آموزش ساخت آمپلیفایر و سیستمهای صوتی های فای

ایمیل نویسنده وبلاگ : Arefff@gmail.com

سال نو مبارک !
نویسنده : عارف - ساعت ۸:۱٥ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٩ اسفند ۱۳۸٩
 

از آغاز وبلاگ نویسی این هفتمین نوروز است که افتخار تبریک گفنش را به مخاطبان عزیز این وبلاگ داشته ام .

خداوند مهربان را شکر و سپاس میگویم که این فرصت را بر من مهیا نمود تا بتوانم با ارائه مطالبی در مورد های فای و سیستم های صوتی در خدمت علاقمندان باشم

امیدوارم سال نو سال پر از خیر و برکت و سرشار از موفقیت وشادکامی برای تمام مردم زمین باشه . و آرزو میکنم بتونم امسال هم با ایده هایی نو بهتر از قبل در خدمت دوستان خوبم باشم.  وانشالله امسال سال خوبی برای تمام مردم جهان و ایرانیان باشه. 


 
 
پری آمپلی فایر با E88cc
نویسنده : عارف - ساعت ۱۱:٢٦ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢۳ اسفند ۱۳۸٩
 

پیشنهاد شماتیک برای ساخت پری آمپلی فایر خوب با E88CC یا CCa

لامپ بسار معروف  E88CC بدلیل بالا بودن ضریب gm  موردتوجه خیلی از آدیوفیل ها جهت ساخت یک پری فوق العاده کارآمد محسوب میشه  چرا که  یک پری خوب  باید امپدانس ورودی بالا و امپدانس خروجی کم داشته باشه و ضمن تقویت سیگنال به عنوان یک بافر  بتونه اثرات متقابل آمپلی فایر و منبع صوتی رو از هم جدا بکنه .

در این پری آمپلی فایر از دوعدد لامپ E88CC  در حالت استریو استفاده شده

میدونید که این لامپ دارای دو تریود یکسان با بهره حدود 33 و gm بسیار خوب حدود 12.5 MA/V هست .  نگاهی به شماتیک مدار بیندازید :

طبقه اول به عنوان تقویت بهره، سیگنال صوتی رو حدود 22 برابر تقویت میکنه  و طبقه دوم در ساختار کاتد فالوور به عنوان یک بافر خوب این سیگنال رو فقط از نظر جریان تقویت کرده و باعث پایین اومدن امپدانس خروجی تا حد 85 اهم میشه  !!!!!! که واقعا قابل تحسینه !!

نکته مهم در مورد ساخت این پری اینه که حتما باید از لامپ E88CC استفاده بشه و نمیتونید از مشابه اون یعنی 6DJ8 استفاده کنید . چراکه اگه دقت کنید کاتد طبقه دوم در حدود 90 ولت بالا اومده و با توجه به محدودیت پارامتر حداکثر ولتاژ کاتد تا هیتر در لامپ 6DJ8 مناسب این مدار نیست اما E88CC بدلیل بالا بودن این پارامتر (حدود120 ولت در حالت کاتد مثبت تر از هیتر) میتونه بخوبی در این مدار ایفای نقش بکنه.

اگه برای تغذیه اصلی مدار و حتی فیلامانها از منبع تغذیه رگوله شده استفاده کنید نتیجه واقعا عالی خواهد بود.

یک پری با ساختار حرفه ای ساخته شده با لامپی که مشخصات فنی قابل تحسینی داره . ایده آل برای استفاده با آمپلی فایرهای لامپی با گین کم . خصوصا مونو بلوک ها !!

مطمئن باشید که این نقشه جزو بهترین پری آمپلی فایرهایی خواهد بود که میتونید بسازید. با دینامیک و قدرت تفکیک جزئیات بسیار بالا و صدایی واقعا عالی و نویز ومیکروفونیک بسیار پایین !! 

لامپ E88CC و CCa , 6922 جزو شاهکارها و افتخارات دوران لامپ سازی محسوب میشه وهم اکنون در حرفه ای ترین تجهیزات های فای هم مورد استفاده قرار میگیره !!

حتما از قطعات مرغوب . مخصوصا خازنهای خوبی مانند سری های MKP --MKT یا خازنهای Oil Foil استفاده کنید.

و فراموش نکنید که گرفتن صدای حرفه ای از یک آمپلی فایر لامپی خوب مشروط به استفاده از سورس خوب و پری خوب هست .

موفق باشید.


 
 
انتخاب لامپ خوب ؟-- ? how to choose a good tube valve
نویسنده : عارف - ساعت ۱٠:٢٦ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٢ اسفند ۱۳۸٩
 

در پست قبلی اشاره داشتیم به سه مشخصه اصلی که یک لامپ خوب باید داشته باشه که به ترتیب توانایی تفکیک جزئیات - نویز کم  -میکروفونیک کم بودند

که البته مشکل نویز سفید (یا همان صدای هیس) و میکروفونیک در طبقاتی که بهره بالاتری دارند بیشتر جلوه میکند.

این سه پارامتر اصلی مهمترین شاخص جهت ارزیابی لامپ بهتر از بین برندهای مختلف و مربوط به یک نوع لامپ بود . اما اگر به عنوان طراح یا مودیفایر بخواهید بهترین گزینه رو برای استفاده در یک آمپلی فایر لامپی انتخاب کنید . چه پارامتری بیشتر اهمیت پیدا خواهد کرد ؟؟؟؟؟

 

gm=TRANSCONDUCTANCE  یا همان ضریب هدایت متقابل که واحد سنجش اون MA/V میباشد

این پارامتر دقیقا نشون میده که در مقابل تغییرات ولتاژ گرید چقدر جریان پلیت تغییر پیدا میکنه  این پارامتر با حرف s هم نشون داده میشه  

دقت کنید بزرگ بودن این عدد علامت خوبیه چرا که این لامپ میتونه با اندک تغییرات ولتاژ گرید جریان بلاتری در پلیت ظاهر کنه واین نهایتا به معنی امپدانس کم پلیت و جریان بالاتر اون هست .لامپی که  Transconductance بالاتری داشته باشه  توانایی بیشتری در تقویت و ظاهر سازی هرچه بیشتر جزئیات سیگنال مرکب صوتی خواهد داشت .

به عنوان مثال شما در طبقه ورودی یک آمپلی فایر لامپی که اصطلاحا V1 نامیده میشه میتونید از 12au7--12ax7--ef86--5751--e88cc ویا گزینه های دیگر ی استفاده کنید 

اما درمقایسه پارامتر transconductance این لامپها میبینیم که لامپ e88cc بالاترین عدد رو به خودش اختصاص داده !!  12.5ma/v که در مقایسه با اون ef86 فقط 2ma/v و لامپ 12ax7 تنها 1.6ma/v را دارا میباشد

توجه داشته باشد که ضریب هدایت متقابل هیچ گونه تناسبی با بهره لامپ نداره چرا که لامپ 12ax7 با اینکه بیشترین بهره رو داره اما کمترین ضریب هدایت متقابل رو داره .

6DJ8 /6922 /ECC88 / E88CC / CV2492 /CCa

این سری یک نوع لامپ هستند منتها کشورهای مختلف شماره گذاری های متفاوتی داشته اند . ازبین اینها نوع CCa بسیار معروف تره .

لامپی با پایه های روکش طلایی .

با طرح  عنوان ضریب هدایت متقابل هدف ما رد کردن لامپهای با ضریب هدایت متقابل کمتر نیست  به عنوان مثال در طبقاتی که بهره بالا مورد نیاز است فقط 12X7 معروف از عهده اون برمیاد . اما اگر خواهان جریان بالاتر و امپدانس پایین تر خروجی و قدرت تفکیک بیشتر جزییات موسیقی هستید لامپی را انتخاب کنید که ضریب gm بالاتری دارد نه بهره بالاتر.

 

 


 
 
لامپ خوب چه مشخصه ای دارد ؟!
نویسنده : عارف - ساعت ۱۱:۱٤ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٠ اسفند ۱۳۸٩
 

What Makes A Good Tube?
The musical detail or ability to reproduce the sound of the instrument is a key factor in assessing a tube for guitar amplifiers. There is no perfect tube available. Each one has strengths, weaknesses and certain factors that contribute to its overall ratings. Usually a compromise is arrived at in the search for premium tone. 

All tubes will exhibit some degree of microphonics. Microphonics do not mean that a tube is unusable. You just have to screen them a little closer and determine where they are best suited for use. Input pre-amps are the most sensitive areas of the amplifier. When used in this application most tubes will generate some noise if you tap on them with a pencil during operation. Keep in mind that doing so can actually damage the tube and make it more microphonic or cause it to fail if you hit it real hard. Although they are screened prior to shipment a tube is an electromechanical device and can be damaged during shipment. A microphonic tube will ring, howl or produce general feedback problems. It will be more noticeable at louder volumes or when used in close proximity to a speaker, typically in combo amps. If the tube has good tone at lower volumes and is free from unwanted noise, you use it in a less sensitive part of the circuit, such as tone recovery or phase inverter applications.

Noise is more of a problem than microphonics. A noisy tube will make random popping noises, crackle occasionally or just hum. All tubes have a certain noise floor; this is the inherent background noise that the tube makes in operation. Typically, you will notice this as a soft hiss or "white noise". Tubes designed for high gain can exhibit more background noise. Other components can cause noise problems that may be blamed on a bad tube. Plate resistors are notorious for causing hiss and crackling as they age and begin to fail. A new tube may better amplify these defects, so try substituting another new tube to be sure of the source of the noise.

مهمترین دغدغه طرفداران آمپلی فایر های لامپی داشتن لامپ خوب یا جایگزین کردن یک لامپ بهتر بجای لامپ قبلی هست . اما سوال اینجاست :

تعریف لامپ خوب چی هست؟ و یک لامپ خوب در چه خصیصه ای باید توانمند تر باشه ؟

1 :لامپ خوب توانایی تقویت سیگنال مرکب موسیقی رو با بیشترین جزئیات رو داراست

2: لامپ خوب باید کم نویز هم باشه (منظور از نویز همان نویز سفیده که بصورت صدای هیس شنیده میشه)

3: لامپ خوب بایستی میکروفونیک کم داشته باشه 

این سه گزینه به ترتیب مهمترین پارامترهای بهتر بودن یک لامپ هستند

میکروفونیک در لامپ از معایب اون محسوب میشه و به این معنی هست که لامپ از ارتعاشات و ضربه تاثیر پذیرفته و اونو در خروجی خودش بصورت صوتی ظاهر میکنه

نویز سفید هم به معنی نویزی هست که طیف وسیعی از بازه فرکانسی قابل شنیدن رو شامل میشه و روی اسیلسکوپ بصورت یک نوار سفید ظاهر میشه . دلیل نامگذاری اون به نویز سفید اینه که همونطور که از ترکیب کلیه نورها نور سفید بدست میاد نویز سفید هم از ترکیب تمامی نویزها در طیف وسیع حاصل میشه علاوه بر اون نویزهای دیگری هم داریم به نام نویز صورتی --خاکستری و .. که هرکدام مربوط به یک بازه فرکانسی هستند

جدول زیر مقایسه ای از انواع لامپ 12AX7 هست . این لامپ با بهره بالا حدود100 در طبقاتی که نیاز به به تقویت سیگنال ضعیف هست مانند فونو  استفاده میشه بدلیل استفاده در بهره بالا نویز سفید و هوم و میکروفونیک پر رنگ تر جلوه میکنه بنابراین در این طبقات ضروریه که حتما از لامپ خوب استفاده بشه در این جدول مستقیما به همون سه پارامتر ذکرشده اشاره شده  .

12AX7 comparison at a glance
Rated 0 - 5 where 0 is Unacceptable and 5 is Excellent
Rows in gray are tubes used for reference

Manufacturer  Model  Microphonics  Noise(Hiss, Pop, Hum) Musical Detail and Dynamics
Tung-Sol 12AX7 5 4 5
Preferred Series 7025-S 5 5 5
Gold Lion ECC83 / B759 4 5 5
Mullard Reissue 12AX7 5 5 4
Svetlana 12AX7 5 5 4
Electro-Harmonix 12AX7 5 3 4
Sovtek 12AX7-WA 5 2 2
Sovtek 12AX7-WB 5 2 2
Sovtek 12AX7-LPS 3 4 5
Sovtek 5751 2 5 4
JAN-Philips 5751 5 5 4
JAN-Philips 12AX7-WA 4 4 5
Tesla / JJ 12AX7 / ECC83-S 3 4 4
Ei 12AX7 / ECC83 2 and 4 5 5




 
 
مفهوم و توجیه علمی اصطلاحات توصیف صدا مانند عمق وشفافیت و...
نویسنده : عارف - ساعت ٩:٥٢ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٠ اسفند ۱۳۸٩
 

خیلی اوقات در جهت توصیف مشخصات و جزئیات صدا مجبور به استفاده از توصیفاتی مانند گرم - خشن - عمق دار- شفاف - برجسته -تاریک -خشک و.... میشیم اما این مفهوم ها به نظر شما آیا روی گراف صوتی قابل بحث و آنالیز هست ؟

بله بعضی از اصطلاحات که عموما توسط آدیوفیل های حرفه ای استفاده مبشه قابل بحث و توجیه روی گراف و از نظر علمی هست  و مثلا  عبارت شفاف نشان از بالا بودن تفکیک فرکانسی و برجسته بودن خصوصیات سازهای مختلف درکنار یکدیگر هست بطوریکه صدای ساز ضعیف از پشت ساز قوی قابل شناسایی باشه و پشت اون مخفی نشه واین بر میگرده سرعت پاسخگویی بلندگوها وتفکیک سیستم صوتی که قسمت اعظم اون تو منطقه مید هست . 

عبارت دیگر مانند عمق در صدا و گرم و خشن و.. هست که مفصلا در موردشون توضیح خواهم داد


 
 
چرا لامپ در تقویت کننده های صوتی بهتر از ترانزیستور نتیجه میدهد !!
نویسنده : عارف - ساعت ۸:٥۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٠ اسفند ۱۳۸٩
 

داریم میرسیم به بحث داغ تقسیم گرفاز در آمپلی فایر های پوش پول لامپی . قبل از اون میخوام یه توضیحی درمورد تفاوت پوش پول لامپی با ترانزیستوری داشته باشم .

اگه یادتون باشه قبلا یه سوالی در وبلاگ مطرح شد که به چه دلیل لامپ بر ترانزیستور مزیت داره ؟ و این قطعا مربوط نبود به پاسخگویی خطی بهتر و بالا بودن ولتاژ و .....

تفاوت بر میگرده به ساختمان لامپ و منحنی پاسخگویی اون !! 

اگه مروری به کتابهای الکترونیک در مورد تقویت کننده های قدرت داشته باشید .تقویت کننده های پوش پول ترانزیستوری عموما در کلاس B بایاس و راه اندازی میشوند یعنی هر نیم سیکل توسط یک ترانزیستور تقویت شده سپس خروجی ها به هم وصل شده روانه خط بلندگو میشه

اما میدونیم که یک تقویت کننده کلاس B برای مصارف صوتی چندان مناسب نخواهد بود چرا که ترانزیستورها درحالت سیگنال صفر کاملا خاموش بوده و برای راه اندازی کامل آن باید 0.6 ولت از سیگنال در بیس ترانزیستور هدر بشه تا ترانزیستور شروع به هدایت بکنه واین باعث ایجاد دیستوریشن حاصل از گذر از این منطقه (crossover distortion)خواهد شد که نهایتا عدم پیوستگی کامل دو نیم سیکل وشکسته بودن صدارا به دنبال خواهد داشت. شکل زیر خروجی یک آمپلی فایر کلاسB رو نشون میده اگه دقت کنید روی خط صفر ولت نوعی انحراف شکل سیگنال و عدم پیوستگی منظم مشاهده میشه .

 

برای جلوگیری از این امر طراحان معمولا هر دوترانزیستور رو تا آستانه هدایت تحریک میکنند تا این عدم بهم پیوستگی تاحد امکان کم بشه و این حالت رو گاهی اوقات کلاس AB مینامند اما نه B کامل هست نه AB به مفهموم واقعی .

اینجا 2 مشکل اساس بوجود میاد یکی اینکه ترانزیستور ها برخلاف لامپها از پایداری حرارتی مناسبی برخوردار نیستند وبا اندکی تغییر دما بایاسینگ وآستانه تحریک پذیری ترانزیستور تغییر پیدا میکنه البته این تاحد زیادی توسط تنظیم گر حرارتی قابل حله .اما مشکل اصلی تر اینه که جهت بهبود بهتر و گذر مطمئن تر از منطقه دیستوریشن کراس اور نمیشه ترانزیستور رو بیش از حدود  550 میلی ولت بایاس کرد چراکه رفتار ترانزیستورطوری هست که سریع به حالت اشباع رفته ودو ترانزیستور در مقابل هم قرار گرفته و سریعا از بین میرن. گذاشتن مقاومتهای کم اهم در مسیر خروجی دو ترانزیستور اجازه میده تا بشه دو ترانزیستورور تا حد امکان به آستانه هدایت رسوند اما بزرگتر شدن این مقاومت باعث از بین رفتن پاسخگویی خطی و توان آمپلی فایر خواهد شد.

با این اوصاف میشه نتیجه گرفت که در یک پوش پول ترانزیستوری نمیشه تصور کار در کلاس AB به مفهوم واقعی رو داشت چرا که در کلاس AB واقعی هر ترانزیستور بیش از نیم سیکل سیگنالو تقویت میکنه .

اشباع سریع ترانزیستور وبرگشتن کند از منطقه اشباع clipping از معایب ترانزیستوره  درمقابل لامپ ها خیلی کند به منطقه اشباع میرن و سریع از این منطقه قابلیت برگشتنو دارند !!!!!

ساختن پوش پول ایده آل که در کلاس AB یا حتی کلاس A کار کنه توسط لامپ کاملا عملی هست  میشه در یک پوش پول لامپی بایاسینگو تاحد زیادی بالا برد عبور از دیستوریشن کراس اور  براحتی در لامپ امکان پذیره و لامپها در اثر بالا رفتن حرارت منحنی پاسخگوییشون بهم نمیخوره !


 
 
2E22 یک DHP استثنائی !!!
نویسنده : عارف - ساعت ٢:۳٩ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٠ اسفند ۱۳۸٩
 

قبلا در مورد لامپهایی که کاتد و فیلامان آنها از هم جدا نبوده صحبت کردیم  . این لامپها مربوط به اولین تکنولوژی لامپ سازی بود. منتها امروزه مورد توجه خیلی از آدیوفیل ها قرار دارند . این لامپها بصورت تریود ساخته میشدند که امروزه با عنوان DHT به معنی  Directly heated triode معروف هستند . 

اما DHP چیست ؟ 

Directly heated pentode !!!

یک پنتود استثنایی با کاتد دایرکت هیتد یعنی کاتد و فیلامان یکی هستند . میدونیم که اگر یک پنتود خوب درایو بشه رفتار خطی تری نسبت به تریود ها خواهد داشت !! و اگر این پنتود از نوع دایرکت هیتد باشه که دیگه جای خود داره 

2E22 یک مورد از این DHP ها هستش یه فرصت استثنایی جهت تجربه صدایی متفاوت از یک پنتود دایرکت هیتد .این لامپ پنج پایه سوکت مخصوص خودشو داره 

ماکزیمم ولتاژ پلیت 750 ولت بوده و میتونه توان 30 وات روی پلیت خودش ایجاد بکنه 

در حالت سینگل میتونه 10 الی 15 وات توان ایجاد بکنه و درحالت پوش پول هم میشه آمپلی فایری با قدرت حدود 60 الی 80 وات ساخت !! میشه در حالت تریود درایوش کرد وحتی نتیجه ای بهتر از 211 یا 845 گرفت  . بستگی به خود شما داره !!

ساختار شکل منظم هندسی پلیت این پنتود همانند سایر لامپهای معروف مانند 2A3 --211 --6b4g--845--300b-و.... باعث پاسخگویی بهتر پلیت در جذب بهتر الکترونها میشود.

اگه دقت کنید نمام لامپهایی که پلیت آنها شکل منظم هندسی با انحنا دارد دارای کمترین هارمونی های مزاحم و فیدبک های ناخواسته از پلیت به گرید میباشند 

هرچند که وجود شبکه اسکرین تا حد زیادی از بازخورد این فیدبک ها به گرید ممانعت بعمل میاره منتها شکل هندسی حساب شده پلیت هم کمک شایانی به جذب هر چه بیشتر الکترونها میشه چرا که باعث ایجاد فاصله منظم پلیت تا کاتد میشه .

اگر جزو افرادی باشید که با لامپهای زیادی کار کرده اید  این لامپ در نگاه اول شمارو مجذوب خواهد کرد . به خاطر تفاوت های فوق العاده ودقت ومهارتی که در ساخت این لامپ استفاده شده !!


 
 
تقسیم گرقاز در پوش پول ها !! Phase Splitter
نویسنده : عارف - ساعت ٦:٥۱ ‎ب.ظ روز شنبه ٧ اسفند ۱۳۸٩
 

نقشه زیر مربوط به یک آمپلی فایر پوش پول با لامپهای قدرت kt88 هست اگه به نحوه آرایش  لامپهای قدرت و چک بلندگو نگاه کنید میبینید که لامپها در حالت اولنرا لاینر درایو شده اند .

به نظر شما کدام لامپ بیشترین اهمیتو در این آمپلی فایر داره ؟

بیشتر اوقات ما در جهت بهبود آمپلی فایر لامپی به فکر تعویض لامپهای قدرت با یک برند بهتر یا تعوض لامپ با یک نوع لامپ دیگه میافتیم . مثلا از el34 بجای 6l6 استفاده میکنیم  وعقیده داریم مهمترین قسمت مربوط به لامپهای قدرت میشه . البته نمیشه منکر این امرشد . اما با تعویض لامپ شاهد تغییر زیادی دز کیفیت خروجی نخواهیم بود هرچند که تعویض لامپ با لامپ دیگه مشروط به تغییر بایاسینگ هم خواهد بود.

اگه یه نگاه کلی به شماتیک این مدار بیاندازید مدار از سه طبقه تشکیل شده 

1: طبقه تقویت ورودی که وظیفه تقویت ولتاژ و تطبیق امپدانس رو داره

2: طبقه تقسیم گرفاز که همان طبقه درایور لامپهای قدرت هستش که سیگنال صوتی رو به دو قسمت نیم سیکل منفی ومثبت از هم جدا میکنه 

3: طبقه تقویت قدرت که از دو لامپ تشکیل شده و هر نیم سیکل در یکی از این لامپها تقویت میشه  ونهایتا سیگنال تحویل چک خروجی میشه

دوستانی که با آمپلی فایر های پوش پول ترانزیستوری کار کرده اند میدونند که در طبقه قدرت یک آمپلی فایر ترانزیستوری یک ترانزیستور از خط مثبت و دیگری از خط منفی تغذیه میکنه 

اما در این آمپلی فایر لامپی هر دولامپ در وضعیت مشابه تغذیه وبایاس شده اند پس چگونه دو نیم سیکل باهم 180 درجه اختلاف فاز پیدا میکنه ؟

خیلی ساده است . سیم پیچی اولیه چک طوری هست که اگه جهت سیم پیچی رو از سرهای کناری نسبت به سر وسط نگاه کنیم حالت عکس دارن یعنی یکی در حالت راست ودیگری در حالت چپ پیچیده شده . بنابراین اعمال ولتاژ به سرهای این چک نسبت به هم خروجی معکوسی رو روی سیم پیچ ثانویه ایجاد میکنه.

سیم پیچی اولیه چک از سر کناری شروع شده به سر وسط میرسه  و تو همون جهت پیچیده میشه تا به اون یکی سرکناری برسه بنابراین این دوسر نسبت به سر وسط  جهت سیم پیچی مخالفی خواهند داشت.

لامپ ورودی تاثیر مستقیمش بر تونالیته صدا خواهد بود ونقش مهمی رو داره وبسادگی نمیشه این لامپ رو با انواع مشابه وبرندهای مختلف تعویض کرد 

اشتباهی که ما معمولا در تعویض لامپ دچار اون میشیم اینه که اگه دولامپ ولتاژ و جریان وبهره تقویت یکسانی داشته باشن و شکل پایه ها هم یکی باشه و مارک خوبی هم باشه فکر میکنیم همون نتیجه رو روی مدار خواهد داشت که در خیلی اوقات شاهد از دست دادن هارمونی های زیبا و خراب شدن وتغییر تونالیته صدا خواهیم بود چراکه پارامتر مهمتری با عنوان ضریب هدایت  transconductance parameter نقش مهمتری در تونالیته صدا خواهد داشت و دو لامپ با جریان پلیت یکسان و  بهره یکسان احتمالا transconductance parameter متفاوتی خواهند داشت.

مهمترین قسمت یک مدار پوش پول طبقه تقویت فاز هستش  و این قسمت باید بگونه ای ماهرانه طراحی و تنظیم بشه که  بتونه اولا توان کافی جهت درایو لامپهای قدرتو ایجاد کنه ثانیا د ونیم سیکل رو بصورت بالانس و با کمترین دیستورشن از هم جدا کنه و ثالثا طراحی به نوعی باشه که حذف هوم ونویز خط تغذیه تا حد نزدیک به صفر ممکن باشه 

در مورد انواع تقسیم گر فاز وتفاوت و مزایا ومعایب اونها در پست بعدی توضیح خواهم داد.


 
 
معایب و مزایای آمپلی فایر لامپی پوش پول وسینگل
نویسنده : عارف - ساعت ٦:۱۳ ‎ب.ظ روز شنبه ٧ اسفند ۱۳۸٩
 

بایاسینگ آمپلی فایرهای لامپی معمولا یا به صورت پوش پول هست یا سینگل ! 

امروزه آمپلی فایر های سینگل طرفداران خاص خودشو داره بدلیل اینکه یک آمپلی فایر لامپی  single در کلاس A کار میکنه بنابراین تقویت هر دونیم سیکل مثبت ومنفی سیگنال صوتی توسط یک لامپ انجام میشه و بنابراین نگرانی از بابت دیستوریشن حاصل از عدم بهم پیوستگی مناسب دو نیم سیکل ومچ نبودن دو لامپ خلاء از نظر مشخصات فنی مانند بهره تقویت وضریب هدایت نداریم  همچنین ثابت بودن مقدار دیستوریشن در توان های مختلف از مهمترین مزایای  آمپلی فایرهای لامپی سینگل محسوب میشه .ا در یک سینگل شما نگرانی از بابت تقسیم گر فاز نخواهید داشت .

اما آمپلی فایر های سینگل مشکلات خاص خودشونو دارند !!

 آمپلی فایر های  لامپی سینگل single tube amp  واصولا طبقات تقویت کلاس A توان کمی دارند و مقدار قابل توجهی از توان لامپ صرف آماده به کار بودن مدار(بایاسینگ لامپ در کلاس A )  میشه . این آمپلی فایر های اتلاف توان بالاتری دارند . و درصد کمی از توان لامپ قابل استفاده خواهد بود 

آمپلی فایر های سینگل به بلندگوهای راندمان بالا نیاز دارند !! البته در این مورد باید نکته ای رو متذکر بشم . گاها توصیه میشه که برای آمپلی فایر های لامپی کم توان از بلندگو های db بالا مثلا بالای 92 یا 94 استفاده بشه . اما صرفا داشتن دی بی بالا حاکی از بالا بودن راندمان بلندگو نخواهد بود و تنها نشان دهنده حداکثر دامنه صداییست که این بلندگو میتونه تولید بکنه و احتمالا برای ایجاد این صدا به یک آمپلی فایر پرتوان نیاز داشته باشه !!  پس باید دنبال بلندگوهای راندمان بالا بود به این معنی که بلندگو بتونه در همان وات مشخص صدای بلندتری نسبت به انواع مشابه خودش ایجاد بکنه !!

حذف هوم ناشی از تغذیه (هوم 100 هرتز) در آمپلی فایر های سینگل مشکلتر از پوش پول هست . همچنین سینگل ها نسبت به توان خود چک خروجی بزگتری دارند در حدود دو برابر پوش پول . همچنین ترانس برق نیز نسبت به توان آمپلی فایر خیلی بزرگ وپرتوان است !!

ساخت یک آمپلی فایر لامپی پوش پول خوب  سخت تر از ساخت یک آمپلی فایر سینگل خواهد بود اما غیر ممکن نیست میتوان پوش پولی ساخت که بسیار نزدیک به سینگل باشد !!

به هرحال اگر بلندگوی راندمان بالا دارید و خواهان صدایی ناب با دستوریشن کم وبالانس کامل هستید و نمیخواهید موقع تعوض لامپ بالانس صدا بهم بخورد حتما از سینگل  استفاده کنید.

اما اگر توان بالا وتلفات کم مد نظر شماست و دسترسی به لامپهای مچ و یک نقشه خوب با قطعات خوب دارید و احساس میکنید که از پس ساخت یک پوش پول ایده آل بر خواهیدآمد حتما پوش پول بسازید . و نگران راندمان بلندگوهایتان نباشد