آموزش ساخت آمپلیفایر و سیستمهای صوتی های فای

ایمیل نویسنده وبلاگ : Arefff@gmail.com

صدای آمپلی فایر لامپی !!
نویسنده : عارف - ساعت ۱٠:٥۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٩ فروردین ۱۳٩٠
 

 

در پست های قبلی یاد آور شدیم که نوع بلندگو وامپدانس AC اون در تونالیته صدای یک آمپلی فایر لامپی مخصوصا آمپلی فایر لامپی بدون فیدبک مستقیما تاثیر خواهد گذاشت . در حالیکه این تاثیر در مورد آمپلی فایر ترانزیستوری کاملا ناچیز و قابل صرف نظر کردنه . 

اما دوست خوبی انتقاد کرده بود که" اگه اینطوره پس چرا تعویض لامپ قدرت در خروجی باعث تغییر تونالیته صدا میشه و آیا این تغییر مستقل از باند نیست ؟"

درسته باتغییر لامپ قدرت تونالیته صدا عوض میشه  ودلیلش اینه که لامپها مختلف دارای ضریب هدایت انتقالی و بهره متفاوت بوده بنابراین نتیجه متفاوتی از درایو اون با یک چک ثابت بدست میاد .

دقت کنید که یک لامپ خوب دقت وتفکیک بالا در ظهور جزئیات داشته و پهنای باند فرکانسش وسیع هست .نه اینکه میدها بالا بزنه و... بحث تونالیته صدا ربطی به لامپ نداره و از امپدانس بلندگو حاصل میشه.

حالا شاید این سوال پیش بیاد خب با این حساب از کجا میشه فهمید صدای واقعی لامپ چگونه هست . واینکه واقعا صدایی که لامپ به اولیه چک القا میکنه واقعا چه خصوصیاتی داره ؟؟؟

یک راه حل برای سنجیدن و فهمیدن این موضوع !

خروجی آمپلی فایر لامپی خودتونو به یک آمپلی فایر های فای دیگه وصل کنید اینطوری دیگه جریان بسیار ناچیزی از خط بلندگو کشیده شده ولذا نقشی در تغییر تونالیته صدا نخواهد داشت. حالا تو این حالت تغییر لامپهارو امتحان کنید متوجه خواهید شد که خبری از تفاوت در تونالیته ومید نخواهید داشت وتفاوت بسیار جزئی در تفکیک ووضوح سیگنال محسوس خواهد بود شاهد خواهید بود لامپی که قبلا با لامپهای دیگه در تونالیته تفاوت  زیادی داشت تو این حالت این تفاوت دیگه به چشم نمیخوره !!

دوباره متذکر میشم که تغییر در تونالیته صدارو به لامپ ربط ندیم چراکه این از پاسخگویی بلندگو ناشی میشه .

در بین علاقمندان به لامپ توهمی بوجود اومده که لامپ مید بهتری داره و...

یک آمپلی فایر خوب تفکیک بالاتری داره هارمونی های مزاحم کمتری داره وپاسخگویی اون خطی بوده و کم نویز و کم دیستورشنه فقط همین وبس !!

 


 
 
آمپلی فایر لامپی ؟ آیا مطمئن هستید ؟ بلندگویتان چیست ؟
نویسنده : عارف - ساعت ۱٠:۱۳ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٩ فروردین ۱۳٩٠
 

در مورد تفاوت آمپلی فایر لامپی و ترانزیستوری قبلا صحبت شد . 

نکته مهمی که هر کسی باید در مورد آمپلی فایر های لامپی بدونه اینه که تن صدای آمپلی فایر لامپی دقیقا تابعی از پاسخگویی بلندگو خواهد بود ممکنه آمپلی فایر لامپی در تست بایک بلندگو میدهای برجسته تر ودر مورد دیگه صدایی بدون مید کافی ارائه بده !! واین به دلیل اینه که طبقه خروجی آمپلی های لامپی بصورت طبقه تقویت ولتاژ بوده ولذا مقدار امپدانس چک روی بهره خروجی تاثیر خواهد داشت .از طرفی چون بلندگوها در فرکانسهای مختلف امپدانسهای مختلفی نشان میدهند بنابراین بار گذاری های مختلفی در بازه های مختلف فرکانسی و نهایتا بهره غیرخطی در خروجی خواهند  داشت !! 

پس دقت کنید !! 

بحث تونالیته صدا یعنی برجسته تر بودن یک بازه فرکانسی (مثلا مید) دلیلی بر بهتر بودن مشخصات یک آمپلی فایر نیست !!!

مهم کنتراست(قابلیت تقویت سیگنال با تمام  جزئیات)و وضوح وشفافیت وخطی بودن پاسخگویی فرکانسی می باشد. 

دقت در ظهور جزئیات و تقویت خطی  وکم نویز بودن مهمترین فاکتورهای ارزیابی یک آمپلی فایر خوب هستند.

برای نتیجه گرفتن از یک آمپلی فایر لامپی باید حدالامکان از بلندگوهای دایرکت درایو با تعداد درایور کم  و کراس اور ساده تر وحتی بدون کراس اوور استفاده کرد . 

چرا که تاثیر بار روی بهره آمپلی فایر لامپی در خیلی موارد ناامید کننده می باشد

اگر بلندگو مارک خوب با چند درایور دارید وبا آمپلی فایر ترانزیستوری از صدای آن لذت میبرید  . احتمالا استفاده از آمپلی فایر لامپی نه تنها نتیجه بهتر نخواهد داشت بلکه شما را دلسرد خواهد کرد 

آمپلی فایر های لامپی بدلیل  امکان حذف فیدبک  وپاسخگویی خطی لامپ نسبت به ترانزیستور مورداهمیت هستند . اما بدلیل بالا بودن امپدانس خروجی و جریان کم،، امپدانس بار ( بلندگو ) شدیدا روی تونالیته و پاسخگویی آن تاثیر منفی میگذارد و پاسخگویی خطی آن را دچار مشکل میکند

آمپلی فایر لامپی (خصوصا بدون فیدبک) تونالیته و پاسخگویی مستقلی از خود ندارند و این تونالیته دقیقا بسته به نوع بلندگو خواهد بود فقط در صورتی که بلندگوی مناسب با پاسخگویی خطی داشتید از یک آمپلی فایر لامپی نتیجه بهتر از ترانزیستوری خواهید گرفت و در بقیه موارد نتیجه به نفع آمپلی فایر ترانزیستوری خواهد بود !!

استفاده از لامپ قدرت با جریان بالا و gm بالاتر  مقدار تاثیر بار رو بر پاسخگویی آمپلی فایر کم رنگ تر خواهد کرد . بنابراین این لامپها بیشتر مورد توجه آدیوفیل های فنی و مطلع هستند .


 
 
لامپ خوب کدام نوع یا کدام برند ؟!؟!؟
نویسنده : عارف - ساعت ۱٢:۳٢ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٩ فروردین ۱۳٩٠
 

وقتی به دیتاشیت یک لامپ رجوع میکنیم اطلاعات فنی و مشخصات فیزیکی لامپ دقیقا در این صفحه ذکر شده . و برندهای مختلف درتولید این نوع لامپ ملزم به رعایت تمام این موارد هستند . اما با این وجود بدلیل تفاوت در تکنولوژی های ساخت و کیفیت متریالهای به کار برده نتیجه اندکی تفاوت دارد . گاهی اوقات بعضی تولید کنندگان جهت در انحصار نگهداشتن یک محصول بعضی از موارد رو محرمانه نگه میدارند. علاوه براین بعضی از موارد نظیر منحنی پاسخگویی فرکانسی و میزان میکروفونیک و دقت در تقویت جزئیات و... معمولا در این دیتاشیت ها ذکر نمیشه وعمده تفاوت لامپ ها که مورد توجه و حساسیت آدیوفیل های فنی هست بیشتر شامل این موارد ذکر نشده ست !

نگاهی به برند های مختلف لامپ E88CC با شماره گذاری های مختلف داشته باشید

 

تفاوت در مقدار میکروفونیک و نویز پذیری بین این لامپها و دقت در ظهور جزئیات سیگنال  برای گوشهای حساس و تربیت شده (تجربه دار ودقیق) کاملا محسوسه !!

این لامپ به عنوان یک لامپ با gm بالا مورد توجه در استفاده در مدارات پری آمپلی فایر و حتی درایور لامپهای قدرت هست . لامپ سمت راستی تولید جدید روسیه ساخت شرکت الکتروهارمونیکس بوده  با اینکه نتونسته گوی سبقت رو در مورد شفافیت از رقیب آلمانی بگیره اما از نظر میکروفونیک کم  و کم نویز بودن واقعا قابل تحسینه !!

 لامپ E88cc بزرگترین ایرادی که داره میکروفونیک زیاد اون هست وپایین بودن میکرفونیک لامپ تولید جدید باعث شده آدیوفیل ها بسادگی از کنار این لامپ نگذرند!!

در بین تولیدات قدیم هم لامپهای بخصوصی هست که جزو شاهکار ها محسوب میشوند . یکی از این شاهکارها لامپ معروف 211 ساخت جنرال الکتریک و RCA هست

تصویر زیر مربوط به لامپ NOS (سمت راست ) و لامپ تولید جدید چینی (سمت چپ) میباشد

 

شرکت چینی کپی نوع RCA اونو که بهترین و گرونترین نوع 211 هست رو دوباره تولید کرده

نتیجه مقایسه این دولامپ در شرایط مساوی به شرح زیر بود !!

 1: هر دولامپ از نظر بهره تقویت و ضریب هدایت انتقالی در یک حد بودند .

2: پاسخگویی فرکانسی هر دو لامپ در محدوده مید مساوی اما لامپ نوس

پاسخگویی بهتری در فرکانسهای پایین (حدود زیر80 هرتز ) و فرکانسهای بالا

( حدود بالای 12-13 کیلو هرتز ) داشت البته این تفاوت در حد خیلی کم بود.

3: از نظر قابلیت ظاهر سازی و تفکیک جزئیات سیگنال که نهایتا موجب ایجاد

ساند استیج و شفافیت بیشتر موسیقی میشود به نظر لامپ نوس کمی  بهتر

عمل می نمود.

4: از نظر میکروفونیک و نویز هر دولامپ وضعیت تقریبا مشابه داشتند.

5: توان ایجاد شده توسط هر دو لامپ تقریبا مساوی بود.و دیستورشن تقریبا

یکسانی داشتند

6: جریان فیلامان لامپ چینی اندکی از مقدار ذکرشده در دیتاشیت کمتر بود

(حدود 0.3 آمپر).

7:قطر پایه (بیس) لامپ چینی به ظاهر از حد معمولا کمی  بزرگتر بود چون

جا اندازی آن در سوکت کمی با اصطکاک همراه بود.

8:کیفیت متریال و ضخامت پلیت در دو لامپ چینی کمی متفاوت بود به ظاهر

شرکت چینی تلرانس بیشتری در ساخت آن نسبت به نوس قائل شده . 

همچنین به ظاهر پلیت کربنی این دولامپ از نظر متریال و مشخصات فنی 

کمی متفاوت میباشد

9: از نظرکیفیت قالب حباب شیشه ای و زیبایی ظاهر چینی زیباتر می نمود. 

10: هوم پذیری گرید از کاتد در لامپ چینی کمتر بود !!

برنده این مقایسه در کل لامپ NOS آمریکایی بود  اما  این تفاوت ها درحد خیلی کم بود و با توجه به قیمت مناسب لامپ جدید چینی نسبت به NOS و همچنینی کمیاب بودن لامپ NOS ، لامپ تولید جدید چینی میتونه مورد توجه خیلی از علاقمندان ساخت آمپلی فایر لامپی قرار بگیره !!

اما اگه جزو مشکل پسندها هستید وحساسیت بسیار زیادی در جزئیات سیگنال و شفافیت موسیقی و کامل بودن پهنای باند  فرکانسی  دارید دنبال لامپ NOS 211 باشید .


 
 
تکنولوژی X-FI چیست ؟ یک منبع صوتی ایده آل !!
نویسنده : عارف - ساعت ٩:۱٤ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱۳٩٠
 

 

در تاریخ 1 آگوست سال 2005 کمپانی Creative در کنفرانسی در آلمان نسل جدید پردازنده های صوتی خود را که با نام X-Fi شناخته میشوند معرفی کرد. البته قبل از این تاریخ در 31 می این شرکت تکنولوژی Xtreme Fidelity خود را که زیربنای ساخت پردازنده های صوتی جدید X-Fi است معرفی کرده بود. اما تکنولوژی X-Fi چیست؟ طبق اظهارات مسئولین شرکت Creative، تکنولوژی Xtreme Fidelity تکنولوژی است که خصوصیاتی چون پشتیبانی از صدای 24 بیتی با نرخ نمونه برداری 196 کیلوهرتز با خروجی صدای بسیار شفاف که دارای نسب سیگنال به نویز (SNR) حداقل 110dB است را به همراه مشخصه های جدیدی چون CMSS-3D یاCreative Multi Speaker Sound با پشتیبانی از صدای فراگیر برای هدفون ها و بلندگو های چند کاناله و تکنولوژی جدید 24bit Crystalizer را در یک پردازنده واحد ادغام نموده است.

 

عمده ترین تکنولوژی های به کار رفته در X-Fi ، تکنولوژی 24bit Crystalizer و تکنولوژی CMSS-3D میباشند که میتوانند صدای فشرده شده 16 بیتی را در زمان واقعی به صدای 24 بیت تبدیل نموده و آنرا به بهترین نحوی بر روی انواع هدفون ها و بلندگو ها با هر مشخصه و پیکره بندی پخش نمایند.

 

صدای 24 بیتی چیست؟

 برای درک بهتر صدای دیجیتال باید در ابتدا نگاهی به مشخصه های صدا داشته باشیم. صدا در جهان اطراف ما (مانند تمامی چیزهای دیگر) دارای کمیت آنالوگ است. به همین خاطر برای ضبط، پخش و یا اندازه گیری آن باید از ابزار های آنالوگ استفاده کرد. اما کامپیوترها نمیتوانند با مقادیر آنالوگ کار کنند. به همین خاطر برای ایجاد تغییر یا ذخیره صدا بر روی کامپیوتر باید کمیت های آنالوگی مانند صدا را به کمیت های دیجیتال تغییر داد. همانطور که میدانید صدا به صورت موجی منتقل میشود.

 

 برای تبدیل صدا به صورت دیجیتال در هر ثانیه تعداد زیادی نمونه از روی این موج گرفته شده و کمیت های عددی هر یک به صورت دیجیتال ذخیره میگردد. مهمترین مساله در کیفیت صدای ذخیره شده تعداد نمونه های اندازه گیری شده در هر ثانیه و مقادیر این نمونه ها میباشد. هرچه تعداد نمونه ها بیشتر و مقادیر عددی آنها دقیق تر باشد صدای دقیق تری را میتوان توسط آنها باز تولید نمود. برای مثال یک صدای دیجیتال با کیفیت 16 بیت و نرخ نمونه برداری 48 کیلوهرتز صدایی است که هر یک از نمونه های آن دارای مقدار عددی بین یک و 65536 بوده و 48000 نمونه در ثانیه از آن تهیه شده است.

 

 بدیهی است اگر کیفیت به 24 بیت افزایش یابد و نرخ نمونه برداری مثلا تا حد 196 کیلوهرتز بالا برود، 196000نمونه در ثانیه بدست خواهد آمد که هریک دارای مقدار عددی بین یک و 16777216 خواهد بود. همانطور که میبینید، از روی مقادیر دیجیتال دقیق تر میتوان صدای دقیق تری را باز تولید کرد و صدای 24 بیت از تعداد نمونه های بسیار بیشتری نسبت به صدای 16 بیت استفاده میکند. پس میتوان نتیجه گرفت که حرکت به سوی کد گذاری 24 بیت صدا یک حرکت رو به جلو برای ایجاد صدایی با کیفیت بسیار بالا است.

 


 
 
آمپلی فایر لامپی سینگل A2 با 811A
نویسنده : عارف - ساعت ۱:۱٩ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٤ فروردین ۱۳٩٠
 

لامپ قدرت 811A  باظاهری جمع وجور و کوچک تر نسبت به 211 میتونه قدرتی معادل اون در سینگل ایجاد کنه والبته با ولتاژ کمتر ودلیلش هم بالا بودن gm این لامپ نسبت به 211 هست .

با یک چک 5 کیلو اهمی در ولتاژ 610 ولت طراح از این لامپ22 وات توان گرفته .

نقشه  این آمپلی فایر لامپی جزو پیشرفته ترین طراحی هاست !! واین نشان از قابلیت های بالا وکیفیت لامپ 811A هست چرا که میتونه حاصل زحمات طراح و سازنده رو به خوبی نمایان بکنه . 

درایور لامپ قدرت از دو تریود تشکیل شده تریود بالایی بصورت کاتد فالوور و تریود پایینی به عنوان منبع جریان ثابت  باعث میشه این مدار هم بهره بالا و هم امپدانس خروجی پایینی داشته باشه تا بخوبی از عهده راه اندازی لامپ قدرت بیاد اونم بصورت کوپل مستقیم یعنی بدون نیاز به خازن و حتی چک اینتر استیج !!  واین یعنی پایین اومدن هزینه و بالا رفتن کیفیت (با یه تیر دو نشان زدن )

نکته جالب در مورد این مدار فیدبک منفی اعمال شده به کاتد لامپ قدرت هست . این فیدبک  از سیم پیچی جداگانه 32 اهمی که در ثانویه چک وجود داره گرفته شده و در حد فقط چند دسی بل باعث پایداری هرچه بیشتر تقویت کننده و پایین اومدن دیستوریشن میشه و مقدار اون به حدی کمه که اثر منفی روی تونالیته وجزئیات صدا نخواهد داشت .

 

این آمپلی فایر لامپی با ویژگی های منحصر به فردش میتونه مشکل پسندترین هارو راضی بکنه . با هزینه ای کمتر از سینگل 211 !! به امتحانش میارزه !!

بجای لامپ 5998 میتونید از 6080 یا 6V6 بصورت تریود استفاده کنید در هرصورت پتانسیومتر 5 کیلو اهمی باید ولتاژ 19 ولت رو یرای گرید 811 تنظیم بکنه.


 
 
خبرهای خیلی خیلی جالب !!
نویسنده : عارف - ساعت ۱٢:٠٩ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۳ فروردین ۱۳٩٠
 

هنوز پست های اخیر نوشته نشده تاخت و تازهای سال نو شروع شد !! استفاده از عبارات رکیک و ادبیات ناسالم و حتی تهدید !!...

بیشتر اوقات تصور میکنم با یک دختر لوس بدتربیت روبرو هستم !!

به عمرم شخصی به پر رویی این مردک ناراحت ندیده ام . تازه دوتا شیخ قدبلند نورانی هم میبینه !!! ولی باید بپرسیم این شیخ ها DHT بودند ؟ ادبیات دخترانه ش  واقعا شرم آوره . ایراد به رنگ دستگاه گرفتن و نوشتن جملاتی مثل عشق من 2E22 !! گاهی دچار توهم شده و Edi میشه. میخواد واسه تمام لامپهای داخل ایران (به شرطی که با این روالی که در پیش گرفته همه روبه خارج نفرسته) با امضای خودش شناسنامه  معتبر صادر کنه . گاهی رمال میشه و سرکتاب باز میکنه !! با لامپ جادو میکنه . تو رویا مبیره وصدای بهشتی برامون به ارمغان میاره . با یک لامپ صدای ستار رو خوب پخش میکنه با اون یکی سمفونی بتهون !! لابد برای خواننده های جدید هم لامپ طراحی میکنه ؟! 

راستی نگران آبروی جامعه فنی هم هست واحساس مسئولیت هم میکنه خنده

البته این احساس مسئولیت تا زمان اتمام موجودی انبار لامپش دوام داره فقط ناراحت

تازه یک جمله بسیار فنی و جدید هم در مورد لامپ گفته که گره از تمام رموز لامپ گشوده !! جمله ش اینه :

"لامپ های بدلیل رفتار خاصی که دارند باعث بهبود در صدا میشوند"

اینجا هم یک تحلیل کاملا فنی وتئوریک از لامپ پنتود مورد علاقه ش داره و کاملا توضیح داده که چرا اون رو به تریود ترجیح داده :

"درایور من یک لامپ پنتوده من در درایو علاقه خاصی به این پنتودها دارم.بعضی از انها تریود ها را تو جیبشان می گذارند"

 برداشت من اینه : این پنتود ها دارای جیب هستند به همین دلیل چون میتونند تو جیبشون یه تریود هم بزارند بنابراین ما یک پنتود وتریود رو باهم داریم پس صد درصد از یک تریود بهتر خواهد بود

تازه لامپها با خداوند متعال یک تشابه ویژه هم دارند که در هیچ مخلوق و موجود نیست !!

"لامپها تا ابد زنده هستند و این دلیلش حالت خاص انهاست."

خبرهای جدید تر !!

لامپهای نوس که تا دیروز همتا نداشتند یه دفعه ای بد شدند و بی اعتبار خنده

لامپ نوس گران است و  خرید ان با ریسک توام است !!

پدر جان تا دیروز که منو به خاطر همین مطلب محکوم میکردی ؟ الان چی شد ؟ منافعت در خطره ؟ 

سری بزنیم به بازار سکه !! نه برگردیم به بازار لامپ سال 86 هست و چند ده هزار لامپ به قیمت های هزار تومانی خریده میشود . الان بعد از گذشت 5 سال هر کدام را متوسط به 10 تا 100  برابر قیمت میفروشد !!!تعجب خب سود کلان وسوسه ش هم کلانه و آدم سود جو رو مجبور به دروغ و فریب و خیلی چیزای دیگه هم میکنه .


ما در دو پست اخیر غیر از مطالبی فنی در مورد شناسایی لامپ و تفاوت امپ گیتار و های اند چیز دیگه ای نوشته بودیم ؟

پس چه چیزی اینها رو عذاب میده و ناراحت میکنه ؟!

اطلاع رسانی صحیح و آگاه ساختن مخاطب !؟

دوباره ما اعلام میکنیم که فعالیت وبلاگ با حمایت دوستان خوب ادامه داره

متاسفانه همین افرادی که الان دم از احساس مسئولیت میزنند همین لامپهایی که الان برابر با قیمت اینترنتی داره خرید و فروش میشه رو چند سال پیش از بازار به قیمت های هزار تا چند هزاز تومن جمع کرده خب طبیعی هست که برای فروش چند ده هزار لامپ که سود کلانی هم داره به هر اقدام درست و نادرستی دست بزنند. و طبعا حرکت ما هم مورد حمله خواهد بود و بدتر این که برای فریب مخاطبان تازه وارد از ادبیات افراد مسئول و درستکار استفاده میکنند

جهت عدم آلوده شدن وبلاگ به مطالب حاشیه ای این پست بعد از چند روز اطلاع رسانی حذف خواهد شد !


 
 
آمپلی فایر لامپی (سینگل 211) SE Tube Amplifier With Interstage transformers
نویسنده : عارف - ساعت ٧:۱٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢ فروردین ۱۳٩٠
 

نقشه زیر یک مونو بلوک طراحی شده با لامپ معروف 211 هست !

چندین نکته مهم و آموزنده در این نقشه هست .یکی استفاده از پل دیود سیلیکونی قبل از رکتیفایر لامپی هست ؟ 

چرا ؟ بخاطر اینکه اگه در مورد تئوری منابع تغذیه مطالعه ای داشته باشید میبینیدکه ماکسیمم ولتاژ معکوسی که دیود میتونه تحمل کنه باید دو برابر ولتاژ AC باشه در این طراحی بخاطر اینکه رکتیفایر لامپی ولتاژ 1800 ولت رو بصورت معکوس تحمل نکنه قبل از اون ولتاژ  DC شده !! و وجود دیود سیلیکونی قبل از اون هیچ گونه اثر منفی بر تاثیر ظاهر سازی بیشتر جزئیات توسط رکتیفایر لامپی نخواهد داشت .

اگه یادتون بیاد در مورد قطعات خوب قبلا هم گفتم که منکر استفاده از قطعات مرغوب نیستم اما طرح ونقشه خوب مهمتر از قطعه خوب هست چرا که با نقشه بد از قطعات عالی هم نتیجه نخواهید گرفت 

به عنوان مثال میدونیم که خازنهای خوب مخصوص مصارف صوتی (های اند) از نظر کیفیت باید ویژگیهای خاصی را دارا باشند و قیمت این خازنها در بعضی مواقع به چند صد هزار تومان هم میرسه خازنهایی که از ورقه های نقره هم استفاده میکنند!!

کسی نمیتونه منکر کیفیت و تاثیر فوق العاده این خازنها بشه . اما بازمیگم نقشه خوب مهمتر از این قطعات خوب هست.

اگه به نقشه زیر نگاه اجمالی داشته باشید . طراح میتونست جهت بایاسینگ لامپها از مقاومت سری با کاتد استفاده کنه که در این صورت لزوم استفاده از یک خازن بسیار مرغوب در کاتد الزامی میشد . اما از بایاس فیکس استفاده کرده که هم لزوم استفاده از خازن های گرونو حذف کرده هم اینکه پاسخگویی فرکانسی مدارو خیلی برده بالا .

حالا این خازنها هرچقدر هم عالی باشند این نقشه بدون نیاز به این خازنها در کوپل صوتی و بای پس کاتد نتیجه بهتر میده !!

پس میبینیم که نقشه خوب از قطعات خوب در گرفتن نتیجه عالی بسیار مهمتره !!

استفاده از چکهای اینتر استیج و بایاس فیکس لامپها واستفاده از سلف جداگانه در مسیر تغذیه  تک تک لامپها (که هم باعث حذف اثرات متقابل لامپها به همدیگه و هم حذف نویز وپارازیت های خط تغذیه میشه). حذف ریپل تغذیه فیلامان 211 با استفاده از 8 عدد خازن 4700میکروفارادی موازی وترانزیستور ماس فت در خط  ولتاژ فیلامان 211  وخصوصا درایو کردن 211 توسط لامپ 6l6 که درحالت تریود بسته شده نهایتا این نقشه رو به یک طرح فوق العاده و استثنایی تبدیل کرده.

درصورت تمایل به ساخت اینگونه مدارات چکهای اینتر استیج و خروجی به سفارش شما آماده خواهد شد.

ساخت چک های اینتر استیج درمدارات آمپلی فایر لامپی دشوارتر و پیچیده تر از ساخت چکهای خروجیه ونیاز به محاسبات دقیق و از همه مهمتر نیاز به سیم پیچی با دقت خیلی زیاد داره . در این صورت آمپلی فایر لامپی شما بدون نگرانی از پاسخ غیر خطی و تاخیر فاز خازنها بصورت خطی و با شفافیت تمام سیگنال ورودی رو با حداکثر وضوح و جزئیاتش تقویت خواهد کرد.

یکی از بزرگترین محاسن لامپ در ساخت آمپلی فایر لامپی اینه که بدون نیاز به فیدبک میشه سیگنال رو بصورت خطی تقویت کرد و عمده مشکلات آمپلی فایرها چه آمپلی فایر ترانزییستوری  وچه آمپلی فایر لامپی  استفاده از فید بک منفی جهت ثابت نگه داشتن بهره تقویت و پایین آوردن میزان دیستوریشن و ایجاد پاسخگویی خطی بویژه در آمپلی فایرهای ترانزیستوری هست. 

اما وجود این فیدبک منفی باعث کمتر شدن وضوح وجزئیات در صدا میشه و به دنبال اون ساند استیج و طنین وشفافیت وضوح صدا کمتر میشه. 

امروزه آدیوفیل های مشکل پسند و دقیق بدنبال آمپلی فایر های لامپی بدون فیدبک و از نوع DHT هستند. چر اکه خطی ترین پاسخگویی وکمترین هارمونی متقاطع و بیشترین دقت در تقویت جزئیات سیگنال و کمترین انحراف سیگنال و هارمونی های مزاحم با استفاده از این آمپلی فایر لامپی امکان پذیر می باشد.