آموزش ساخت آمپلیفایر و سیستمهای صوتی های فای

ایمیل نویسنده وبلاگ : Arefff@gmail.com

ساخت آمپلی فایر لامپی !!
نویسنده : عارف - ساعت ٤:۱۳ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۳٠ دی ۱۳۸٩
 

مهمترین و حساس ترین بخش ساخت یک آمپلی فایر لامپی مسلما چک (ترانس بلندگو ) خواهد بود . میتونید از چکهای دستگاههای قدیمی استفاده کنید و لی در این مورد بازه انتخاب لامپ یا نقشه مورد نظر محدود خواهد شد. چراکه توان و امپدانس ورودی چک دیگه دست خودتون نخواهد بود. در ساخت چک مواردمهمی هست که باید رعایت بشه .

تصویر مربوط به چک یک آمپلی فایر لامپی بصورت سینگل با لامپ 2A3 هست .تصاویر بیشتر مربوط به مراحل ساخت چک رو در پست های بعدی میزارم

یکی اینکه محاسبات چک باید دقیق انجام بشه و به فرمول هایی که تو وبسایت ها گذاشته میشه نمیشه زیاد اعتماد کرد چرا که اکثرا محاسبات دقیق و ترکیب های طلایی رو بصورت محرمانه برای خودشون حفظ کردن ونکته مهم دیگه دقت در ساخت این نوع ترانس ها هستش که شامل ردیف پیچی منظم وعایق گذاری حساب شده هست.


 
 
استفاده از نقره در ترانس بلندگو ؟
نویسنده : عارف - ساعت ۱۱:٠٥ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٥ دی ۱۳۸٩
 

در آمپلی فایر های لامپی بدلیل بالا بودن ولتاژ کاری وجود چک با همون ترانس بلندگو جهت تطبیق امپدانس بالای لامپ ها ( درحدود چند کیلو اهم ) با امپدانس پایین بلندگو ها( در حد چند اهم)  امری الزامی و اجتناب ناپذیره . 

یک چک خوب باید بادقت و کاملا اصولی و علمی ساخته بشه در غیر اینصورت شاهد افت پاسخگویی فرکانسی در خروجی خواهیم بود . وجود مقاومت داخلی چک متعاقبا باعث افت ولتاز در دوسر سیم پیچ خواهد گردید و از آنجایی که خروجی با بوبین بلندگو به عنوان یک سلف موازیه بنابراین شاهد بیشترین افت در محدوده مید و زیر خواهیم بود.

جهت حل این مشکل باید به طریقی این مقاومت سیم پیچی ( یا با اصطلاح مقاومت DC که با اهم متر قابل اندازه گیریه) کم بشه . یک راه حل ساده استفاده از نقره هستش بدلیل رسانایی بهتر اما نقره پیشنهاد نمیشه به سه دلیل !!!

1: قیمت بسیار بالا وکمیاب بودن سیم خوب

2: معمولا نود درصد سیم هایی که در بازار به نام نقره با خلوص بالا و با قیمت های گزاف  عرضه میشوند سیم های مسی باروکش نقره هستند نه همان سیم نقره ای که برندهای معروف استفاده میکنند  ( با خلوص 99.99 درصد !)

3: با سیم مس هم میتوان نتایجی مانند نقره گرفت منتها با رعایت اصول زیر !

گفتیم که هدف از نقره رسانایی بهتر وکم کردن مقاومت داخلی ترانس بلندگو هست اما برای کم کردن میزان قابل توجهی از مقاومت مس هم راه حل هایی وجود داره  

1: استفاده از هسته با سطح مقطع نزدیک به مربع 

2: تغییر در طراحی مدار واستفاده از چک با امپدانس ورودی پایین 

3: استفاده از هسته بزرگتر . البته این روش کمی بر هزینه چک اضافه میکنه که باید گفت درمقابل قیمت نقره قابل صرف نظر کردنه  اما استفاده از هسته بزرگتر باعث ترنسفر بهتر باس های نرم تر (فرکانس های زیر 80 هرتز) خواهد گردید

با رعایت این سه نکته نتیجه واقعا شگفت آور خواهد بود . و دوباره متذکر میشم که استفاده از نقره صرفا برای کم کردن مقاومت داخلی ترانسه که زیاد بودن این مقاومت باعث تضعیف کمی در ناحیه صداهای میانی و زیر  میشه. 

و نقره هیچ تاثیر دیگه نداره مگه اینکه سیگنالهای صوتی هنگام عبور از نقره به عنوان فلز قیمتی احساس خوبی پیدا بکنند که از داخل جواهر رد میشن و جوگیر شده صدای اشرافی بدن !!

شکل زیر سیم پیچی تراس یک برند معروف در دنیارو نشون میده . تعدد خروجی های ثانویه رو ببینید . اولیه این ترانس بصورت سه سر خواهد بود ! کسانی که خودشون چک میپیچند متوجه این موضوع خواهند شد

 

 


 
 
چرا رکتیفایر لامپی ؟
نویسنده : عارف - ساعت ۱۱:٥٤ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٢ دی ۱۳۸٩
 

اگه یادتون بیاد در مورد رکتیفایر لامپی قبلا صحبت کردیم و سوال این بود که چرا رکتیفایر لامپی در تغذیه آمپلی فایر های لامپی تاثیر مثبتی ایجاد میکنه؟

 رکتیفایر های سیلیکونی که یک افت ولتاژ ثابت حدود 0.6 ولت دارند اما رکتیفایر لامپی مانند یک مقاومت یک طرفه عمل میکنه ومیدونیم که بدلیل وجود  مقاومت داخلی این لامپها مورد توجه هستند اما یک سوال اینجا پیش میاد که خب وقتی مقاومت داخلی باشه افت ولتاژ خواهیم داشت  واین بیشتر عیب محسوب میشه تا مزیت ؟! 

یک استدلال میتونه این باشه که رکتیفایر لامپی باعث میشه که رابطه نرمی بین تغذیه و آمپلی فایر لامپی ایجاد بشه وتغذیه در مقابل آمپلی فایر سخت ومحکم عمل نکنه و نهایتا صدا گرم و دوست داشتنی به نظر برسه !! اما اینطور نیست !!

فکر کنید آمپلی فایری که میخواد یک سیگنالو با حداکثر وضوح وجزئیاتش تقویت کنه با این حساب وقتی به نقطه پیک یک سیگنال صوتی میرسه انتظار داره منبع تغذیه این ولتاژو براش تامین کنه اما منبع تغذیه نرمی نشون میده و سیگنال به پیک مورد نظر نمیرسه و  له میشه ونهایتا جزئیات و وضوح میاد پایین . !!

پس وجود رکتیفایر لامپی باعث نرم Soft شدن رفتار منبع تغذیه نمیشه بلکه برعکس !!

رکتیفایر لامپی دارای یک مقاومت داخلی هست که معکوس یک مقاومت معمولی عمل میکنه میدونید که طبق فرمول V=IR هرچه از یک مقاومت جریان بیشتری کشیده بشه ولتاژ بیشتری روش افت میکنه.

اما در رکتیفایر لامپی هرچقدر آمپلی فایر جریان بیشتری بکشه مقاومت داخلی اون کمتر شده و باعث میشه منبع تغذیه نه تنها نرم بلکه حالت ارتجاعی پیدا بکنه و آماده تامین جریانهای لحظه ای آمپلی فایر در لحظه های تقویت پیک های سیگنالهای صوتی باشه  واین یعنی بالا رفتن دقت در ظهور جزئیات وشفافیت صدای خروجی !

چون این لامپها معمولا فقط قادر به تامین جریانهای زیر یک آمپر هستند در ولتاژ های بالا بنابراین فقط در آمپلی فایر های لامپی مورد استفاده هستند


 
 
تن کنترلر با آپ امپ
نویسنده : عارف - ساعت ۱۱:۱۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۱ دی ۱۳۸٩
 

 مدارات تن کنترلر یا اکولایزر جزو  لاینفک یک سیستم صوتی ایده ال هستند و تن کنترلر بخاطر سهولت در تنظیم وایجاد تاثیر روی یک طیف گسترده فرکانسی اغلب مورد توجه سازنده های سیستم های صوتی چه آمپلی فایر های لامپی و چه آمپلیفایر های ترانزیستوری هست و معمولا در آمپلیفایر های های اند و حرفه ای  تن کنترلر همراه با آمپلی فایر در یک جعبه نصب میشه تا آمپلی فایر حداقل تنظیمات تن در دو بخش Bass وTreble رو داشته باشه

این تن کنترلر  با آپ امپ 4558 ساخته میشه . منبع تغذیه بصورت متقارن هستش و واز ولتاژ 5 الی 15 ولت میتونید برای راه اندازی این مدار استفاده کنید . درصورت رگوله بودن منبع تغذیه نتیجه خیلی بهتر و عاری از هر گونه هوم خواهد بود. این تن کنترلر بهترین نقشه برای راه اندازی آمپلیفایر ترانزیستوری هستش که نقشه اونو تو وبلاگ گذاشتم.

توصیه میکنم حتما این مدارو بسازید چرا که در صورت ساختن پروژه های وبلاگ به آن نیاز خواهید داشت.

این مدارو در ورودی آمپلیفایر قبل از ولوم صدا قرار بدید و از نتیجه کار لذت ببرید .

اینم مدار ساخته شده بصورت استریو !!


 
 
خبر خوب !!
نویسنده : عارف - ساعت ۸:٥٠ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٩ دی ۱۳۸٩
 

طی مذاکراتی که با آدیونت داشتیم آقای Martin Grennall تصمیم برساپورت ما از طریق ارائه تجربیات و ارائه ایده ها و نقشه هایی برای DIY داشت. ایشان هم اکنون در لاس وگاس های فای شوء  las vegas hifi show هستند و قرارشد بعد از برگشت راهنمایی هایی در زمینه چک های اینتر استیج و سفارش خازنهای آدیونت داشته باشند.


 
 
یک سوال ؟
نویسنده : عارف - ساعت ٧:٥٥ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٩ دی ۱۳۸٩
 

برای پررنگ کردن حضور لامپ درست نیست که حضور ترانزیستورو صرفا با نظرها و برداشت های شخصی خودمون  کم رنگ جلوه بدیم  ترانزیستور در صحنه های فای بخوبی درخشیده و همچنان میدرخشد . در پاسخگویی خطی هم مشکلی بیشتر از لامپ ندارد چرا که در اسیلسکوپ و تجهیزات دقیق آنالوگی بسیار خوب نتیجه میدهد . اما چرا عده ای صدای لامپ رو بیشتر دوست دارند ؟ لامپ در نحوه تقویت چه مزیتی به ترانزیستور دارد؟ 

این امر مربوط  نمیشه به پاسخگویی خطی بهتر  نسبت به ترانزیستور ( که صحت ندارد) و استفاده از  ولتاژ بالا و  سادگی مدارات (که چندان هم ساده نیست ) 

یک دلیل دیگه داره !!!! میدونید چیه ؟


 
 
گرفتن نتایج طلایی از لامپ !!! ساخت آمپلی فایر لامپی ایده آل
نویسنده : عارف - ساعت ٦:٢٦ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٩ دی ۱۳۸٩
 

داشتن یک طرح و نقشه خوب بسیار مهمتر از داشتن قطعات خوب هستش و به صرف داشتن قطعات خوب نتیجه بهتر به هیچ وجه تضمین نخواهد شد . هدف وبلاگ هم از اول کمک به علاقمندان در ساخت سیستمهای صوتی مورد نظر خودشونه با نقشه هایی خوب  حالا فرقی نمیکنه آمپلی فایر لامپی (tube amplifier) باشه یا آمپلی فایر ترانزیستوری(solid state amplifier). مهم اینه که های اند باشه. استفاده بهتر از قطعات معمولی نتیجه بهتری از استفاده معمولی از قطعات عالی خواهد داشت . البته این جمله منکر استفاده از قطعات عالی نیست . منتها اول باید ببینیم قطعه عالی چطور تعریف میشه ؟؟

هیچ قطعه ای به تنهایی عالی یا بد نیست و تعریف مطلقی برای  قطعه ای نمیشه کرد 

قطعه بسته به نوع استفاده از اون تعریف میشه که عالی هست یا نیست . 

فرض کنید خازنی که برای مصارف صنعتی عالی هستش به صرف عالی بودنش میشه در کوپلاژ صوتی هم استفاده کرد ؟ و انتظار نتایج عالی داشت ؟

بنابراین طرح و نقشه اینجا اهمیت پیدا میکنه و ..

نقشه یا طرح هست که قطعات رو از نظر کیفی تعریف میکنه .

با لامپ میشه نتایج عالی وفوق العاده گرفت . میتوان آمپلی فایر لامپی دقیقی ساخت منتها با لامپهای خوب و مطمئن ونقشه خوب و طراحی عالی که براساس دانش و تجربه توام باشه نه آزمایش و خطا !! 

درسته با آزمایش و خطا اشکالات رفع میشه وسیستم بهبود پیدا میکنه اما  آزمایش و خطا در موارد پیش پا افتاده ناشی از کم تجربگی سازنده خواهد بود.

به عنوان مثال ترانس بلندگو شامل تعدادی اولیه وثانویه مختلط  وموازی وعایق هایی باضخامت محاسبه شده برای کوپل بهتر فرکانس های صوتیه . یک سازنده ماهر مطمئنا ترانسی به این حساسیتو  قطعا خودش میپیچه .با نهایت دقت .و مطمئنا همون بار اول نتیجه میگیره . شاید اشکالات جزئی داشته باشه اما نه تا این حد که غیر قابل مصرف بشه !! وبعدا متوجه بشه که چک بلندگو با ترانس برق در نحوه سیم پیچی و عایق گذاری  فرق داره و کلی اتلاف هزینه ایجاد بشه . 

برای گرفتن نتیجه عالی و درخور تحسین باید همه آزمایش وخطا ها سپری شده باشند  وتصویر  واضحی  هدف وطرح در ذهن سازنده معلوم باشه  که چی میخواد بعد تو اون مسیر حرکت کنه

دقت و حوصله وحساسیت و وسواس بسیار بالا تضمین کننده نتیجه های فای هستند نه صرفا قطعات عالی و شل کردن سر کیسه. حتی بستن یک پیچ هم باید بدست خودتون انجام بشه تا از کارتون مطمئن بشید چه برسه به کارهای مهمتر..

آمپلی فایر های لامپی در صورت طراحی دقیق و همچنین ساخت دقیق نتایج بسیار خوبی خواهند داشت . تنها مزیت لامپ به ترانزیستور در ساخت دستگاههای دست سازه چراکه ساخت آمپلی فایر لامپی های فای ساده تر از های اند ترانزیستوری خواهد بود و تجربه ای نو در های فای خوهد بود . البته نه با هر لامپی !! با لامپهای مطمئن ! و یه شرط دیگه واسه گرفتن صدای خوب استفاده از اسپیکر مچ با آمپلی فایر لامپی خواهد بود


 
 
hi end ترانزیستوری
نویسنده : عارف - ساعت ۱٠:٢٧ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۸ دی ۱۳۸٩
 

تصویری که مشاهده میکنید مربوط به یک تقویت کننده هدفون ازنوع ترانزیستوریه

استفاده از آپ امپ های با دیستوریشون زیر 0.01 درصد تکنولوژی قابل اجرا فقط در ترانزیستور هستش . پاسخگویی فوق خطی این تقویت کننده اونو در رده  های اند قرار داده .با مداری کاملا ساده و ظاهری زیبا و آراسته

راستی آقای مارک لوینسونو که میشناسید . میدونید که ایشونو به عنوان دارنده گوشهای طلایی میشناسند و تیونینگ محصولات های فای تعدادی از کمپانی های برجسته توسط ایشون انجام میشه .اما خیلی جالبه که ایشون هم مثل بنده از ورود لامپ به های فای واینکه لامپ بدون رقیبه اطلاعی ندارند .چون دوباره رفتن سراغ ترانزیستور !!! این آمپلی فایرو ببینید ؟


 
 
آیا حضور ترانزیستور از صحنه های فای محو شده ؟
نویسنده : عارف - ساعت ۱٢:٢۱ ‎ق.ظ روز جمعه ۱٧ دی ۱۳۸٩
 

 

با برگشتن لامپ به دنیای الکترونیک های فای بدلیل تنوع و تفاوت اون با محصولات ترانزیستوری فرصتی جدید واستثنایی برای کمپانی های تولید محصولات های اند های فای ایجاد شد .چرا که علاقمندان های فای همیشه منتظر تحولات و تغییرات جدید هستند. شرکتهای تولید محصولات های فای امروزه تبلیغات گسترده ای در زمینه محصولات لامپی دارند . این محصولات با لامپهای ویژه و ممتاز ساخته میشوند . بدلیل زوم کمپانی ها و علاقمندان  های فای روی مقوله جدید یعنی لامپ حضور ترانزیستور در نظر بعضی ها کم رنگ تر شده . کمپانی های تولید محصولات های اند معمولا بیشتر براساس تبلیغات خود فروش دارند تا بر اساس قابلیت های و کیفیت یک سیستم صوتی  . متاسفانه این تبلیغات پررنگ باعث فریب عده ای در داخل گشت که سریع به اقدام و جمع آوری لامپهای کهنه قدیمی کردند که شاید این عتیقه هارو روزی به قیمت گزاف بفروشند لامپهایی مانند سری های pcl که به تاریخ پیوسته بودند. چرا که دو تصور غلط داشتند :

1: فکر میکردندهر لامپی به صرف لامپ بودنش صدایی بهتر از ترانزیستور دارد

2: با توجه به سادگی آرایش مدارات لامپی تصور میکردند با اطلاعات پایه و سطحی در مورد الکترونیک میتوان از لامپ صدای ایده آل گرفت

متاسفانه این افراد بعد از تست  متوجه شدند به بیراهه رفته اند سپس در صدد عوامفریبی از طریق اینترنت بر آمدند تا شاید بخشی از ضررشان را جبران کنند  من از شما دوست عزیز که مخاطب وبلاگید چند سوال دارم

چطور لامپ 50 سال پیش میتواند با آپ امپی که فقط 0.0001 مقدار دیستورشن آن است رقابت کند .لامپی که دیستورشن آن در DATASHEET پنج درصد ذکرشده 

اگر ترانزیستور در رفتار خطی مشکل دارد چرا ساختمان بسیار دقیق اسیلسکوپ و تجهیزات فوق حساس و دقیق صنعتی  و نظامی ترانزیستوری است ؟ 

مگر نه اینکه نانو تکنولوژی به لطف الکترونیک ترانزیستوری میسر گردید ؟

مگه تست باند(اسپیکر) های حرفه ای با آمپلی فایر های ترانزیستوری انجام نمیشه ؟

چطور این افراد براحتی منکر معایب لامپ مانند :

عمر محدود  --تلفات توانی و حرارتی بالا -- زمان آماده به کار بالا --اشغال فضای زیاد -- حساس بودن در برابر ضربه -- میکروفونیک بودن --لزوم استفاده از ولتاژ بالا و چکهای حجیم میشوند

این روزه بمباران تبلیغات با استفاده از شگردهای روانشناسی مانند شرطی سازی و ...

سعی در القاء یک حس خوش   بین محصولات خود با مخاطب را دارند اما مهم اینه که تا چه حد خودمون بتونیم  تحقیق کنیم  مقایسه کنیم وبلاخره نتیجه بگیریم . امروزه شرکتها نصف سرمایه خودشونو صرف تبلیغات میکنند چرا؟ چون میدونند تبلیغات بیشتر از کیفیت برای اکثریت موثره . اما دوستان خوبم قضیه های فای مورد توجه اون اقلیت مشکل پسند و دقیقه . پس نباید این قشر اقلیت مورد تاثیر تبلیغات قرار بگیره و باید بتونه راه خودشو خودش پیدا بکنه 

ما اینجا استدلالمون بیشتر بر اساس منطق علمی هستش وقتی میگیم تاثیر بار روی آمپلی فایر لامپی نا امید کننده هست و تن خروجی ناشی از اسپیکره و نه خود آمپلی  و در ترانزیستور اینطور نیست خب میگیم دلیلش استفاده از کلکتور مشترک در خروجیه آمپلی فایر های ترانزیستوریه که به عنوان یک منبع تقویت جریان مانند بافر اثر متقابل اسپیکر بر سیستم رو خنثی میکنه و این یک مزیت مهمه 

وافعا عجیبه که کسانی که بدون داشت حتی یک و فقط یک استدلال علمی سعی در پس زدن ترانزیستور دارند چطور معایب عمده آمپلی فایر های لامپی که استفاده از چک هست رو منکر میشند میدونید که چک چه بلایی بر سر صدا میاره ؟

1 : باعث اتلاف تاحدود 30 الی 45 درصد توان خروجی میشه

2 : باعث افت پاسخگویی فرکانسی در فرکانسهای بالا و پایین میشه و چیزی که بیشترباقی میمونه میدرنجه ! که جهت جبران اون باید هسته های ویژه و سیم های نقره استفاده بشه و این یعنی کلی هزینه !!

3: امروزه صدای بعضی از سازهای الکترونیکی شکل موج مثلثی و مربعی داره که متاسفانه چک همه اینهارو تبدیل به حالتی متمایل به سینوسی میکنه (چرا که بک ترانس نمیتونه ولتاژ DC رو عبور بده ) وجهت کم کردن این حالت باید هسته بزرگ با ضریب مغناطیسی بالا انتخاب بشه

4 : باعث از بین رفتن پاسخگویی  کامل خطی میشه .

بله گوش دادن یک موسیقی سنتی با لامپ راضی کننده است اما گوش دادن موسیقی الکترونیک متاسفانه چندان باب میل نیست مگر این که .....

با این حساب سیستمی که نتونه دقیقا شکل موج ورودیو باز سازی کنه های فای نامیده میشه ؟

مشکل اصلی تقویت کننده ها در ایجاد هارمونی های مزاحمه و لامپ نیز از این امر مستثنی نیست .

آمپلی فایر لامپی خوب خواهد بود که این معایب رو به حداقل رسونده باشه

ضمن اینکه گرفت صدای خوب از اسپیکرهای چند راهه بیشتر از عهده ترانزیستور برمیاد تا لامپ.

گرفتن صدایی بهتر از یک های اند ترانزیستوری توسط یک آمپلی فایر لامپی مشروط به استفاده از لامپ های ویژه و طراحی حساب شده و چک های عالی و قطعات مرغوب و از همه مهمتر اسپیکر مچ با اون آمپلی فایر خواهد بود 

نه اینکه یک آماتور بیاد با استفاده از چکهای دستگاههای قدیمی و دوتا لامپ صدای های اند بگیره . دقت کنید که حتی اگه بهترین لامپ رو داشته باشید اما معلومات وتجارب کافی در این مورد نداشته باشید بدترین صدارو خواهید گرفت چرا که آمپلی فایر های لامپی علی رغم سادگی مداراتشون نیازمند محاسبات دقیق در ساخت و طراحی هستند

لطفا کمی تامل کنید 


 
 
استفاده از پنتود درحالت تریود
نویسنده : عارف - ساعت ۱٢:٠۱ ‎ق.ظ روز جمعه ۱٧ دی ۱۳۸٩
 

سومین آرایش رایج پنتودها حالت تریود میباشد . این حالت کم ترین قدرتو ایجاد میکنه ولی بسیار مورد پسند علاقمندان های فای هستش تو این حالت مقاومت آند کم میشه اما صدای بهتر و پاسخگویی خطی تره پیدا میکنه . این دقیقا به نوشته قبلی ما برمیگرده که مقایسه تست رفتار آمپلی فایر لامپی با آمپلی فایر ترانزیستوری بود گفتیم که تاثیر بار روی آمپلی فایر لامپی زیاده چون طبقه آخر به عنوان طبقه تقویت ولتاژ استفاده شده و مقاومتهای مختلف بار  بهره های مختلفی خواهد داشت و اگه یک بار ثابت در بازه های مختلف فرکانسی مقاومت مختلف داشته باشه نتیجه دور شدن از حالت پاسخگویی خطی خواهد بود اینو دوباره متذکر میشم که اگه آمپلی فایر لامپی با اسپیکر خوبی استفاده بشه نتیجه خیلی خوبی خواهد داشت منتها یافتن این اسپیکر کار سختی خواهد بود و مزیت حالت تریود هم بخاطر کم بودن مقاومت پلیت هست که باعث میشه اثر بار بروی اون کم بشه
اگه دقت کنید تو این حالت گرید 2 یا همان Screen مستقیما به آند وصل میشه  .

دربعضی از مدارات بسته به سلیقه شنونده کلیدی در نظر گرفته میشه تا بشه بین دوحالت تریود وپنتود یکی رو انتخاب کرد .

موفق باشید

 


 
 
چک بلندگو مخصوص حالت Ultra-linear
نویسنده : عارف - ساعت ۳:٠۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٤ دی ۱۳۸٩
 

تصویر مربوط به یک چک حالت اولترا لاینر هست این چک برای لامپهای KT-88 آماده شده بود وتصویر بدون هسته و سربندی سیمهاشو گذاشتم چراکه باتوجه به تعدد سیمهای اولیه وثانویه و محل خروج اونها این تصویر تاحدی زیادی گویای مسائل فنی و سکرتهای چک خواهد بود . عایق 0.05 بین ردیفهای اولیه عایق 0.10 بین ردیفهای ثانویه و 0.15 برای عایق سازی ردیفهای اولیه و ثانویه استفاده شده . این عایقها از نوع کاغذ روغنی آلمانی بوده و دربازار یافت میشوند. درصورتیکه خواستید خودتون چک بلندگو بسازید ایمیل بزنید مراحل توضیح داده خواهد شد .

نکته خیلی مهم اینه که تمامی سیمها باید کاملا منظم و ردیفی پیچیده شوند و تعداد دور های ثانویه های پارالل کاملا برابر باشه.

درساختن آمپلی فایر لامپی برای گرفتن یک نتیجه خوب باید حساسیت بالایی و دقت زیادی درکارتون داشته باشید. 

الته اینو تکرار میکنم که قطعات عالی صرفا تضمینی برای نتیجه بهتر نیستند خب اگه توانشو داشتید از بهترین قطعات مرغوب استفاده کنید .برای مثال برای ساخت چک بلندگو در آمپلی فایرهای لامپی از سیم نقره هم  میتوان استفاده کرد که بدلیل رسانایی بهتر و داشتن تلفات کمتر بهتر جواب میدن اما این دلیل نمیشه که مستقیم بریم سراغ نقره و کلی هزینه و... 

برای کم کردن مقاومت مس هم راه حل هایی وجود داره که یکی استفاده از هسته با سطح مقطع نزدیک به مربع هست میدونید که محیط مربع نسبت به مساحتش کمتر از مستطیله بنابراین طول سیم کمتر واتلاف کمتری خواهید داشت . و دو تا راه حل فوق العاده دیگه ای هم هست که در پست های بعدی توضیح خواهم داد . نتیجه واقعا چشمگیره .


 
 
حالت کاملا خطی Ultra linear
نویسنده : عارف - ساعت ۱۱:٢٩ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٤ دی ۱۳۸٩
 

روش دیگری در نحوه استفاده از پنتود یا تترود های قدرت هست که معمولا حالت Ultra Linear نامیده میشه . اتصالات مثل حالت پنتود یا تترود معمولی است با این تفاوت که Grid 2 یا Screen بجای وصل شدن با مقاومت واسطه به خط مثبت  هر یک جداگانه به کسری از سیم پیچی اولیه وصل میشوند . این سرهای اضافی معمولا شامل 20 الی 45 درصد کل سیم پیچی هر سرهای کناری چک را شامل میشنود یعنی اگر کل سیم پیچی در هر سر نسبت به سر وسط  1000 دور باشد و بخواهیم 43 درصد آن را استفاد ه کنیم 430 دور نسبت به سر وسط  استفاده خواهد شد . هرچه این مقدار کم باشه قدرت بالاتر میره و دیستورشن بیشتر میشه و با افزایش اون تا حد 45 درصد دیستورشن کاهش یافته و مدارحالت خطی پیدا میکنه 


 
 
روشهای درایو کردن لامپهای پنتود در طبقه قدرت
نویسنده : عارف - ساعت ٢:٢٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸٩
 

لامپهای پنتود یا تترود در مدارات آمپلی فایر لامپی به چند روش استفاده میشوند 

یکی از این روشها پنتود بصورت نرمال هستش که در این حالت گرید 2 یا Screen توسط مقاومتی به ولتاژ مثبت وصل میشه معمولا بیشترین قدرت از این روش بدست میاد

دقت کنید که  grid 1 لامپها توسط مقاومتی به ولتاژ بایاس منفی وصل میشه و با تنظیم این ولتاژ منفی نقطه کاری لامپ دقیقا مشخص میشه معمولا در طراحی خوب بایاسینگ هر لامپ جداگانه تنظیم میشه . این مقاومتها مقدار بالایی حدود 100 الی 270 کیلو اهم دارند .تا از phase splitter جریان کشیده نشه و تا حد امکان موجب کاهش بهره اون نشه. منتها در خروجی فاز اسپلیتر ولتاژ بالایی حدود چند صد ولت داریم که برای ایزوله کردن ولتاژ منفی بایاسینگ از ولتاژ چند صد ولتی فاز اسپلیتر از خازن استفاده میکنیم که البته این خازن باید ولتاژ بالا باشه بالای 400 ولت معمولا ! 

در نقشه های آمپلی فایر های لامپی در دو قسمت باید خازنها حتما از جنس خوب و مرغوب باشند یکی همین خازنهای کوپلاژ بین طبقاتی و یکی هم خازنهای بای پس  کاتدهای لامپ ها .

اگه دقت کنید گرید 3 مستقیما از داخل لامپ به کاتد متصل گردیده است

شاید سوال پیش بیاد چرا بایاسینگ لامپها جداگانه است واگه از لامپهای match pair استفاده کنیم باز بایاسینگ جداگانه لازمه  ؟ پاسخ مثبته و دلیلش اینه :در اولیه چک خروجی طول سیم دوسر کناری اولیه نسبت به سر وسط مساوی نیست و مقاوت DC یا مقاومت مسی اونها باهم متفاوته  و این دربایاسینگ DC مدار تاثیر گذاره. بنابراین در طراحی های خوب مدارات آمپلی فایر لامپی لامپهای قدرت باید جداگانه بایاس شوند


 
 
اکولایزر گرافیکی 5 کاناله
نویسنده : عارف - ساعت ۱٠:۳۳ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٢ دی ۱۳۸٩
 

اکولایزر به معنی متعادل کننده است بعضی از تقویت کننده های سیگنالهای ضعیف هم اکولایزر نامیده میشن . مانند تقویت کننده های هد وتقویت کننده های کارتریج در دستگاههای گرامافون . اینها اکولایزر های ثابت هستند و اکولایزر نامیده میشن چون سیگنالهای ضعیفو بصورت خطی تقویت نمی کنند و منحنی پاسخگویی فرکانسی خاصی دارند . میدونید چرا ؟ چون پاسخگویی فرکانسی هد بصورت خطی نیست و جهت جبران این غیر خطی بودن هد تقویت کننده منحنی پاسخگویی تقریبا عکس منحنی پاسخگویی  هد دارد شکل زیر بیانگر واضح این موضوع هستش  دو منحنی پاسخگویی وقتی با هم جمع میشن نتیجه پاسخگویی خطی خواهد بود

 

ونوعی از اکولایزر (Equalizer) هم داریم به نام اکولایزر گرافیکی (Graphic Equalizer)  که دارای ولوم های متعددی در بازه های مختلف فرکانسی به ترتیب از بم تا زیر هست که توسط این ولوم هامیتوان تاثیر تقویت یا تضعیف روی بازه های مختلف فرکانسی ایجاد کرد . بعضی از طراحان و کمپانی ها برای بیشتر دامن زدن به تبلیغات خود در محصولات تولیدی های فایشان وجود تن کنترلر ویا اکولایزرو حذف کرده اند  ومدعی این هستند که سیستم آنها کاملا خطی عمل میکند و نیازی به هیچ متعادل کننده یا تنظیم گر تن نیست (بخصوص در سیستمهای های فای با آمپلیفایر لامپی ). اما سوال اینجاست ؟؟بر فرض اینکه ادعای خطی بودن سیستم آنها درست باشد  آیا همه موسیقی های ضبط شده بصورت استاندارد وخطی ضبط شده اند ؟ موسیقی های کم کیفیت قدیمی چطور ؟ آیا تاثیر اکوستیک اتاق و ابعاد آن و محل قرارگیری باند هاتاثیری روی تضعیف و یا تشدید بعضی از نواحی فرکانسی ایجاد نمیکنه ؟ گذشته از اینها ما سبکهای مختلف موسیقی رو دوست داریم در تونالیته های مختلفی بشنویم . اصولا ما سلیقه هامون مختلفه یکی میدو بیشتر میپسنده یکی عاشق بیس های عمیقه یکی شیفته بیس های سخت و کوبنده و .... با این حساب وجود اکولایز گرافیکیو در سیستم های حرفه ای نه تنها نمیتوان رد کرد بلکه کاملا ضرورت دارد چه سیستم مابا آمپلی فایر لامپی باشه چه با آمپلی فایر ترانزیستوری. 

نقشه زیر یک اکولایزر گرافیکی حرفه ای 5 کاناله هست با آی سی آپ امپ C4558 که میزان تضعیف و تقویت آن در هرکانال 12 db هست . ولوم ها ازنوع B یعنی خطی میباشند در صورتی که همه ولوم ها در حالت وسط تنظیم شوند هیچگونه تقویت یا تضعیفی در هیچ بازه ای نخواهد داشت و ورودی وخروجی اکولایز دقیقا باهم برابر خواهد بود . ولتاژ تغذیه بصورت متقارن 12 ولت هست


 
 
کلاسیک وزیبا !
نویسنده : عارف - ساعت ۱٠:٤٢ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ دی ۱۳۸٩
 

آمپلی فایر های لامپی برخلاف ترانزیستور های قدرت نیازی به خنک کننده یا هیت سینک برای طبقات قدرت ندارند . درسته که لامپها حرارت بالایی تولید میکنند اما این حرارت مستقیما از طریق حباب شیشه ای با هوا تبادل میشه . و از طرفی سادگی مدارات و کم بودن المانها دست طراحان با ذوق رو درساخت جعبه های زیبا و کلاسیک از جنس چوب  باز گذاشته . برخلاف قدیم امروزه لامپها بخاطر زیبایی شون بیشتر در معرض دید قرار میگیرند . به هر حال اینم جزو مزایای لامپ و آمپلی فایر های لامپی  محسوب میشه واسه اونایی که به جلوه دکوراسیون منزل خودشون اهمیت زیادی قائلند حتما مورد توجه خواهد بود


 
 
پاور پروتکتور آمپلی فایر
نویسنده : عارف - ساعت ۸:۱٧ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ دی ۱۳۸٩
 

آمپلی فایرهای قدرتی که با ولتاژ بالا و متقارن کار میکنند در صورت استفاده حرفه ای معمولا با پروتکتور استفاده میشن . البته در برندهای حرفه ای این پروتکتور در طراحی مدار درنظر گرفته میشه اما کسانی که خودشون آمپلی فایر میسازند این قسمت رو فراموش میکنند . البته دوستانی که مجموعه کامل آمپلی فایرو دریافت کردند میدونند وجود این برد چقدر مهمه . این برد هم محافظ اتصال کوتاه آمپلی فایر هستش  و هم سیستم آنتی پلپ و هم رگولاتور متقارن تغذیه برای طبقات پری -تن کنترلر -سه بعدی کننده - اکولایزر و... هست . با وجود این مدار دیگه هیچگونه نگرانی از بابت سوختن آمپلی فایر و حتی اسپیکر گرونتون نخواهید داشت چرا که در سورت سوختن ترانزیستورهای قدرت در آمپلی فایرهایی که با ولتاژ متقارن کار میکنند ولتاژ DC مستقیما به بلندگو راه پیدا میکنه و باعث سوختن بوبینش میشه . و سیستم ضد پلپ اون روشن شدن بدون صدارو برای آمپلی فایر فراهم میکنه . همونطور که مشاهده میکنید و میدونید استفاده از قطعات مرغوب (البته با قیمت منطقی ) نتیجه چشمگیری در بهبود عملکرد مداراتون خواهد داشت. 


 
 
پری آمپلی فایرفوق العاده لامپی با 12AX7
نویسنده : عارف - ساعت ۱۱:۳۱ ‎ق.ظ روز جمعه ۱٠ دی ۱۳۸٩
 

 

و قسمت منبع تغذیه سوئیچینگ  

پشت و روی فیبر بصورت ساخته شده


 
 
سینگل کلاس A2 با لامپ قدرت DHT 811
نویسنده : عارف - ساعت ۱٠:٥٩ ‎ق.ظ روز جمعه ۱٠ دی ۱۳۸٩
 

همونطور که میبینید لامپ قدرت 811 که یک لامپ DHT هست به عنوان طبقه قدرت این آمپلی فایر استفاده شده اگه دقت کنید ولتاژ گرید لامپ811 نسبت به کاتدش مثبت تره این نوع بایاسینگ لامپ قدرت کلاس A2 نامیده میشه این لامپ توسط یک DHT راه اندازی میشه وازاین جهت که بدون کوپل خازنی هست پاسخگویی فرکانسی خوبی داره . 

لامپهای DHT نسبت به هوم حساس تراز لامپهای معمولی هستند بنابراین باید ولتاژ فیلامان این لامپهارو بصورت DC وحتی الامکان رگوله شده داد

البته در های اند های امروزی بدلیل دقت و حساسیت بالا ولتاژ فیلامان تمام لامپها بصورت DC و حتی رگوله شده هست

چک خروجی امپدانس نسبتا کمی دارد و این به معنی ضریب تبدیل کم و کوپل بهتر وافت کمتر هست . پایین اومدن امپدانس ورودی چک به این معنیه که میشه از پلیت جریان بیشتری کشید واین باعث پایداری بیشتر مدار روی بارهای مختلف خواهد شد. و همچنین پایین بودن امپدانس چک باعث کم شدن مقاومت DC چک و پاسخگویی خطی تر هم خواهد شد


 
 
انتخاب با شماست لامپ یا ترانزیستور ؟
نویسنده : عارف - ساعت ۱٢:٢٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٧ دی ۱۳۸٩
 

همونطور که قبلا هم گفتم هم با ترانزیستور وهم لامپ نتایج فوق العاده در زمینه های فای گرفته شده و هرکدام محاسن ومعایب خودشونو دارند و برتری دادن یکی از اینها بر دیگری نشانه ناپختگی فکری و منطقی خواهد بود . استدلال هامون بیشتر برمبنای اصول فنی هست و فقط به ذکر معایب و محاسن نسبی هردو میپردازیم .

یکی از معایب آمپلی فایر های لامپی  واکنش و پاسخگویی مختلف به بارهای مختلف هست  مخصوصا در آمپلی فایرهای لامپی که فاقد فیدبک منفی جهت کنترل بهره تقویت هستند ! فیدبک منفی همیشه عوارض ناخواسته دارد همچون انحراف سیگنال و هارمونیک های متقاطع و... چه در ترانزیستور و چه در لامپ ! تصور اینکه لامپها کاملا خطی رفتار میکنند و های فیدلیته ایده آل هستند تصور درستی نیست چرا که اگر اینطور بود فیدبک ها اثر مخربی بر آن نداشت !!!!  یکی دیگر از مشکلات های فای در تقویت کننده ها ایجاد هارمونی های اول -دوم -سوم-و... که هارمونی های او ل و دوم ازنظر موسیقیایی چه در موسیقی کلاسیک که فاقد ربع پرده هستند و چه در موسیقی شرقی حالت مطبوعی  ایجاد میکنند و به موسیقی غنا میبخشند و آن را پرتر جلوه میدهند اما هارمونی ها بعدی اثر مخربی دارند ..

آمپلی فایرهای لامپی که فیدبک منفی دارند صدای متفاوتی با آمپلی فایرهای معمولی ترانزیستوری ندارند اما مزیت لامپ اینه که در آمپلی فایرهای لامپی حذف فیدبک منفی به مراتب ساده تر از ترانزیستور است . (حذف فیدبک یا آثرات مخرب در ترانزیستور نیاز به دانش بسیار بالاتری ومدارات پیچیده تر داره) با حذف این فیدبک قسمت اعظمی از هارمونی های متقاطع حذف شده و موسیقی واضح تر وبرجسته تر به نظر خواهد رسید .البته به شرطی که برعیب اصلیش یه جورایی غلبه بکنید یعنی اسپیکر مناسبشو پیدا کنید و فقط با همون ازش کار بکشید . آمپلی فایرهای ترانزیستوری هم کیفیت با لامپ قیمت های بالاتری دارند ولی این درمقابل معایب لامپ مانند عمر محدود و تلفات بالا و حرارت زیاد و وزن و حجم بالا  چندان مورد توجه نیست وانتخاب بیشتر سلیقه ای خواهد بود !!و برای کسانی که تنوع طلب هستند و از باندهای مختلف استفاده میکنند  پیشنهاد ترانزیستور وبرای کسانی که با یک باند ثابت دوست دارند صدای مورد سلیقه ی خودشونو گوش بدند لامپ مورد توصیه است

با یک پروژه آمپلی فایر لامپی و اسپیکر مچ با این آمپلی درخدمتتون خواهم بود .

 


 
 
تست تفاوت رفتار آمپلی فایر های لامپی و ترانزیستوری !
نویسنده : عارف - ساعت ۱۱:٢٩ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٥ دی ۱۳۸٩
 

دوست بسیار خوبی (بسیار خوب چون انتقاد کرده بود ومعتقدم انتقادها سازنده اند) کامنت گذاشته که چرا صدای آمپلی ترانزیستوری در صدای پایین تیزه و درصدای بالا بم . البته این موضوع بخاطر عدم بایاسینگ صحیحه که شامل قرار گرفتن نقطه کاری در کلاس AB و صفر کردن آفست DC در خروجی هست . هیچکدام از کسانی که بصورت حرفه ای از ترانزیستور کار می کشند این مشکلاتو ندارند . مشکل اینجاست که آمپلی فایر ترانزیستوری بر خلاف آمپلی فایر لامپی طراحی پیچیده تر دارد و نتیجه گرفتن حرفه ای از اون مستلزم تجربه وتوانایی تحلیل مدار هستش . متاسفانه خیلی ها امروز فقط بخاطر سادگی لامپ به آمپلی فایر های لامپی رو میارند واولین پروژه الکترونیکیشونو با لامپ شروع میکنند و بعد باغرور سعی در انکار ترانزیستور دارند. 

حالا من یک سوال دارم اگه ترانزیستورها در رفتار خطی مشکل دارند چرا ساختمان بسیار دقیق و حساس اوسیلوسکوپ ها کلا ترانزیستوریه ؟؟ چرا لامپ استفاده نمیشه . شما مدارات لامپیتونو مگه نهایتا با اسیلوسکوپ ترانزیستوری تست نمی کنید ؟

دوستان خوبم لامپ یک سوژه جدید تجاری برای شرکتهای مختلفه که بخاطر جدید بودنش باعث جذب خیلی ها میشه . و این امر متاسفانه تا مدتی ادامه خواهد داشت چون روش سرمایه گذاری وسیعی انجام شده وبخاطر همین تبلیغات وسیعی هم داره

حالا یک روش میگم واسه تست فرق بین لامپ و ترانزیستور !!

یک خازن 100 میکروفارادیو به خروجی یک آمپلی فایر ترانزیستور درحالیکه صداش درحالت متوسطه وصل کنید و همین آزمایشو روی آمپلی لامپی امتحان کنید ببینید تاثیر بار روی آمپلی فایر لامپی تا چه حد نا امید کننده هست و تن صدایی که شما از آمپلی فایر لامپی میگیرید مربوط به بار هست نه خود آمپلی !!

اینو هم خودتون برید تحقیق کنید تو اینترنت .شرکتها معرف سازنده باند و اسپیکر برای تست پاسخگویی باندها در اتاق اکوستیک چرا از آمپلی فایر  لامپی استفاده نمیکنند و از آمپلی فایر های ترانزیستوری مدرن  استفاده میکنند ؟


 
 
معایب آمپلی فایر های لامپی و مزیت آمپلی فایر ترانزیستوری !
نویسنده : عارف - ساعت ٩:٥۱ ‎ب.ظ روز شنبه ٤ دی ۱۳۸٩
 

در اکثر موارد سازندگان آمپلی فایر هرچقدرهم که با تجربه باشند یک نکته مهم واساسی را در مورد آمپلی فایر فراموش میکنند !! 

معمولا سازندگان با تجربه به کیفیت قطعات انتخابی و یا دقت در ساخت و محاسبات اطمینان کامل میکنند اما نتیجه همیشه مورد انتظار نیست . نقشه ای را چند نفر میسازند و مختلف نتیجه میگیرند . حتی با قطعات یکسان و ولتاژ تغذیه یکسان و خیلی اوقات براحتی ازکنار این مساله میگذریم که چرا این اتفاق میافته شایدهم چون توجیح منطقی پیدا نمیکنیم پیگیرش نمیشیم. این مساله در مورد آمپلیفایر های لامپی خیلی خیلی بیشتر اتفاق میافته تا یه آمپلیفایر ترانزیستوری . دوستانی که با آمپلی فایر لامپی کار کرده اند همیشه متوجه این مساله بوده اند. شما چی حدس میزنید ؟

کیفیت خروجی آمپلیفایر های لامپی شدیدا بستگی داره به نوع اسپیکری که داره باهاش کار میکنه . و آمپلی فایر های لامپی در باندها یا اسپیکرهای مختلف نتایج مختلفی دارند معمولا مشاهده میشه که اسپیکر گرونی با آمپلی فایر لامپی درایو شده نتیجه افتضاح بوده اما همین آمپلی فایر با اسپیکر دیگری محشر جواب داده ؟ در حالیکه این امر در آمپلیفایرهای ترانزیستوری تقریبا صادق نیست وآمپلی فایر ترانزیستوری با باند بهتر بهتر صدا میده و بالعکس !!

دلیلش اینه که لامپها بدلیل نقطه کاری در ولتاژ خیلی بالا بیشتر بر اساس ولتاژ کار میکنند و بهره خروجی آمپلی فایر کاملا با تغییر مشخصات بار تغییر پیدا میکنه . مساله کاش به همین جا ختم میشد ! حتی اسپیکرهای حرفه ای هم اگرچه پاسخگویی فرکانسی نزدیک به خطی داشته باشند اما مقاومت فرکانسی اونا خطی نیست  واین میدونید یعنی چی ؟ یعنی باید عمرتونو صرف آزمایش اسپیکرهای مختلف بکنید تا شاید از یکی نتیجه عالی بگیرید !

اما در ترانزیستور طبقه آخر بصورت پوش پول به صورت کلکتور مشترک به عنوان فقط تقویت جریان و نوعی بافر عمل میکنه  و تغییر امپدانس خروجی هیـــچ گــــونه تغییری در بهره آمپلی فایر  ایجاد نمیکنه  و آمپلیفایر با بارهای مختلف همچنان ثابت عمل میکنه واین مزیتی هست که نمیشه به سادگی از کنارش گذشت . سازندگان با تجربه ومدعی ما معمولا حلقه خروجی آمپلی فایر و اسپیکرو فراموش میکنند البته در آمپلیفایر های لامپی !! 

آمپلی فایر های لامپی با اسپیکر هایی که کراس اور های پیچیده ای دارند بدترین نتیجه را میدهند . و بهترین نتیجه در درایو مستقیم اسپیکر های دوراهه بدست میاد .


 
 
211 ؟
نویسنده : عارف - ساعت ۱٢:۱٠ ‎ب.ظ روز جمعه ۳ دی ۱۳۸٩
 


 
 
منبع تغذیه سوئیچینگ برای آمپلی فایر ماشین
نویسنده : عارف - ساعت ۱:٥٠ ‎ق.ظ روز جمعه ۳ دی ۱۳۸٩
 

دوستان خوبی در مورد منبع تغذیه سوئیچینگ ماشین نقشه عملی خواسته بودند شماتیکشو براتون آماده کردم  و توضیح کافی در مورد نحوه پیچیدن چک رو در ادامه همین مطلب توضیح خواهم داد . نکته قابل ذکر اینکه این مدار کاملا عملی بوده وتست شده وفیبر اون نیز بصورت آماده موجود هست در صورت نیاز میتونید ایمیل بزنید


 
 
کدام لامپ ؟
نویسنده : عارف - ساعت ۱:۳٤ ‎ق.ظ روز جمعه ۳ دی ۱۳۸٩
 

انتخاب لامپ دقیق بسته به طراحی شما وطراحی شما وابسته به انتظار شما از سیستم صوتی هست که خودتون میخواهید بسازید . از ابتدا باید تصویر روشنی از انچه که میخواهید داشته باشید والا به بیراهه خواهید رفت کلی پول ووقت هدر میدید ونتیجه نمیگیرید حتی با بهترین قطعات و.... دقیقا چی مخواین ؟ انتظارتون از یه آمپلی فایر های فای واقعی چی هست ؟


 
 
DHT ها چیستند ؟
نویسنده : عارف - ساعت ۱٢:٥۸ ‎ق.ظ روز جمعه ۳ دی ۱۳۸٩
 

 

ِِDHT مخفف Directly Heated triod هست 

ِDHT ها تریود هایی هستند که در آنها فیلامان از کاتد جدا نیست این نوع تریود ها بسیار مورد توجه طراحان های فای میباشد بدلیل پاسخگویی خطی تر و ایجاد هارمونی های دوم مخصوصا در ناحیه میانی وزیر ها باعث ایجاد صدایی پر و غنی میشه 

دلیل ایجاد صدای بهتر اینه که الکترونها مستقیما از رشته گداخته شده تبخیر و به سوی آند روانه میشوند و اینکه رشته بدلیل قابلیت انعطاف و خاصیت فنری خودش باعث ایجاد نوعی رزونانس و هارمونی در محدوده مید وباس ومیشه که این حالتو حتی با ضربه زدن به حباب شیشه ای در حالت ولوم صفر میشه از بلندگوها شنید ( بدلیل خاصیت میکروفونیک لامپها) . بهترین نوع آمپلی فایر های لامپی در کلاس A بصورت singel end استفاده میشوند با لامپهای DHT 

البته خیلی از پوش پول ها هم در صورتی که طراحی خوبی داشته باشند و از لامپهای مچ استفاده بشه صدای فوق العاده ای خواهند داشت . پوش پولها هم مزیت های زیادی به سینگل ها دارند  که قابل بحث میباشد .

 در تصویر بالا  سه لامپ DHT رو کنار هم چیدم سمت چپی لامپ قدرت 811A -لامپ وسطی لامپ طبقه ولتاژ یا پری هست 034 - لامپ سمت راست لامپ قدرت 2A3