آموزش ساخت آمپلیفایر و سیستمهای صوتی های فای

ایمیل نویسنده وبلاگ : Arefff@gmail.com

لامپهای جدید بهتر و مطمئن ترند !
نویسنده : عارف - ساعت ٧:٤۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٩ آذر ۱۳۸٩
 

توهمی جالبی در مورد لامپ بوجوداومده که حاصل تبلیغات یا سوء تبلیغاته اینترنتیه

ورود لامپهای جدید مودیفای شده و اصلاح شده به دنیای های فای باعث شد تبلیغات گسترد ه ای در مورد لامپ بشه واین توهم در مورد لامپ بوجود بیاد که همه لامپها خوبن و صدای عالی میدن . لامپهای قدیمی و آمپلیفایرهای لامپی قدیمی با قیمت های بالا داره خرید وفروش میشن !!

 در واقع علت لامپی بودن آمپلی فایر های چند دهه پیش به این دلیل بود که آن زمان تنها تکنولوژی تولید آمپلیفایر قدرت لامپ خلاء بود  و لامپها و آمپلیفایر های آن زمان زیاد در کانون توجه های فای نبود چرا که آن زمان های فایی  به اون معنا وجود نداشت و با اختراع و تولید انبوه ترانزیستور لامپ ناچار به عقب نشینی شد !! 

بعد ها محققان با مودیفای و اصلاح ساختمان لامپها با استفاده از تکنولوژی بروزتر و آلیاژ های بهتر و محاسبات دقیق تر درصدد بالا بردن کیفیت پاسخگویی لامپها در های فای شدند که نتیجه هم موفقیت آمیز بود .

البته تعدادی از لامپهای NOS ( قدیمی استفاده نشده که بصورت نو در دسترس هست) که آن زمان برای مصارف نظامی و صنعتی با صرف بودجه بالا و دقت کم نظیر ساخته شده . هنوز هم در کانون توجه های فای دوستان هست . اما نه هر لامپ NOS !!

وحتی تعداد محدودی از این لامپها نسبت به تولیدات جدید فعلی برتری دارند . لامپی مانند 211 و یا 2A3 /330b

6922 ساخت کارخانه electro harmonix نمونه ای از این لامپهای تولید جدید هست با پایه های با روکش طلا این لامپ در آمپلیفایر های لامپی حرفه ای امروزی در پری ها در طبقه تقویت ولتاژ ..در طبقات تقسیم فاز ویا به عنوان بافر جهت تطبیق امپدانس استفاده میشود 

دارای دو تریود با بهره حدود 33 و توان 1.8 وات برای هر تریود . 

در تست و مقایسه ای که با نمونه های قدیمی این لامپ داشتیم این لامپ دارای میکروفونیک و نویز کمتر بود


 
 
ترانزیستور یا لامپ ؟
نویسنده : عارف - ساعت ۱٢:۳٢ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٩ آذر ۱۳۸٩
 

 

این کلمه (یا) لفظ ابهام آمیزی هست . اگه یادتون بیاد زمان مدرسه موضوع انشاء این بود علم بهتر است یا ثروت ؟؟! و نکته مهمی که اون زمان ما متوجهش نشدیم همین (یا ) بود که مارو به اشتباه میانداخت . چرا ؟ چون نگاهمون تک بعدیه . وقتی درمورد یک موضوعی نظری یا اعتقادی داریم دوست داریم طرف مقابلمون حسابشو مشخص کنه یا با ما هم نظره یا مخالف ماست حالت سوم نداره . کسانی که قبول دارند حالت سومی هم هست که این دو میتونن کنار هم باشن اینها دارای نگاه چند بعدی و منطق هستند . این افراد براحتی با همه میتونن ارتباط برقرار کنند و  معمولا جذاب و دوست داشتنی هم هستند .

در مورد موضوع انشاء اون زمان هم ما به دلیل وجود (یا) بین دو کلمه علم و ثروت تصور میکردیم باید یکی رو انتخاب کنیم چرا که این (یا)  مفهومی رو غیر مستقیم به ما القاء میکرد که این دو کنارهم نمیتونن باشن که این باز ناشی از دید تک بعدی ما بود کمتری کسی رو سراغ دارم که تو انشاش نوشته باشه علم و ثروت با هم بهتر است . 

نکته مهم هم همینجاست که جرات اینو داشته باشیم که (یا) رو به( با )تبدیل کنیم .

این قاعده در همه امور صادقه . اینکه خیلی وقتها سوال پیش میاد ترانزیستور بهتره یا لامپ این ناشی از همون منطق تک بعدی ماهستش که مجبور میکنه یکی رو قبول و اون یکیو  ردش بکنیم . در مورد آمپلی فایر ها نتایج بسیار خوبی هم با ترانزیستور گرفته شده هم با لامپ منتها لامپ بدلیل تازگی اون برای خیلی ها و سادگی مداراتش باعث شد تا مدتی درمورد لامپ بنویسم و علاقمندانو تا مرحله ساخت چند پروژه لامپی با لامپهای جدید و بروز که خودشون ایشالا تهیه خواهند کرد همراهی کنم تا بتونم یه جورایی جوابگوی محبت مخاطبان نازنین وبلاگ باشم.

در این وبلاگ مطالبی در هر دو مورد :ترانزیستور ولامپ خواهید داشت و بسته به سلیقه خودتون میتونید انتخاب کنید که چی بسازید. 

پس هم ترانزیستور بهتر است هم لامپ

 


 
 
لامپهای قدیمی بهترند یا تولیدات جدید ؟
نویسنده : عارف - ساعت ٧:٠٠ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢۸ آذر ۱۳۸٩
 

 

عده ای عقیده دارند لامپهای NOS یا همان لامپهای قدیمی نو وکار نکرده بهتر از لامپهای جدید هستند  عده ای به لامپهای جدید بیشتر اعتقاد دارند 

اگه یه گشتی هم تو اینترنت بزنید تبلیغات گسترده ای برای لامپهای NOS می بینید برندهای مختلف با تصاویر پرزرق و برق و کلی مطالب تبلیغی وسوسه انگیز و اینکه آنها در حال تمام شدن هستند و دیر بجنبید فرصتو از دست میدید !! هزاران مطلب در مورد اینکه یک صدای رویایی وگرم وشفاف و... فقط از عهده این لامپها برمیاد و اونها معجزه تکرار نشدنی هستند ؟ اما تا چه حد واقعیت دارد ؟ لامپی که چندین دهه پیش با تکنولوژی روز آن زمان ساخته شده آیا واقعا قابل مقایسه با لامپهای جدید با تکنولوژی مدرن است ؟ لامپهایی که برای مقاصد مختلف ساخته میشدند و ما امروز قصد استفاده در های فای رو داریم آیا واقعا قابل مقایسه با برندهای امروزی میباشند ؟ آیا دقتی که امروز صنعت در ساخت قطعات دارد آن زمان هم وجود داشت ؟ آیا نانو تکنولوژی در دهه های 50 یا 60 وجود داشت ؟ 

پس چرا عده ای سنگ لامپهای NOS رو به سینه شون میزنند ؟ اینها واقعا چه کسانی هستند ؟  

اینها کسانی هستند که زمانی لامپهای NOS  رو به قیمت مفت از این ور اونور جمع کرده و انبار کرده و سپس وقتی واسه خودشون انبار درست کردند شروع به تبلیغ  میکنند !! لامپهایی که سابقه آنها معلوم نیست  مشخص نیست لامپی که چهل پنجاه سال از عمرش میگذره در چه شرایطی انبار شده و چه بلاهایی سرش اومده ؟ آیا تونسته تو این مدت کیفیت خودشو حفظ کنه ؟ 

درسته لامپهای جدید ارزون و بی کیفیتی هم در بازار پیدا میشه ولی این دلیل نمیشه سراغ لامپهای قدیمی با قیمت نجومی بریم لامپهای جدیدی هستند ساخت شرکت های معتبر که خیلی از تولید کنندگان صاحب نام از شون استفاده و بهترین نتیجه رو میگیرن !! نتیجه ای که هرگز نمیشه با لامپهای قدیمی گرفت حالا هر مارکی میخواد باشه !! 

دوستان خوب خلاصه اینو بگم که لامپهای جدید مودیفای شده لامپهای قدیمی مخصوص  گرفتن صدای عالی هستند .لامپهایی که با تکنولوژی و علم امروزی تولید میشوند .

 


 
 
آمپلی فایر لامپی بصورت سینگل تریود
نویسنده : عارف - ساعت ۱:٤۸ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢۸ آذر ۱۳۸٩
 

ساختمان آمپلی فایر های لامپی خوشبختانه نسبت به ترانزیستوری ساده تر هست !!

نقشه ی یک آمپلی فایر لامپی رو میبینید که بصورت کلاس A و در حالت  single  طراحی شده . لامپها از نوع تریود میباشند لامپ خروجی 6B4G یک لامپ پاور و 12AX7 لامپ درایور و پیش تقویت کننده این آمپلی فایر هست !! 

لامپ قدرت 6B4G از لامپهای مورد توجه آدیوفیل ها هستش ساختمان این لامپ بصورت دایرکت هیتد dht بوده و تمام مشخصات فنی اون غیر از ولتاژ فیلامان دقیقا مثل لامپ بسیار معروف وگران  2A3 هست

می بینیدکه در قسمت تغذیه هم از رکتیفایر لامپی به جای سیلیکونی استفاده شده نکته قابل توجه در مورد مدارات آمپلی فایرهای لامپی اینه که این آمپلی فایر ها با ولتاژ بالا کار میکنند و اساس کار لامپ روی ولتاژ میباشد در حالیکه در ترانزیستور مبنا جریان هست. بدلیل استفاده  ولتاژ بالا و آمپر کم که متعاقبا بلندگوی با امپدانس بسار بالا در حدود چند کیلو اهم رو میطلبه یک عدم تطابق امپدانسی بین آمپلی فایر لامپی و بلندگو های استاندارد بوجود میاد که برای رفع اون از چک یا ترانس خروجی استفاده میشه . تا بتونه روی بلندگو جریان کافی ایجاد بکنه  . البته در این مبحث OTL ها هم هستند که بعدا به این مورد حتما میپردازیم


 
 
تصور شما از باس رفلکس چیه ؟
نویسنده : عارف - ساعت ۱:٥٠ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٧ آذر ۱۳۸٩
 

خیلی ها تصور برعکسی از کارکرد باس رفلکس دارند  . اینکه باس رفلکس باعث حرکت اضافی و بیخودی ووفر شده و دقت باس ها را پایین میاورد !!

البته جای تاسفه که حتی دوستانی که ادعای تجربه و.. هم دارند باز همین تصورو در مورد باس رفلکس دارند .

راستی تصور شما چیه ؟


 
 
مطالبی در مورد باند و بلندگو (اسپیکر)
نویسنده : عارف - ساعت ۱:٢٧ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٧ آذر ۱۳۸٩
 

 

بعضی اوقات دوستان خرده میگیرند که چرا اصطلاح باند رو استفاده میکنیم ؟ و چرا از اسپیکر استفاده نمیکنیم؟ به هر حال اسپیکر هم به بلندگو اطلاق میشه و هم به مجموعه باکس محتوی اسپیکر و متعلقات اون . و در مورد عبارت باند هم همین صادق هست . منتها شاید چون باند بیشتر بصورت کوچه بازاری بیشتر رواج داشته  .به همین خاطر شاید مناسب این فضا نباشه .

هدف ما اینجا تبلیغ برندهای تجاری نیست قصد مقایسه هم نداریم همونطور که همیشه گفتم  هدف ما ساخت سیستم های صوتی مطابق با سلیقه و نیاز شخصی شما توسط دستان توانمند و هنرمند خود شماست با منطقی ترین هزینه که نهایتا بتونید از ساخته خودتون لذت ببرید یک ساخته حرفه ای !!

اولین قدم برای ساخت یک جفت باند خوب  اینه که مشخص کنید این باند ها توسط چه آمپلی فایری راه اندازی خواهند شد . توان و امپدانس مورد نظر چقدره ؟ باند خودتون رو میخواهید به چه شکلی بسازید ؟ بوک شلف (تاقچه ای ) یا فلوراستند (ایستاده یا ستونی) ؟

تعریفی که از یک باند خوب معولا میشه اینه که پاسخگویی خطی در تمام طیف فرکانسی صوتی داشته باشه  اما خیلی ازباندهای حرفه ای هم هستند که پاسخگویی نزدیکی به خطی دارند اما صدا رو چندان واضح وبا تفیکیک و باتمام جزئیات پخش نمیکنند . پس یک مشخصه بسیار مهم برای یک بلندگوی خوب وجود داد  " زمان پاسخگویی " یعنی مدت زمانی که طول میکشد بوبین ودر نهایت دیافراگم بلندگو به فرکانس اعمال شده جواب بدهد !! هر چه این زمان کم باشد بلندگو صدارا با جزئیات و تفکیک بیشتر پخش خواهد کرد.. واین مطلب درمورد میدرنج وتوییتر بسیار قابل اهمیت است !! سازندگان برای کم کردن این زمان  از چند روش استفاده میکنند . 

اولا سعی میکنند از دیافراگم هایی استفاده کنند که ضمن سخت بودن  وفشرده بودن جنس آن  سبک نیز باشد  دیافراگم یا صفحه خوب باید بتواند صوت را بسرعت در طول صفحه انتقال دهد. 

ثانیا از بوبین های قوی با مگنت های برزگ وقوی مانند نئودیمیوم استفاده میکنند که نیروی محرکه قوی تری ایجاد کرده  ونهایتا سریعتر واکنش نشان دهد

شاید دیده اید بلندگوهایی را که مگنت های بسیار بزگی و حتی بصورت دابل دارند !


 
 
ترانس پیچ و هسته ترانس
نویسنده : عارف - ساعت ۱:٠٩ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٧ آذر ۱۳۸٩
 

دوستان خوبی که در مورد تهیه هسته و دستگاه سیم پیچی ترانس ترویدال سوال داشتند میتونند به این لینک سری بزنند http://www.eget.ir


 
 
منبع تغذیه خوب ؟
نویسنده : عارف - ساعت ۳:٢۳ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٦ آذر ۱۳۸٩
 

اصولا تعریف از یک منبع تغذیه خوب چی میتونه باشه ؟ پارامترهایی که تو ساخت یا سفارش یک منبع تغذیه بیشتر مورد توجه قرار میگیره . ولتاژ ورودی --ولتاژ خروجی -- توان خروجی -- حداکثر دامنه ریپل --تلفات یا بازده کل هستش اینا پارامترهای ابتدایی یک منبع تغذیه هست . اما در بحث hi-fi منبع تغذیه خوب شرایط ویژه ای هم باید داشته باشه 

یک منبع تغذیه خوب باید کمترین نشتی مغناطیسی رو داشته باشه با کمترین تلفات توان که بعضی از طراحان از ترانسهای ترویدال استفاده میکنند البته بحث منابع سوئیچینگ بجای خود. 

ومهمتر ازاین که خروجی یک منبع تغذیه عالی باید صاف و بدون ریپل باشه و تغذیه بتونه جریان ثابتی روی ولتاژ مورد نظر تامین بکنه . در شرایط حساس استفاده از رگولاتور های ولتاژ و رگولاتور های سوئیچینگ پیشنهاد میشه این رگولاتور ها قسمتی از ولتاژ خروجی را برش میدهند که دارای ریپل است و بدین ترتیب خروجی بدون ریپل بدست میاد .. روش بهتری هم هست که اونم استفاده از باتریه البته شاید چندان معقول به نظر نیاد هزینه خرید حمل و نگهدار ی وشارژ و.. اما عده ای از آدیوفیل ها از باتری جهت تامین انرژی آمپلیفایرهای لامپی یا حداقل تامین ولتاژ فیلامان لامپ ها مخصوصا در DHT ها استفاده میکنند.


 
 
لامپهای پنتود pentode
نویسنده : عارف - ساعت ۱٠:٥٦ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٦ آذر ۱۳۸٩
 

بعد از لامپهای تترود ( tetrode ) یا چهار قطبی  میرسیم به توضیح   لامپهای پنتود (pentode) یا همان پنج قطبی  . شکل زیر نمایی از داخل یک لامپ پنتود رو نشون میده .

قبلا گفتیم که ساده ترین نوع لامپ تریود یا همان سه قطبی هستش  که دارای دو المان کاتد و آند و یک شبکه بین این دو که control grid نام داره و در تترود یک شبکه اضافی به نام screen مابین grid و plate  وجود داره که وظیفه ی این شبکه کمک که جذب بیشتر الکترونها توسط پلیت یا همان آند و جلوگیری از فیدبک الکترونها از آند به گرید میباشد. 

بیشتر آمپلی فایر های لامپی امروزه از لامپهای پنتود استفاده میکنند لامپهای پنتود ساختمانی شبیه تترود دارند به اضافه یک شبکه دیگر که مابین screen و plate قرار دارد این شبکه اصطلاحا suppressor نام دارد .

وظیفه suppressor چیست ؟ این شبکه باعث دفع اکترونهای ثانویه ای هست که از پلیت ساطع میشوند و همین الکترونها رو به پلیت برمیگردونه . این عمل باعث میشه جریان آند بیشتر بشه و جریان کمتری روی screen بیافته و حتی در مواردی بشه ولتاژ بیشتری روی آند بارگذاری کرد . این شبکه به کاتد وصل میشه و در بیشتر لامپها برای کاستن از تعدد پایه ها این شبکه در داخل لامپ مستقیما به کاتد وصل شده است

شماتیک پنتود شکل زیر میباشد 

 


 
 
دیود سیلیکونی بهتر است یا لامپی ؟
نویسنده : عارف - ساعت ٢:۳۱ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٥ آذر ۱۳۸٩
 

همانطور که قبلا ذکر شد اگر درون یک لامپ خلاء دو المان داشته باشیم یکی کاتد گداخته شده توسط فیلامان و دیگری پلیت یا آند . در صورت تغذیه مستقیم الکترونها از کاتد تبخیر شده و به طرف آند حرکت خواهند کرد و به این ترتیب به سادگی یک دیود لامپی بوجود میاد

اما سوال اینجاست که همین کار را میتوان به جای استفاده از یک حباب شیشه ای بزرگ و این همه متعلقات و هزینه بالا و .. با یک دیود ساده انجام داد اما چرا همچنان علاقمندان های فای و طراحان حساس از دیود های لامپی بیشتر استفاده میکنند ؟ البته این قضیه درمورد آمپلی فایر صادق است و در سایر موارد لامپها اصلا کاربردی ندارند و نمیتوانند جای یک دیود سیلیکونی را بگیرند اما دیود لامپی در آمپلیفایر و پری اعجاز میکند  وآن بخاطر رفتار متفاوت آن با دیود سیلیکونی میباشد . 

دوست دارم در این مورد بیشتر تحقیق کنید و کامنت بزارید  که چرا رکتیفایرهای لامپی باعث بهبود صدای  آمپلی فایر میشوند ؟ و اصلا نقش تغذیه در کیفیت خروجی صدای یک آمپلی فایر لامپی چیه و چرا سیستم های حرفه ای بصورت مونو بلوک ساخته میشوند 

نحوه استفاده از یک رکتیفایر لامپی رو در شکل زیر مشاهده میکنید.

همونطور که میبینید ترانس به شکل سه سر میباشد و یک ثانویه اضافی برای تامین ولناژ فیلامان که برای رکتیفایرها معمولا 5 ولته ! در رکتیفایر ها کاتد با فیلامان از هم جدا نیست و فیلامان مستقیما به عنوان کاتد عمل میکند بطوریکه ولتاژ مثبت خروجی تغذیه مستقیما از فیلامان تامین میشود

 


 
 
لامپهای تترود
نویسنده : عارف - ساعت ۱:٤٩ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٥ آذر ۱۳۸٩
 

بعد از لامپهای تریود میرسیم به لامپهای تترود ! شکل زیر نمایی از داخل یک تترود را نشان میدهد .

تفاوتی که این لامپ داره وجود  شبکه مارپیچ مانندی دقیقا مثل گرید هست  که ما بین پلیت و گرید قرار داره .دقیقا همه  الکترونهایی که از طرف کاتد به آند در حال حرکتند توسط  پلیت جذب نمیشن  وجود این شبکه باعث جذب قسمت اعظم آن توسط پلیت میشه  .این شبکه که screen نام داره معمولا به کسری از ولتاژ آند با یک مقاومت وصل میشه . این شبکه از برگشتن الکترونهایی که توسط آند جذب نشده اند به گرید جلوگیری میکنه . چرا که این فیدبک باعث به نوسان در آمدن آمپلی میشه  ! و به نحوی گرید رو از فیدبک های ناخواسته آند که با کمی اختلاف فاز همراهه محافظت میکنه و دقیقا همین پس فاز نسبی هست که باعث به نوسان افتادن آمپلی میشه.


 
 
پارامترهای تعریف مشخصات فنی لامپ ها
نویسنده : عارف - ساعت ۱٢:٢٥ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٥ آذر ۱۳۸٩
 

پارامترهای مهمی که هنگام کار بایک لامپ و طراحی مدارات آمپلی فایر لامپی به آن نیاز خواهید داشت  !!

 

دو پارامتر پایه  عبارتست از mu یاهمان ضریب تقویت وgm که ضریب هدایت متقابل هست .

همانطور که در فرمول های بالا مشاهده میکنید  ضریب تقویت  از تقسیم تغییرات ولتاژ پلیت یا همان آند لامپ بر تغییرات گرید  بدست می آید . بدیهی است بزرگ بودن این عدد نشان از تغییرات ولتاژزیاد آند نسبت به گرید دارد یعنی بهره تقویت زیاد است

فرمول دوم  gm یا ضریب هدایت متقابل است که نشان میدهد در مقابل تغییرات ولتاژ ورودی چقدر جریان پلیت تغییر پیدا میکند

و یک فرمول مهم نشان دهنده مقاومت پلیت میباشد . که عبارتست از تغییرات ولتاژ پلیت بر جریان پلیت البته با یک مقدار ولتاژ ثابت در گرید این مقدار محاسبه میشود . بطور ساده این فرمول نشان میدهد که یک لامپ چگونه به عنوان یک مقاومت عمل میکند

برای درک بهتر اینکه این فرمول چگونه بدست آمده باید بدانید که از تقسیم mu بر gm مقاومت پلیت بدست میاد که با ساده کردن این کسر نهایتا مقاومت پلیت از رابطه بالا محاسبه میشود

سایر پارامترها واضح میباشند . 


 
 
لامپهای سه قطبی یا تریود
نویسنده : عارف - ساعت ۱٠:٤٦ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٤ آذر ۱۳۸٩
 

لامپهای سه قطبی که به تریود معروفند همانند دیود لامپی هستند منتها یک شبکه مارپیچ بصورت فنر دور کاتد پیچیده شده است گرید (grid) نام دارد

اگر این شبکه هیچ ولتاژی نداشته باشد لامپ دقیقا مانند دیود عمل میکند یعنی الکترونها از کاتد (کاتد داغ شده توسط رشته فیلامان) خارج میشوند و به سمت آند حرکت مبکنند اما اگر به این شبکه فلزی بار منفی نسبت به کاتد داده شود الکترونهایی که از کاتد در حال حرکت به طرف آند هستند توسط این شبکه دفع خواهد شد به این ترتیب باعث کاهش مقدار الکترونهایی خواهد شد که به آند میرسند  اما اگر کمی بار مثبت به شبکه داده شود درست عکس حالت قبل شبکه کمک خواهد کرد که الکترونهای بیشتری به آند برسد به این ترتیب جریان کاتد به آند بیشتر میشود  و این درحالیست که اگر بار مثبت شبکه اندکی افزایش یابت مقدار جریان الکترونها به طرف آند بشدت افزایش می یابد.

میبینید که لامپ خلاء میتواند به عنوان تقویت کننده عمل کند به همین سادگی !! و همین سادگی باعث عملکرد فوق العاده آن باشد. لامپهای تریود اولین تقویت کننده لامپی بودند که بعد از آن لامپهای تترود و پنتود نیز اختراع شد که در مطالب بعدی مفصلا ساختمان اونارو توضیح خواهم داد. 

لامپهای تریود مورد علاقه خیلی از سازندگان آمپلی فایر لامپی هستند . امروزه خیلی از آمپلی فایر های حرفه ای توسط همین لامپهای خلاء که دهه ها پیش از یاد رفته بودند ساخته شده ودر خلوت دوستداران های فای گوشنوازی میکنند !! 

شماتیک لامپ تریود را درشکل زیر ببینید


 
 
لامپهای یکسو کننده یا تیوب رکتیفایر
نویسنده : عارف - ساعت ۱٠:٠۸ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٤ آذر ۱۳۸٩
 

برای توضیح نحوه تقویت یک سیگنال ضعیف توسط یک آمپلیفایر لامپی خوبه که اول یه توضیح در مورد فیزیک لامپها وطرز کار اونا داده باشم . 

تیوب الکترون یا همان لامپ خلاء لامپی است که حباب شیشه ای آن تا حد نزدیک به خلاء از هوا تخلیه شده است .طبق قوانین الکتریسیته الکترون ها در خلاء براحتی میتوانند حرکت کنند و این مبنای کار یک لامپ خلاء میباشد ساده ترین نوع لامپ خلا رکتیفایر یا همان دیود میباشد

این لامپ شامل رشته تنگستن التهابی که چشمه الکترونها است (کاتد) ، یک محفظه فلزی که در نقش آند است و کاتد را در بر می‌گیرد. دو الکترود در لامپ شیشه‌ای یا فلزی که به عنوان حباب لامپ است قرار می‌گیرند که هوای آن کاملا تخلیه شده است. این لامپ دو الکترودی به دیود خلا معروف است. 

اگر این لامپ را در مدار یک باتری یا چشمه جریان دیگری قرار دهیم بطوری که آند آن به قطب مثبت چشمه و کاتد به قطب منفی وصل باشد و کاتد را بوسیله چشمه کمکی گرم کنیم. الکترونهایی که از رشته (کاتد) تبخیر می‌شوند به طرف آند حرکت می‌کنند، و در مدار جریانی ظاهر می‌شود. ولی اگر مدار را چنان ببندیم که منفی چشمه الکترونی به آند و مثبت به کاتد وصل باشد، الکترونهایی که از کاتد تبخیر می‌شوند توسط میدان الکتریکی به کاتد برگردانده می‌شوند و در مدار جریانی وجود نخواهد داشت. پس ، دیود دارای این خاصیت است که جریان را در یک جهت عبور می‌دهد و مانع عبور آن در جهت مخالف می‌شود. وسایلی که جریان را فقط در یک جهت عبور می‌دهند به لامپهای یکسو کننده معروف هستند.


 
 
سابقه فعالیت وبلاگ
نویسنده : عارف - ساعت ٢:٠٤ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٤ آذر ۱۳۸٩
 

دوستان خوبی که در مورد سابقه فعالیت وبلاگ سوال داشتند میتونند روی لینک آمار وبلاگ کلیک کنند . متشکرم


 
 
فروش برد آماده آمپلی فایر تمام ترانزیستوری
نویسنده : عارف - ساعت ۱:٤٦ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٤ آذر ۱۳۸٩
 

تصویری که ملاحظه میکنید برد آماده آمپلیفایر استریو شرکت ستسون هست این برد بهترین جایگزین برای انواع آمپلیفایرهای سوخته یا غیر قابل تعمیر و انواع آی سی های پرقدرت آمپلیفایر میتونه باشه. توانایی تحویل 240 وات واقعی بصورت استریو روی 8 اهم  را داره تلفات حرارتی کم دیستوریشن بسیار کم (کمتر از 0.06%) و نسبت سیگنال به نویز بسیار بالا (106db) از مشخصات بی نظیر این آمپلی فایره . مدار بسیار قابل انعطافیه شما میتونید از ولتاژ  +/- 15 ولت تا 50 ولت این مدارو استفاده کنید  . امپدانس ورودی 50 کیلو اهم  باعث میشه براحتی با انواع پیش تقویت کننده ها تطبیق داشته باشه. کلیه قطعات بکار رفته از نوع مرغوبترین قطعات بازار هست و به همین خاطر مدار در مقابل اتصال کوتاه واقعا مقاومه چیزی که در سایر آمپلی فایر های بازار و ِا آیسی ها غیر ممکنه !! 

قیمت این برد بصورت آماده 45000 تومان می باشد

در صورت تمایل به خرید ایمیل بزنید .


 
 
سه بعدی کننده صدا
نویسنده : عارف - ساعت ۱:٢٩ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٤ آذر ۱۳۸٩
 

مداری که ملاحظه میکنید جهت ایجاد حالت سالن و فضای سه بعدی هستش  شماتیک مدار کاملا ساده بوده و از یک آی سی 8 پایه استفاده شده که شامل دو آپ امپ کم نویزه در صورت بسته شدن کلید sw  صدا بصورت سه بعدی پخش خواهد شد . عملکرد این مدار علی رغم سادگی آن باعث تعجب شما خواهد شد  بطوریکه صدای سازهای مختلف از هم فاصله گرفته و صدای خواننده پرطنین تر و موسیقی عمق پیدا خواهد کرد این مدارو ما بین آمپلی و تن کنترلر یا اکولایزر قرار دهید و از نتیجه ش لذت ببرید..

درصورت استفاده از سی دی ارجینال صوتی عملکرد این مدار بهتر خواهد بود

3D


 
 
آمپلی فایر لامپی
نویسنده : عارف - ساعت ۱٢:٠٠ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٤ آذر ۱۳۸٩
 

آمپلی فایر لامپی


 
 
آمپلی لامپی یا ترانزیستوری ؟
نویسنده : عارف - ساعت ۱۱:٤۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۳ آذر ۱۳۸٩
 

شاید خیلی ها از خودشون این سوالو بپرسند که باوجود اینکه لامپ خلاء ده ها سال پیش جای خودشو به ترانزیستور داد چرا همچنان باز هم علاقمندان سیستم های صوتی حرفه ای سراغ لامپ میرن ؟ و بالاترین قیمت ها مربوط به برند های لامپه ؟ آیا لامپ میتونه جای ترانزیستورو بگیره ؟  اختراع ترانزیستور انقلابی عظیم در الکترونیک بود ترانزیستور قلب تپنده الکترونیک میباشد . لامپها در آن عصر به خاطر حجم فضای اشغالی زیاد . حرارت بالا و اتلاف توان به ناچار در مقابل ترانزیستور ناچار به عقب نشینی شدند و توانایی تولید تراشه ها و پردازنده ها و هزاران مدار پیچیده الکترونیکی به لطف وجود ترانزیستور قابل اجرا شد .  

اما با این وجود لامپها در موارد معدودی همچنان فعالیت خود را ادامه میدادند مواردی مانند فرستنده های پرقدرت ماهواره ای .

لامپ خلاء در سیستم های صوتی نیز همچنان یکه تاز وپیشرو است بخاطر های فیدلیته فوق العاده و پاسخگویی خطی بهتر آن در مقابل ترانزیستور  همچنان علاقمندان های فای آمپلی های لامپی را به ترانزیستور ترجیح میدهند..

البته در پست های بعدی مطالبی پایه در مورد لامپها و نحوه ساخت قدم به قدم آمپلی فایر لامپی توضیح خواهم داد. منتظر باشید