آموزش ساخت آمپلیفایر و سیستمهای صوتی های فای

ایمیل نویسنده وبلاگ : Arefff@gmail.com

محاسبات ترانس بلندگو (چک بلندگو) پوش پول /سینگل choke calculating
نویسنده : عارف - ساعت ۱:٠۱ ‎ق.ظ روز شنبه ٢۱ خرداد ۱۳٩٠
 

تعدادی از دوستان از طریق ایمیل و کامنت خواسته بودند تا محاسبات ترانس خروجی آمپلی فایر لامپی رو براشون تو وبلاگ بزارم

چک بلندگو در آمپلی فایر لامپی حساس ترین قسمت به حساب میاد و باید پاسخگویی عالی در محدوده فرکانس صوتی و حتی بیشتر جهت اطمینان از خطی بودن پاسخگویی در محدوده شنوایی انسان داشته باشه .

کیفیت صدای آمپلی فایر لامپی نهایتا توسط چک تطبیق امپدانس به بلندگو منتقل خواهد شد.

برای گرفتن صدای خوب از یک لامپ قدرت خوب باید چک مخصوصش ساخته بشه . 

اگه میخواین خودتون چک آمپلی قایر لامپی خودتونو بسازید حتما مطالب زیر رو بخونید 

لینک اصلی مطالب :

http://www.turneraudio.com.au/output-trans-pp-calc.htm

در همین وبسایت میتونید مطالب مفیدی در موردمحاسبات ساخت ترانس بلندگو آمپلی فایر لامپی سینگل  و ترانس برق  آمپلیفایر لامپی هم سینگل و هم پوش پول پیدا کنید.

اما برای ساختن یک ترانس بلندگو یا چک خوب لازمه که تجربیات شخصی خودتون هم همراه با این فرمول ها به کار برده بشن .

چرا که حساس ترین بخش بعد از محاسبات دقیق چک نحوه سیم پیچی هست که خیلی خیلی مهمه .


 
 
قطعات مرغوب لازمه های فای
نویسنده : عارف - ساعت ۱۱:٥۱ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٩ خرداد ۱۳٩٠
 

گرفتن نتیجه خوب در اجراء هر طرحی مستلزم استفاده از قطعات خوب هست

 باز هم متذکر میشم " داشتن نقشه و طرح خوب مهمتر از قطعات خوب هست واین به این معنی نیست که یک طرح خوب با قطعات بد هم نتیجه خوب خواهد داد" !! بلکه برای پیاده سازی یک نقشه خوب حتما باید از قطعات مرغوب استفاده بشه .

یک نقشه و طرح فاقد استانداردهای لازم با بهترین قطعات هم نتیجه خوبی نخواهد داد

دریک جمله خلاصه میتوان گفت :

استفاده از قطعات خوب فقط در طرح خوب نتیجه خوب میدهد

اگر قصد ساخت آمپلی فایر قدرت مخصوصا آمپلی فایر لامپی رو دارید حتما باید پس از انتخاب ویا طراحی یک نقشه عالی به فکر یافتن بهترین قطعات باشید.

عدم توجه به کیفیت طراحی وکیفیت اجراء یک پروژه  و تنها تکیه بر استفاده از بهترین قطعات موجود تضمینی بر نتیجه خوب نخواهد بود

  وجود قطعات مرغوب در داخل هر ساخته ای دلیلی بر کیفیت بالا واعتبار اون نمیتونه باشه !

اولویت داشتن طرح و نقشه خوب هست ، سپس استفاده از مرغوبترین قطعات برای ساخت

ولوم اصلی صدا جزو قطعاتی است که بالا بودن کیفیت و دقت اون حتما باید مد نظر قرار بگیره مخصوا اگر این ولوم از نوع استریو باشه چرا که ولوم باید درحالت کاملا بالانس دو لاین چپ و راستو به یک اندازه تنظیم بکنه و دقت بالایی داشته باشه.

 ALPS و PANASONIC نمونه معروفی از کمپانی های ساخت ولوم های استاندارد برای مصارف های اند بوده . در تصویر بالا دو ولوم موتور دار ALPS --PANASONIC رو کنار هم و دریک مقیاس میبینید.

بااینکه با یک ولوم دیجتال و یا با استفاده از یک شمارنده و یک مالتی پلکسر میشه کار همین ولوم رو انجام داد ونیازی به  به استفاده از موتور و ولوم مکانیکی نخواهد بود اما سیگنال صوتی در داخل ولوم های دیجتالی دستخوش کمی تغییرات ونویز وافت کیفیت خواهد بود هرچند که ممکنه این تغییرات برای مصارف معمولی نامحسوس و قابل صرف نظر کردن باشه اما در  مصارف High -end بدلیل بالا بودن کیفیت سیستم قابل درک و لمس خواهد یود.  به همین خاطر در پیشرفته ترین و گرونترین سیستمها از ولوم مکانیکی و برای استفاده درحالت ریموت از نوع موتور دار اون استفاده میکنند. مخصوصا در آمپلی فایر های لامپی های فای استفاده از ولوم دیجتالی بسیار به ندرت دیده میشه !

ضمن اینکه استفاده از ولوم های مکانیکی محدودیت تعداد پله ولوم دیجتال رو نخواهد داشت و میتونید بی نهایت وضعیت در تنظیم صدا داشته باشید.!!

مورد مهم دیگه که نقش بالایی در پاسخگویی یک آمپلی فایر لامپی داره کیفیت خازنهای بای پس و کوپلاژ هست . به طوریکه با مختصر افت کیفیت در این خازنها شاهد افت محسوسی در کیفیت صدای خروجی خواهیم بود

 

استفاده از قطعات خوب باعث بهتر شدن صدا نمیشه بلکه از افت کیفیت صدا جلوگیری میکنه !! 

به عنوان مثال استفاده از کابل های چند میلیونی بلندگو فقط سعی در جهت کم کردن افت کیفیت وتاثیر منفی کابل در طول اون هست . و حالت ایده آل اتصال بلندگو به آمپلی فایر اینه که مستقیم و بدون واسطه باشه . اما چون این امر ممکن نیست از کابل استفاده میشه !! 

نه اینکه کابل صدارو بهتر بکنه !!!!!!!!

در مورد بعضی قطعات مثل خازنهای کوپلاژ هم دقیقا همین امر صادقه یعنی استفاده از خازنهای فویل نقره آدیونت با قیمت های چندصد دلاری باعث بهترشدن صدا نخواهد شد بلکه افت کیفیت صدارو به حداقل میرسونه !! چرا که میدونید خازنها پاسخگویی خطی مدارو کمی دچار اختلال میکند و خطای فازی از موارد مشکل ساز خازنهاست که استفاده از خازنهای عالی باعث کم رنگ شدن این موارد خواهد شد .

خب بر میگردیم به اینکه اولویت در داشتن نقشه خوب بود سپس قطعات خوب ! با تعریفی که از خازن خوب شد میشه نتیجه گرفت نقشه ای که امکان حذف یا به حداقل رسوندن خازنهای کوپلاژ رو با استفاده از کوپل DC یا چک های اینتراستیج داشته باشه به مراتب بهتر از نقشه ای خواهد بود که استفاده بیخودی از خازن کوپلاژ کرده باشه و درکنار اون مدام توصیه به استفاده از خازنهای عالی بکنه ..

 در بعضی موارد استفاده از خازنهای کوپلاژ یا بای پس اجتناب ناپذیره که در این مورد اگه در توان داشتید بهترین نوع اونو انتخاب کنید . اما در خیلی موارد میشه با تغییر اندکی در طراحی خازنهارو به حداقل رسوند

مثلا برای بایاسینگ یک لامپ قدرت میشه از حالت Self biased با مقاومت کاتد و خازن بای پس موازی با اون استفاده کرد ویا اینکه در حالت بهتر Fixed biased بدون استفاده از مقاومت و خازن کاتد و تنها با اعمال ولتاژ جداگانه بایاس به گرید لامپ  بهره برد هرچند که در حالت اول شما از بهترین خازنهای دنیا هم استفاده کنید حالت دوم یعنی بدون خازن نتیجه بهتر خواهد داد .

حالا شما کدوم رو انتخاب میکنید ؟ پروژه ای که از کمترین خازن کوپلاژ استفاده کرده یا پروژه ای که پر از خازنهای کوپلاژ فویل نقره  آدیونت هست !!؟؟

 


 
 
مراحل ساخت یک پروژه لامپی
نویسنده : عارف - ساعت ۱٢:٤۸ ‎ب.ظ روز شنبه ٧ خرداد ۱۳٩٠
 

درست قبل از  اجراء ومونتاژ نهایی یک پروژه باید تمامی آپ گریدها و آزمایش و مقایسه ها (نه آزمایش و خطاها) انجام شده باشه .

بدین ترتیب یک طرح  نهایی از توپولوژی کلی مدار با کامپوننت های انتخاب شده در دسترس خواهد بود.

اجراء یک طرح بصورت آزمایشی امکان انتخاب بهترین ترکیب قطعات مختلف و بهترین نحوه چیدمان قطعات را در مونتاژ نهایی و روی جعبه اصلی دستگاه را خواهد داد و مشکلات احتمالی مونتاژ در این مرحله حل خواهد شد.

دراین صورت پروژه نهایی شما بدون نیاز به تغییر و آزمایش های مداوم بصورت یک طرح نهایی سالها درخدمت شما بوده و گوش نوازی خواهد کرد

 مونتاژهای اولیه روی  پد  معمولا از جنس تخته  اجرا میشود انتخاب تخته بدلیل عایق بودن و امکان سوراخکاری آسان و داشتن ضخامت کافی برای نصب پیچهای خودکار هست. 

 

لذت بخش ترین قسمت اجراء یک پروژه مطمئنا همین مرحله خواهد بود .

تست و مقایسه قطعات مختلف / لامپهای مختلف / ترکیب های مختلف / استفاده از ولتاژ های مختلف و چک با امپدانس و جثه های متفاوت و...

 اینها نهایتا درک ملموسی از نحوه کارکرد تک تک کامپوننت ها و ترکیب های مختلف خواهد داد. وبیشترین تجربه کاری و فنی در این مرحله  کسب میشود

ضمن اجرا شاهد تجربه موارد جالبی خواهید بود . ممکن است از هوم پذیری ترانس بلندگویی که هنوز اولیه آن به مدار وصل نشده اما در خروجی خود هوم دارد متعجب شوید . وضعیت های مختلفی از زاویه نصب ترانس برق و ترانس بلندگو  با کمترین هوم پذیری بدست خواهید آورد که مطمئنا در طراحی جعبه و نصب نهایی کاربردی خواهند بود.

میکروفونیک متفاوت لامپهای مختلف و تفاوت های رفتاری دولامپ یکسان از دو شرکت متفاوت و...  

بایاسینگ های مختلف و نتایج متفاوت

کوپل های مختلف خازنی/DC /اینتراستیج و مقایسه دقیق میزان تفاوت آن و..

این تجارب نهایتا شما را قادر به تصمیم گیری نهایی در مورد انتخاب بهترین ترکیب با مناسب ترین قطعات در بهترین وضعیت چیدمان  وبهترین طراحی جعبه خواهد نمود

 مدار شکل بالا جهت تست و مقایسه ای از دولامپ چینی و نوس 211 بود که نتیجه اون در پستهای قبلی هست


 
 
پوش پول با تقسیم گرفاز دو تریودی !!
نویسنده : عارف - ساعت ٩:٢٠ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٥ خرداد ۱۳٩٠
 

این پوش پول جزو بهترین نقشه هاییست که علی رغم ساده گی  صدای فوق العاده ای دارد . مهمترین قسمت این نقشه تقسیم گرفاز و چگونگی حذف هوم تغذیه است

 تشریح کامل این نوع تقسیم گرفاز و مزیت های اون در پست های بعدی ... 


 
 
انواع بلندگو
نویسنده : عارف - ساعت ٦:٢٧ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٥ خرداد ۱۳٩٠
 

بلندگوها بر حسب محدودیت پهنای پاسخگویی فرکانسی خطی معمولا به چند نوع تقسیم میشن . و این تقسیم بندی به منظور گرفتن نتیجه بهتر در بازه فرکانسی تعریف شده است. 

این محدودیت ازاین جا ناشی میشه که طول موج و دامنه فرکانسهای مختلف با هم متفاوت  بوده و با بالا رفتن فرکانس بدلیل سریعتر شدن ارتعاشات دامنه کمتر ونهایتا کورس حرکتی کمتری نیازه برای گرفتن همان دسی بل صدا نسبت به فرکانسهای پایین.

ساده ترین مثال مقایسه یک ووفر با یک توییتر هستش . اگه دقت کرده باشید در یک صدای ثابت وقتی که وفر شما برای تولید بیس کافی نیاز به حدود یک سانتی متر کورس ارتعاشی داره ، توییتری که با همین ووفر بصورت کامپلیمنت استفاده شده شاید کورسی در حد یک دهم میلی متر هم نداشته باشه اما میتونه فرکانسهای بالا رو به مقدار کافی از نظر بلندی صدا ایجاد بکنه علی رغم اینکه سطح دافراگمش در مقایسه با ووفر ناچیزه ؟ 

مقدار انرژی صوتی که یک صدا ایجاد میکنه از حاصل ضرب تعداد نوسانات اون در واحد ثانیه  در مقدار دامنه اون ضرب در عدد ثابتی هست.

با مقایسه فرکانس مثال 50 هرتز برای بیس نرم با 10 کیلوهرتز برای صدای زیر مثلا صدای یک سنج یا شیکر ( از آلات ریتیم در موسیقی که صدای زیر ایجاد میکنه) میبینیم که تعداد نوسان  10 کیلو هرتز برابر 200 برابره یعنی اگر دامنه نوسانات این  فرکانس یک دویستم صدای بم هم باشه همون مقدار انرژی رو در فرکانس 10 کیلو هرتز ایجاد خواهد کرد !!

جهت ایجاد فرکانسهای بالاتر به بلندگوهایی با دیافراگم کوچکتر وسبک تر که چالاکی لازم جهت ارتعاشات سریع رو داشته باشه با کورس حرکتی خیلی کم نیازداریم (توییتر)

 

و بالعکس برای ایجاد فرکانسهای پایین بلندگویی با دیافراگم بزرگ با کورس بالا  نیازداریم(ووفر)

وبرای تولید فرکانسهای میانی بلندگویی در اندازه متوسط حدود 3 الی 6 اینچ نیاز خواهد بود  (میدرنج)

میدرنج از اهمیت بیشتری نسبت به ووفر و توییتر برخورداره چرا که قسمت اعظم صدای سازهای موسیقی و ووکال در محدوده مید رنج هست (حدود 500 الی 4 کیلو هرتز بسته به ساختمان میدرنج ) و در یک باند چند راهه بیشترین تاثیر در وضوح صدا و تفکیک سیگنال از میدرنج خواهد بود

 

در میدرنج ها معمولا محفظه پشت دیافراگم را بدون سوراخ میسازند که این کار دو دلیل داره یکی برای بهتر کردن و تنظیم پاسخگویی فرکانسی و دیگری برای جلوگیری از اعمال حرکت وفشار هوای داخل باند (ناشی از حرکت ووفر) بر روی دیافراگم میدرنج هست.

به هر حال اگر در ساختمان میدرنجی این محفظه بسته نبود در طراحی باکس باید محفظه میدرنج جدا از ووفر و ابعاد آن برای تعیین نقطه کاری میدرنج حساب شده باشه

ضمن اینکه علاوه بر رعایت این مشخصات تمامی پارامترهای طراحی هم باید  برای این منظور تعیین  وتعدیل شوند . مانند جنس دیافراگم / قطر بوبین /ضخامت سیم بوبین و تعداد دور اون/و....

فول رنج چیست ؟

فول رنج بلندگویی هست که میتونه طیف وسیعی از محدوده فرکانسی قابل شنیدن رو ایجاد بکنه ( البته نه بصورت کامل ) طراحی فول رنج باید دقیق و حساب شده باشه تا نهایتا بشه یک وضعیت مطلوب برای پاسخگویی فرکانسی  خطی در محدود  بم  تا زیر بدست بیاد. 

نمونه ساده از استفاده فول رنج ها  :تلوزیون ها / رادیو ضبط های تک بلندگو مخصوصا قدیمی / رادیو های قدیمی / بلندگوهای سیستم های پابلیک آدرس (مخصوص سخنرانی)و... هستند

اونچه که مسلمه یک فول رنج به هیچ وجه نخواهد توانست فرکانسهای بالارو مثل یک توییتر خوب و فرکانسهای پایین رو مثل یک ووفر مناسب تولید بکنه . 

برای غلبه بر این مشکل یک دیافراگم شیپوری شکل سبک و کوچک نیز هم مرکز با دیافراگم اصلی نصب میشه تا بتونه کمبود فرکانسهای بالارو جبران بکنه

و بلندگو در یک جعبه خیلی بزرگ نصب میشه تا  بوسیله افزایش حجم جعبه و پایین آمدن میزان فشردگی هوا در حین حرکت دیافراگم بیس های قوی تری تولید بشه 

توجه داشته باشید که یک فول رنج علی رغم محدودیت پهنای باند فرکانسی بهترین گزینه برای آمپلی فایر های لامپی مخصوصا Diyer ها خواد بود.  بدلیل تاثیر پذیری شدید آمپلی فایر لامپی ( مخصوصا بدون فیدبک )از امپدانس AC بلندگو  !!ا چرا که برای استفاده از یک فول رنج شما نیازی به کراس اوور های پیچده نخواهید داشت واین یعنی امپدانس AC  خطی تر و نهایتا صدای خطی تر.

اما بهترین گزینه  برای گرفتن صدای عالی ، استفاده از سیستم های چند راهه مخصوصا سه راهه هست یعنی استفاده از  ووفر / میدرنج /توییتر.

استفاده از سیستم های چند راهه مشکلات خاص خودشو داره  که مهمترینش تطبیق فازی بین چند بلندگوه با توجه به زمان پاسخگویی متفاوت و پس از اون استفاده از بلندگوهای مچ و تعیین نقطه دقیق کاری برای هر یک جهت پاسخگویی فرکانسی خطی و از طرفی طراحی کراس اوور مناسب این مشکلو بزرگتر و بغرنج تر میکنه

بنابراین ساخت سیستم های سه راهه استاندارد مستلزم طراحی های بسیار پیشرفته بوده ودرصورت طراحی عالی بهترین صدا و کاملترین پهنای باند فرکانسی از این سیستم ها شنیده خواهد شد که معمولا قیمت های بسیار بالایی نیز خواهند داشت

 

یک فول رنج نخواهد توانست فرکانسهای بالارو به وضوح یک توییتر عالی و بیس های نرم رو به خوبی و کوبندگی یک ووفر عالی اجرا کنه اما بهترین گزینه برای آمپلی فایر های لامپی خواهد بود .بدلیل تاثیر پذیری تن صدای  این آمپلی فایر ها از امپدانس AC بلندگو

البته این مطلقا به این معنی نیست که بلندگوهای چند راهه را نمیتوان با آمپلی فایر لامپی درایو کرد و صدای عالی گرفت . بلکه امکان گرفتن صداهای فوق العاده از آمپلی فایر های لامپی با این باندها هست به شرطی که آمپلی فایر لامپی بر اساس محاسبات دقیق با در نظر گرفتن شرایط کاری اون طراحی شده باشه( مانند آدیونت) نه بر اساس معلومات سطحی و بر پایه آزمایش و خطا !!

آمپلی فایر های لامپی در حالت بدون بار خطی تر از آمپلی فایر ترانزیستوری رفتار میکنند وشما در مقایسه خروجی های آمپلی فایر های لامپی و ترانزیستوری روی صفحه اسیلسکوپ حیرت زده خواهید شد اما متاسفانه موقع اعمال بار (وصل کردن بلندگو) معادلات به هم میریزه و از حالت ایده آل خارج میشه (بهتره خودتون شخصا تجربه کنید)

خصوصا اگر آمپلی فایرهای لامپی غیر اصولی ساخته شده باشند تاثیر پذیری پاسخگویی فرکانسی و تونالیته صدا نا امید کننده تر خواهد بود . اکثر آمپلی فایرهای دست ساز معمولا در باند (اسپیکر) های متفاوت به طرز فاحشی متفاوت نتیجه میدهند ومعمولا نتیجه بسیار دلسرد کننده است خصوصا اگر ساخت این آمپلی فایرها فقط بر پایه آزمایش و خطا باشد و سازنده پس از چندین سال کار بلاخره متوجه شود که ترانس بلندگو با ترانس برق در نحوه سیم پیچی و عایق گذاری فرق دارد یا اینکه ترانس سینگل با پوش پول فرق میکند.

توجه داشته باشید که بلندگوهای سه راهه استاندارد که کاملترین پهنای فرکانسی رو دارند با آمپلی فایرهای ترانزیستوری صدایی فوق العاده دارند .


 
 
الیاف فیبر کربن !!
نویسنده : عارف - ساعت ٤:٥٥ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳٩٠
 

دیافراگم بلندگو (صفحه اصلی) مهمترین و حساسترین قسمت یک بلندگو به حساب میاد  چرا که دقیقا ارتعاشات بوبین توسط این صفحه به امواج صوتی تبدیل میشه  وبیشترین سهم در تعیین میزان پاسخگویی فرکانسی مربوط به دیافراگم هست 

یک دیافراگم باید درعین سختی و محکم بودن سبک هم باشه . بیشترین متریالهایی که مورد استفاده در ساخت دیافراگم ها بوده اند شامل الیاف سلولزی -کاغذ -پلاستیک - فلزات و ورقه های چوبی وگاها ترکیبی از از چند مواد بوصورت لایه لایه برای گرفتن نتیجه خطی تر هستند

اختراع الیاف فیبر کربن انقلابی عظیم در تمامی صنایع به شمار میرود امروزه با الیاف کربن موادی سخت تر از فولاد و سبک تر از پلاستیک ساخته میشود!!

اختراع الیاف فیبر کربن در صنعت بلندگو سازی هم اهمیت فوق العاده ای داشت چراکه سختی در کنار سبکی صفحات دیافراگم  مدتها بود که ذهن طراحان رو به خودش مشغول کرده بود.

 

استفاده از دیافراگم های ساخته شده با فیبر کربن منجر به تولید بلندگوهایی با راندمان بالا /پاسخگویی خطی تر /پاسخگویی سریعتر (زمان پاسخگویی کمتر) شد

نتیجه صدایی با وضوح و تفکیک بیشتر و پاسخگویی خطی تر بود  صدایی که در آن عمق و بعد صدا (ساند استیج) واضح تر بود 

 

امروزه فیبر کربن در ساخت بلندگوهای های اند طرفداران خاص خود را دارد بدلیل مزیت ها و برتری های غیر قابل چشم پوشی !!


 
 
بلندگوی خوب !!
نویسنده : عارف - ساعت ۱۱:٤٩ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱ خرداد ۱۳٩٠
 

به نظر شما بلندگوی خوب چقدر در کل سیستم اهمیت داره 20 درصد ؟ 50 درصد؟

یک اصل رو همیشه به یاد داشته باشید !!

واقعیت اینه که بلندگوی خوب اهمیتی بسیار بالاتر از آمپلی فایر خوب داره . اگر شما بهترین آمپلی فایر دنیارو داشته باشید اما بلندگوی خوبی نداشته باشید بد ترین صدارو خواهید گرفت اما با یک جفت باند عالی میتونید صدایی فوق العاده از یک آمپلی فایر معمولی بگیرید !!

بنابراین یک سفارش دوستانه :

بیشترین سرمایه گذاری و هزینه رو حتما اول روی بلندگوی خوب داشته باشید سپس به فکر یک آمپلی فایر مناسب بیافتید !!!

بلندگوی خوب چه مشخصاتی داره ؟ بهتره اول نگاهی به شماتیک ساختمان یک بلندگو داشته باشیم .

 

شماتیک مربوط به یک بلندگوی فول رنج هست . ساختمان بلندگو تشکیل شده از 

1: فریم (بدنه فلزی )بلندگو

2: مگنت

3: دمپر یا همان اسپایدر  

4:دیافراگم ( صفحه اصلی بلندگو)

5: فوم ( لبه های ارتجاعی کناره بلندگو)

6: بوبین (سیم پیچ) بلندگو

7: پوشش سر سیم پیچ ( دام)

بوبین بلندگو داخل شیار مگنت باید بصورت کاملا معلق بدون هیچ گونه برخورد واصطکاکی  بتونه حرکت طولی (کورس )داشته باشه .

مهمترین وظیفه دمپر ضمن دادن حالت ارتجاعی به دیافراگم  سنتر نگه داشتن بوبین در حین حرکت دیافراگم هست  

وظیفه فوم هم یکی دادن امکان  حرکت به دافراگم بلندگو هست ویکی هم  کمک به سنتر نگه داشتن بوبین در طول حرکتش داخل مگنت هست

بوبین بلندگو ها معمولا بصورت 2 لایه یا چهار لایه سیم پیچی میشه . میدان مغناطیسی بسیار قوی داخل شیار مگنت باعث میشه که با اندک اعمال ولتاژ به بوبین  این ولتاز به نیروی مکانیکی تبدیل بشه . و اگر این ولتاژ بصورت متناوب باشه نتیجه اون در بوبین ارتعاشات متناسب با فرکانس اون ولتاژ خواهد بود

با چسباندن صفحه دیافراگم به بوبین همزمان با ارتعاش بوبین دیافراگم نیز مرتعش خواهد شد.و اگر این فرکانس در محدوده شنوایی انسان باشه این ارتعاشات میتونه به امواج صوتی  قابل شنیدن تبدیل بشه .

در حالت ایده آل بلندگو هر سیگنالی که به بوبین اعمال میشه اونو دقیقا به ارتعاشات مکانیکی تبدیل کرده و بوبین صفحه دیافراگم رو باخودش به ارتعاش در میاره و بسته به فرکانس و دامنه اون صفحه دافراگم هم همزمان با اون مرتعش میشه .

اما در حالت واقعی دو مشکل اساسی پیش میاد 

1: برخلاف حالت ایده آل حتی بلندگوهای بسیار خوب هم پاسخگویی فرکانسی کاملا خطی ندارن،! با توجه به پارامترهای موثر مختلفی از جمله جنس دیافراگم .ضخامت دیافراگم .و وزن اون ،جنس و فنریت دمپر . قطر سیم پیچی و ضخامت سیم وتعداد دور اون واندازه دهانه بلندگو . بلندگوها در فرکانس های مختلف بازده های غیر یکسان نشان خواهند داد به این معنی که بلندگو بعضی از نواحی فرکانسی رو تضعیف کرده وبعضی رو تشدید خواهد نمود. و هر چه بلندگو عالی تر بشه این پاسخگویی به خطی نزدیک تر خواهد شد.

2: اساسی ترین مشکل مربوط به زمان پاسخگویی میشه که خیلی مهمتر از پاسخگویی فرکانسی هست چرا که بیشتر شدن این زمان باعث از دست رفتن عمق و بعد (ساند استیج) و شفافیت و تفکیک خواهد شد 

دقت کنید !!!

حتی اگر بلندگوی یا باند شما پاسخگویی خطی داشته باشه اما زمان پاسخگویی  زیاد باشه شما از موسیقی لذت نخواهید برد و تفکیک وبعد در صدا از دست خواهد رفت و موسیقی حالت خشک پیدا خواهد کرد.

. اما این زمان از کجا ناشی میشه ؟

با توجه به اینرسی دیافراگم از نظر فیزیکی درست لحظه ای که بوبین توسط جریان الکتریکی تحریک میشه دیافراگم همان لحظه حرکت نمیکنه !! بلکه با اندکی تاخیر (زمان مربوط به غلبه به اینرسی سکون دیافراگم) دیافراگم مرتعش خواهد شد.

و این زمان تاخیر (زمان پاسخگویی ) هر چه کمتر باشه به معنی اینه که بلندگو سریعتر به جریان واکنش نشون میده  بنابراین این بلندگو قادر خواهد بود ارتعاشات سریع فرکانسی رو با بیشترین وضوح و دقت هم از نظر طول موج وهم دامنه تولید بکنه .

طراحان برای پایین آوردن این زمان معمولا دو راه کار در نظر میگیرند 

1: طراحی دیافراگم های سبک وسخت . سبک بدلیل پایین آوردن اینرسی سکون وسخت بدلیل اینکه فرکانسهای میانی وبالا بتونند در طول صفحه انتقال پیدا کنند

2: استفاده از مگنت های بزرگ وقوی وبوبین های قدرتمند ( هرچه بوبین قوی تر باشه نیروی محرکه بیشتری برای حرکت صفحه دیافراگم خواهد داشت و زمان واکنش پایین خواهد آمد)


 
 
آپ دیت وبلاگ.!!
نویسنده : عارف - ساعت ۱۱:۱۱ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱ خرداد ۱۳٩٠
 

کامنت های گرم علاقمندان باعث انگیزه و انرژی بیشتر برای دنبال کردن وبلاگ نویسی بوده و هست . اما هر از چند گاهی دوستان با محبت گله دارند از دیر آپ دیت شدن وبلاگ!!

دیر آپ دیت شدن وبلاگ دو تا دلیل عمده داره که لازمه که حتما اینجا ذکر بشه 

1: دوستانی که مدتهاست مخاطب وبلاگ هستند میدونند که مطالبی که در این وبلاگ میخونند تماما توسط نویسنده تجربه وعملی شده و صرفا این وبلاگ به نوشتن در مورد مطالبی میپردازه که احاطه کامل بر جنبه تئوری و عملی اون داره چرا که باید بتونه جوابگوی سوالات و خواسته های مخاطبان فعال باشه. میشه دریک روز چندین پست ازمطالب کپی شده از وبلاگها وسایتها خارجی  با تصاویر و نقشه ها در وبلاگ قرار داد اما مسلما ارزش فنی  نخواهند داشت هرچند که سطرها اظهار نظر در مورد این کپی ها نوشته شود 

2: ازطرفی انجام کارهای عملی و...وقت و انرژی زیادی صرف میکنه .

سیاست کلی وبلاگ ارائه مطالب مختصر اما مفید است مطالبی که گره گشای دوستان عزیز دز ساخت سیستم های صوتی مورد علاقه شان  باشد

موفق باشید