونست به طور ارزنده ای هنرنمایی بکنه و اینکه منگر در این ترکیب فوق العاده نتیجه داد.

چون همونطور که گفتم منگر باید دو شرط اصلی رو دارا می بود تا بتونه صدایی شایسته از لامپ ایجاد کنه . یکی حساسیت کافی و دیگری امپدانس AC  خطی که در هردومورد سربلند بود.

افراد حاضر در مورد پاسخگویی فرکانسی کامل و صدایی گرم و وضوح بالا وساند استیج عالی درصدا اتفاق نظر داشتند .

رضایت دوستان از توان و قابلیت های صدا حاکی براین بود که  این آمپلی فایر تونسته به طور حتم از راندمان مفید وهای اندی لامپ 211 استفاده عالی بیشتر از 95 درصد بکنه  یعنی لامپ 211 با تمام قابلیتش سیگنال و موسیقی رو روانه اسپیکر میکرد . چرا که شنیدن صدایی در این توان از بلندگوهای منگر کمی دور از تصور حتی برای خود بنده بود.

چند ساعت تست با حضور گرم دوستان حاضر سپری شد . مقرر شد برای تست اساسی تر آمپلی فایر حداقل به مدت 24 ساعت مداوم روشن بمونه تا روز بعد یعنی جمعه تست کامل تری گرفته بشه .

 

روز دوم تست : جمعه :

ساعت 5 بعد از ظهر  روز جمعه 29 مهر  آمپلی فایرها از بعد از ظهر روز گذشته به طور مداوم روشن بودند یعنی حدود 24 ساعت . آقای امیدوار بدلیل اعتمادی که به Safe  بودن این آمپلی فایرها داشت  و با اطمینان از رعایت تمامی موارد ایمنی بدون هیچ نگرانی یا سوال از این بابت آمپلی فایرهارو به مدت 24 ساعت  روشن نگه داشته بود .

اینکه 24 ساعت مداوم این مونو بلاک ها روشن هستند هیچ نویز مداوم تصدافی یا یک پارازیت خفیف هم ایجاد نشده کاملا تحسین برانگیز بود

دوباره تست با سی دی های تست فرکانسی و ... شروع شد و نهایتا به قطعات instrumental  رسید . اینبار صدا از دفعه قبل هم راحت تر شنیده میشد .و دقت درصدا و جزئیات بیشتر بود. زنگ صدای گیتار به طور درخشان پخش میشد. و امتداد صدای سازها و طنین  اون تا لحظه سکوتش قابل شنیدن بود . سیستم شنوایی و مغز میتونست ارتباط کاملی با صدا ایجاد کنه . حتی احساس  نوازنده در نواختن سازها قابل حس بود و این فوق العاده موسیقی رو زیباتر میکرد . و صدا واقعا روح داشت و زنده بود.

صدا فوق العاده طبیعی و زنده بود .. منگرهای بلندگوهای فوق العاده سریعی هستند  بنابراین علاوه برا اینکه جزئیات رو به درستی پخش میکنند هر عیب و ایرادی که درصدا باشه هم کاملا واضح شنیده خواهد شد .و این یکی از دلایل انتخاب منگر برای کشف کم و کاستی های مونو بلاک ها بود.

در مورد آمپلی فایرهای لامپی 211 :

ساخت و اتمام این آمپلی فایرها جدا از مراحل آزمایشی وتست و... حدود 5 ماه  زمان صرف کرده است .

چوکهای استفاده شده بر خلاف DIYer های  خارجی که از از برندهای معتبر ژاپنی یا اروپایی استفاده میکنند تماما دست ساز بوده . وسخت ترین تست های آزمایشگاهی رو با موفقیت پشت سر گذاشته اند و کاملا قابل رقابت با برندهای گران قیمت خارجی هستند . و نتیجه تست شاهدی براین امر بود

همونطور که میدونید مهمترین وحساس ترین و حیاتی ترین  و اسرار آمیز ترین بخش در ساخت آمپلی فایر لامپی چوکهای خروجی هستند. جدا ازمسائل و مطالعات مربوط به استخراج  فرمول و محاسبات دقیق چوک ها که زمان زیادی صرف اون شد حدود بیش از 30 نوع روش سیم پیچی برای بدست آوردن مطلوب ترین نتیجه با هارمونیک های فرد کمتر و پاسخگویی فرکانسی و سیع و خطی و راندمان بالا امتحان شد که کاری بود  واقعا طاقت فرسا و پر هزینه و زمان بر . 

اینتر استیج ها جزو حساس ترین قسمت در مدارات هستند اندکی خطا در طراحی و ساخت و حتی نحوه استفاده از اینتر استیج ها میتونه پاسخگویی کل مدارو زیر سوال ببره و صدارو خراب بکنه اما نتیجه تست حاکی از این بود که راه رو درست رفته ایم . اینتراستیج ها با اینکه جثه کوچکتر از ترانس خروجی دارند اما محاسبات مشکل تر وسیم پیچی بسیار سخت تری دارند .

حتی ترانس برق این آمپلی فایر نیز به یک روش خاص و با فرمول پیشرفته پیچیده میشه چرا که هم با ولتاژ بالای 1000 سروکار داریم هم اینکه این ترانس در یک سیستم های اند ایفای نقش خواهد کرد . زمانی حدود 20 برابر سیم پیچی یک ترانس معمولی فقط صرف ترانس برق این آمپلی فایر شده

بدلیل حساسیت بسیار بالای کار تمامی مراحل ساخت رو شخصا انجام دادم تا از دقیق و اصولی بودن اون مطمئن بشم 

 سیم پیچی و ساخت چوکها وترانسها /طراحی و حتی ساخت جعبه / طراحی مدار و طراحی پروتل / مونتاژ نهایی  دستگاه / طراحی پنل ها / سفارش و خرید مرغوبترین قطعات و المانها / حتی موقع رنگ آمیزی الکترواستاتیکی جعبه ها در در محل حضور و کنترل داشتم تا کارها به دقت پیش بره

سیم پیچی تمامی  چوکها و ترانس برق و اینتراستیج ها  وحتی  فیلترهای آمپلی فایرها بدلیل حساسیت بسیار بالا تماما توسط نویسنده وبلاگ صورت میگیره .

نتایج تست های انجام شده در آوین آوا نشون میده که در ساخت و طراحی آمپلی فایرهای لامپی و در ساخت چوکهای اون راه رو کاملا درست رفته ایم .

 

آقای آرش نجفی هم  با توجه به اینکه در منزل دو آمپلی فایر لامپی مارک معتبر و آمپلی فایرهای ترانزیستوری متنوع و آرشیو خوبی از محصولات  وسورس های های اند رو دارند  صدای این آمپلی فایر و گرم و دوست داشتنی توصیف کرد و باتوجه به اینکه ایشان هم  در کار ساخت اسپیکرهای هورن با دی بی بالا فعالیت  وتجربه دارند  اینطور پیش بینی کردند که ترکیب مونو بلاک های 211 با هورن های دی بی بالا یک صدای فوق العاده قدرتمند و شفاف خواهد بود . ..

ارزیابی کلی تیم حاضر  واتفاق نظر همگی این واقعیت را بیان میکرد که  مونو بلاک های SETSON توانست مراحل تست رو به خوبی پشت سر بزاره و  صدایی در حد و استاندارد های های اند ایجاد بکنه . ایشان اظهار داشتند که این مونو بلوک ها درمرحله خوبی برای تست و دمو آورده شده و مرحله prototype  رو به خوبی رد کرده چرا که  تبدیل به یک دستگاه منسجم و کامل شده که تمامی مراحل طراحی و آزمایش رو پشت سر گذاشته.ودارای استاندارد های لازم  و آماده برای گرفتن تست های حرفه ای بود .

 علی رغم گرفتن نتایج درخشان ما کار رو به همین جا ختم نمیکنیم چرا که  راه برای ارتقای  وپیشرفت در هرزمینه ای باز هست . واین میتونه شروع خوبی باشه  برای ادامه راه .تا رفته رفته بر کم و کاستی های کار بیشتر بتونیم غالب بشیم و نتایج بهتر و درخشانتری در کارنامه کاریمون  ثبت کنیم .

در همین راستا دوستان برای ارتقائ  دستگاه پیشنهاد هایی از قبیل استفاده از پایه هایAnti vibration  و برچسب های  مغناطیس زدا و طراحی پنل های حرفه ای تر دادند که مطمئنا لازمه یک کار hi-end  ویژه خواهد بود.

استودویو آوین آوا میتونه مجموعه خوبی از Accessories  را برای DIYer های علاقمند از بهترین شرکت های دنیا جهت ارتقای کیفیت کاریشون فراهم بکنه . که قدم بزرگی برای رفع محدودیت های DIY در داخل کشور  ونوعی حمایت از این رشته هستش 

درپایان از همه دوستان حاضر در زمان تست  از جمله تیم آوین آوا و سایر دوستان نهایت تشکر و قدر دانی را دارم  

 


 
 
تست آمپلی فایر لامپی setson در استودیو آوین آوا
نویسنده : عارف - ساعت ٧:٠۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢ آبان ۱۳٩٠
 

آمپلی فایر لامپی ساخته شده بر اساس لامپ 211 بصورت جفت مونو بلاک  سینگل اند

در اواخر هفته پیش در استودیو آوین آوا مورد تست و آزمایش های مختلف قرار گرفت

گزارشی کاملی از این تست  به زودی در پست بعدی وبلاگ در خدمت دوستان و علاقمندان قرار خواهد گرفت.

 

مونو بلاک ستسون در کنار اسپیکرهای منگر  zero box 109

 

منتظر خبرهای خوب باشید ....